2825
Sök

Billjudskablar till bra pris

1 129 Inlägg
18 juni 2006
Trådstartare
Tja, snart så kommer en nyare bil att stå på gården vilket oxå betyder nhytt ljudprojekt. Men ja vill börja skaffa lite grejer redan nu så ja börjar mä kablage o sånt så ja inte står tomhänt mä sånt när projektet börjar.

I stort sett allt kablage ja har kommer från biltema o har funkat rätt bra, men ja funderar på att kliva högre upp nu o få lite "bättre" grejor om man utrycker det så. Men finns det nån plats på nätet lr nån affär mä bra priser som man kan kika lite i?.

Visst får man lägga ut en del slantar om man ska ha bra grejor men en del ä väldigt duktiga på att ta betalt för sina saker.

Har hört av många att det ä mindre motstånd i strömkablar av silver än vad d ä i koppar men vet inte riktigt vad man ska tro i d fallet för alla ja känner har i stort sett alltid använt koppar.

21 761 Inlägg
18 juni 2006
Silver har rå=0,016
Koppar har rå=ca 0,017

Tar man en 5 meter lång 30mm2 kabel och kör in 100A så kommer det bara att skilja ca 0,02V i spänningsfall. Det märker du inte alltså.
Senast redigerat av Drönirettab (18 juni 2006)

10 287 Inlägg
18 juni 2006
Masivt silver är.....tja....äh hum....lite dyrt liksom. Jag hittade en ljudfetischistsida för ett tag sedan där man sålde massiva silverkablar och det var ingen lek.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 129 Inlägg
18 juni 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Silver har rå=0,016
Koppar har rå=ca 0,017

Tar man en 5 meter lång 30mm2 kabel och kör in 100A så kommer det bara att skilja ca 0,02V i spänningsfall. Det märker du inte alltså.

Nej ja kände på mig att d inte va nån "direkt" skillnad.

Men man ä ju som sagt lite fundersam över vart man kan hitta kablar till bra pris om man ska hålla sig borta från biltema denna gång. För alla butiker som ä rätt kända brukar ta en del betalt för kablage o sånt som dom vet att det "går åt".

781 Inlägg
18 juni 2006
va är de för fel på biltema?? strömpaket och högtalarkabel funar hur bra som helst därifrån?

1 129 Inlägg
18 juni 2006
Trådstartare
timpan_87 skrev:
va är de för fel på biltema?? strömpaket och högtalarkabel funar hur bra som helst därifrån?

Visst gör d det men  ibland får man ju känslar att man vill prova på nåt nytt som oxå kan va bättre.

Själv gillar jag inte GAS, MDS o såna liknande märken utan vill ha nåt annat som oxå ä bra men om ja inte hittar nåt så kommer det att bli biltemas bästa.

8 156 Inlägg
18 juni 2006
Biltema funkar, men det finns andra kablar som fungerar bättre...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Direktör
305 Inlägg
18 juni 2006
Hmmmm kanske du ska lära dig lite mer om ljudbygge innan du satsar på dyrare kablar ???? Jag skulle börja med att köpa lite grymmare grejor innan jag skulle bytt upp mig i kablar tongue Ta inte illa upp men på den nivå du verkar ligga på så kommer det inte göra någon skillnad för dig med bil tema kablar eller grymma kablar förutom at du spänderar pengar på nått du aldrig kommer få ut effekten av...... Sen kan jag medela om att biltema har precis samma kablar som många av sterio butikerna säljer fast enda skillnaden är att det står biltema på kablarna.... Anledningen till att det står biltema på kablarna är att biltema köper in så stora mängder kabel och får då sitt tryck på dom.... men i grunden kan det vara samma kabel sopm du köper i en ljud butik..... Själv jobbar jag med el dragning och har vart på besök i fabriken som tillverkar biltema kablarna och det är samma fabrik som tillverkar våra kabblar då ochså men dock med den loggan vi vill ha då vi är stor konsumenter.......

Speed limit are only for pussy

1 129 Inlägg
19 juni 2006
Trådstartare
Nallen_sthlm skrev:
Hmmmm kanske du ska lära dig lite mer om ljudbygge innan du satsar på dyrare kablar ???? Jag skulle börja med att köpa lite grymmare grejor innan jag skulle bytt upp mig i kablar tongue Ta inte illa upp men på den nivå du verkar ligga på så kommer det inte göra någon skillnad för dig med bil tema kablar eller grymma kablar förutom at du spänderar pengar på nått du aldrig kommer få ut effekten av...... Sen kan jag medela om att biltema har precis samma kablar som många av sterio butikerna säljer fast enda skillnaden är att det står biltema på kablarna.... Anledningen till att det står biltema på kablarna är att biltema köper in så stora mängder kabel och får då sitt tryck på dom.... men i grunden kan det vara samma kabel sopm du köper i en ljud butik..... Själv jobbar jag med el dragning och har vart på besök i fabriken som tillverkar biltema kablarna och det är samma fabrik som tillverkar våra kabblar då ochså men dock med den loggan vi vill ha då vi är stor konsumenter.......

