3223
Sök

Köpråd ljudbygge till SAAB 9000

3 466 Inlägg
24 juni 2010
#21
Markan92 skrev:
Tack för alla tips!
Jag har inte hunnit kolla garaget på ett tag nu men fick hem bilen för två veckor sen nu och har grejat lite grann med bilen på utsidan men nu har jag iaf vart och köpt stereo.
Det blev en alpine cde 114bti. Ska börja koppla imorrn tänkte jag om krympslang har kommit då jag måste löda om kablarna lite. Passade inte med de kontakterna som fanns och vet inte vad man ska köpa för något riktigt så tänkte klippa av kablarna och göra en liten egen variant smile

Fel av mig, finns inget i dörrarna smile

Jag kollade för några dagar sedan på högtalarna på brädan, men hur får man bort locket? Listen som går uppåt i framrutan om ni förstår? Den är ivägen så jag kan inte få bort locket. Vad göras? Kan man ta bort listen eller ska man göra på något annat sätt?
Du tar av klädseln på a-stolpen(går lätt att bända loss med en skruvmejsel) Sedan kollar du så dom 3 pluggarna som håller den följde med ut.
Sen lossar du dom 3 skruvarna som håller högtalargallret(antar att det är det du menar med "locket"). Och sedan drar du den mot dig och uppåt och vips så e den lös. Montering i omvänd ordning.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
24 juni 2010
#22
Är du intresserad så finns det lite bilder här på hur jag gjorde för att få plats med dubbla 6,5"-kit i framdörrarna. Tog ungefär en helg med torktider och allt och det var första gången jag gav mig på att plasta.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171839

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

4 693 Inlägg
24 juni 2010
#23
"Skrikare" som du säger är diskanter och dom finns redan på koaxialer smile

Booyakasha!

11 Inlägg
24 juni 2010
Trådstartare
#24
Softis skrev:
"Skrikare" som du säger är diskanter och dom finns redan på koaxialer smile
Vanliga högtalare då tongue

11 Inlägg
24 juni 2010
Trådstartare
#25
M_icke_ skrev:
Markan92 skrev:
Tack för alla tips!
Jag har inte hunnit kolla garaget på ett tag nu men fick hem bilen för två veckor sen nu och har grejat lite grann med bilen på utsidan men nu har jag iaf vart och köpt stereo.
Det blev en alpine cde 114bti. Ska börja koppla imorrn tänkte jag om krympslang har kommit då jag måste löda om kablarna lite. Passade inte med de kontakterna som fanns och vet inte vad man ska köpa för något riktigt så tänkte klippa av kablarna och göra en liten egen variant smile

Fel av mig, finns inget i dörrarna smile

Jag kollade för några dagar sedan på högtalarna på brädan, men hur får man bort locket? Listen som går uppåt i framrutan om ni förstår? Den är ivägen så jag kan inte få bort locket. Vad göras? Kan man ta bort listen eller ska man göra på något annat sätt?
Du tar av klädseln på a-stolpen(går lätt att bända loss med en skruvmejsel) Sedan kollar du så dom 3 pluggarna som håller den följde med ut.
Sen lossar du dom 3 skruvarna som håller högtalargallret(antar att det är det du menar med "locket"). Och sedan drar du den mot dig och uppåt och vips så e den lös. Montering i omvänd ordning.
Jag kunde tänka mig att det skulle kunna gå att ta av klädseln men jag vågade aldrig riktigt prova.
Vill behålla den original så det blir inget i dörrarna och jag är inte heller spec bra på att bygga snyggt smile

11 Inlägg
26 juni 2010
Trådstartare
#26
Har kopplat in stereon nu. Gjort matningsspänning lite provisoriskt ännu men kablarna till högtalarna har jag lött och använt krympslang till men jag får inget ljud i högtalarna?
Jag har fortfarande kvar original högtalare.
Stereon är som sagt alpine cde 114bti.