Jag har hört förr att biltemas grejer oftast ä av samma kvalitet som andra dyrare märken. 

Men som alla säkert vet så är det ju alltid lätt att snacka men svårare att bevisa!, så jag brukar tro mer på saker när ja kan bevisa det för mig själv lr att andra som har mer erfarenhet kan bevisa saker.

Men när du säger d så ska ja nog satsa på biltema igen men man blir lite småsur när man ser att dom endast säljer röd 33mm2 kabel som är 6m o inte brun samt nästan bara 3m av d bruna kablarna. Hade dom haft  1,5, 3 o 6m i längd så hade dom nog sålt bättre tror ja.

Själv ska ja har 2st 33mm2 (plus o minus) direkt från batteri så det inte blir nån dårlig jord lr så pga d, sen splittar dem så mina 2 slutsteg får dela på den strömmen.

Jag har oxå hört att man inte får ut på försäkringen om man löder ihop de 2 mindre kablarna i den stora o sen sätter en säkring på varje kabel vid skarven utan måste ha ett block som kopplar ihop. O det finns det inget i rätt storlek att få tag i på biltema heller.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
19 juni 2006
Man får vad man betalar för.. i say no more

Bmw osv..

10 287 Inlägg
19 juni 2006
Sanning med stor modifikation. Ofta får man betala extra dyrt för att det skall vara exklusiva märken.
Nog för att Rolex är bra men jag tror inte en Rolex är 30 gånger bättre än min Citizen Eco-Drive.

/Göran

UseDubbelTurbo skrev:
Man får vad man betalar för.. i say no more

(Groucho Marx).

41 Inlägg
19 juni 2006
Köp mds värsta kabelpaket. Det rekommenderar jag varmt. Grova kablar för ström och jord. 100A säkring. Mkt bra grejjer. Ett kit med allt utom högtalarkablar kostar runt 700:- om jag inte minns fel.

1 631 Inlägg
20 juni 2006
Palicuse skrev:
Jag har oxå hört att man inte får ut på försäkringen om man löder ihop de 2 mindre kablarna i den stora o sen sätter en säkring på varje kabel vid skarven utan måste ha ett block som kopplar ihop. O det finns det inget i rätt storlek att få tag i på biltema heller.

Kan du förtydliga det där lite? *fattar inte*

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Direktör
305 Inlägg
20 juni 2006
Jag kan dock inte häller förstå din försäkrings fråga men andra sidan så får man ju aldrig ut nått på försäkringen när nått händer då dom alltid hittar kryphål att smita i......

Speed limit are only for pussy

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
20 juni 2006
Palicuse skrev:
Tja, snart så kommer en nyare bil att stå på gården vilket oxå betyder nhytt ljudprojekt. Men ja vill börja skaffa lite grejer redan nu så ja börjar mä kablage o sånt så ja inte står tomhänt mä sånt när projektet börjar.

I stort sett allt kablage ja har kommer från biltema o har funkat rätt bra, men ja funderar på att kliva högre upp nu o få lite "bättre" grejor om man utrycker det så. Men finns det nån plats på nätet lr nån affär mä bra priser som man kan kika lite i?.

Visst får man lägga ut en del slantar om man ska ha bra grejor men en del ä väldigt duktiga på att ta betalt för sina saker.

Har hört av många att det ä mindre motstånd i strömkablar av silver än vad d ä i koppar men vet inte riktigt vad man ska tro i d fallet för alla ja känner har i stort sett alltid använt koppar.

Om du vill prova nåt "värre" i kabelväg så skall du prova RCA kablar. Det är det enda som du möjligen kommer kunna höra skillnad på.

Resten e hokus-pokus i mitt tycke, åtminstone i bil.

mvh jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

10 287 Inlägg
20 juni 2006
Ehhh...Jonas.....i min värld så kallas alla phonokablar för "RCA".

/Göran

(Groucho Marx).

10 287 Inlägg
20 juni 2006
Vilken försäkring? Bilförsäkringen? Drulleförsäkringen? Garantin på stereon?

/Göran

Nallen_sthlm skrev:
Jag kan dock inte häller förstå din försäkrings fråga men andra sidan så får man ju aldrig ut nått på försäkringen när nått händer då dom alltid hittar kryphål att smita i......

(Groucho Marx).

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
20 juni 2006
Sharky skrev:

/Göran

Ja det kan vi kalla dem om du vill, lågnivå-kabel kan vi också kalla dem.

Jag förstår inte riktigt ditt inlägg dock, men det e kanske strunt samma ;-)

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

10 287 Inlägg
20 juni 2006
Ähhh, du skrev att man skulle "prova RCA kablar"........

/Göran

RCA = Radio Cooperation of America

jonash skrev:
Sharky skrev:

/Göran

mvh Jonas

(Groucho Marx).

Team Tondöv
649 Inlägg
20 juni 2006
Sharky skrev:
Ähhh, du skrev att man skulle "prova RCA kablar"........

/Göran

RCA = Radio Cooperation of America

jonash skrev:
Sharky skrev:

/Göran

mvh Jonas

Han glömde ju helt enkelt ett litet "-"....

Sök