Jag har kopplat efter detta:

Röd = Höger fram (+)
Blå = Höger fram (-)

Brun = Vänster fram (+)
Grön = Vänster fram (-)

Röd/Vit = Höger bak (+)
Blå/Vit = Höger bak (-)

Brun/Vit = Vänster bak (+)
Grön/Vit = Vänster bak (-)

Detta stämmer väl?

Grön = remote till elantenn (denna är inte inkopplad ännu)
Svart = Jord
Röd1 = ström från säkringsdosa/ström till elantenn (används som matande spänning)
Röd2 = ström från tändningslås
Brun/Vit = ström från instrumentbelysning (inte inkopplat, vet inte ens vart jag ska koppla detta och vad det har för funktion?)

Edit: Får ett meddelande i stereon som säger ''DC ERROR'' och det står på en sida att en kabel kan ligga emot chassit på bilen eller kortslutet på något annat sätt men jag har gjort detta noga så jag måste ha kopplat fel någonstans, eller vad tror ni?
Får kolla på det imorrn och se om jag hittar nåt som är kortslutet.
Senast redigerat av Markan92 (26 juni 2010)

11 Inlägg
28 juni 2010
Trådstartare
#27
Hittade inget som var kortslutet.
Kan det finnas någon sorts kodning till högtalarna? Alltså att först går signal från stereon vidare till någon kodning och för att det ska kunna spelas något i högtalarna krävs det att man matar in en kod?

Jag får väl börja med att klippa bort lödningarna och testa högtalare för högtalare.

11 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
#28
Har kommit igång lite nu när jag klarat mitt körkort i förra veckan:)
Jag har fått tag på bas och slutsteg och har testat grejerna provisoriskt men ska nu dra kablarna.
Problemet jag har är vart pluskabeln från batteriet ska gå in i bilen?
Jag fick syn på internet att det finns en stor gummiplugg ovanför pedalerna precis och jag kollade på det och det stämde men finns det nåt ställe som är lättare att komma åt på och jag såg inte vart gummipluggen satt på andra sidan?

Är det ett bra alternativ att göra på detta sätt eller finns det något bättre/enklare?

Tacksam för svar smile

ohshit
1 285 Inlägg
18 juli 2010
#29
Markan92 skrev:
Har kommit igång lite nu när jag klarat mitt körkort i förra veckan:)
Jag har fått tag på bas och slutsteg och har testat grejerna provisoriskt men ska nu dra kablarna.
Problemet jag har är vart pluskabeln från batteriet ska gå in i bilen?
Jag fick syn på internet att det finns en stor gummiplugg ovanför pedalerna precis och jag kollade på det och det stämde men finns det nåt ställe som är lättare att komma åt på och jag såg inte vart gummipluggen satt på andra sidan?

Är det ett bra alternativ att göra på detta sätt eller finns det något bättre/enklare?

Tacksam för svar smile
nu vet inte jag vad du har för bil, men dom flesta har gummipluppar i torpedväggen som dom skär av pluppen på & för igenom kabeln, på min (volvo 855) så är det iaf en gummiplupp som kan ta upp til 50mm2 strömkabel som sitter på passagerarsidan. annars i värsta fall så borrar du själv ett hål & för igenom.

The löwer class.

3 466 Inlägg
18 juli 2010
#30
Vet inte ved du har för årsmodell men börja med att plocka väck den plastkåpan som sitter över akvariet(utrymmet mellan torpedväggen och framrutan). Sedan framför förarplatsen sitter en styrboxen. Plockar du väck den så ser du rakt ner ovanför pedalerna. Har du en -96 eller nyare så ska där sitta en stor gummibricka. Skär du ett litet snitt i denna och kör genom kabeln så kommer den ut precis ovanför pedalerna. Har du en äldre 9000 så borrar du ett hål där, sätter någon form av skydd runt så kabeln inte ska skava och sedan drar du genom kabeln. Lycka till!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"


Sök