2923
Sök

Är detta slutsteg värt att köpa?

106 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
#1
Tjena!

Har läst mycket "skit" om detta steg:P har inte fått bra kommentarer iallafall...
Men jag tänkte lite, vad e det som är kasst på det? Jag menar, får man inte ut ens hälften av vad de lovar för effekt spelar det mig ingen roll eftersom det räcker bra för mig ändå.
Så varför skall man inte köpa detta?

http://www.masterweb.se/?page=prod&prod_id=259

106 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
#2
Såg också nu att de lovat ut 4x 350W RMS + 2x 700W RMS på en annan hemsida.

16 197 Inlägg
16 juni 2010
#3
kolla va de sitter för säkringar i de..   ett steg kan inte lämna mer än va de är uppsäkrat till..


sen är inte effekten allt heller, finns mycke annat som är viktiigt va gäller steg.


hur mycke vill du lägga på ett steg då? å vad ska du driva?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

106 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
#4
evilaudio skrev:
kolla va de sitter för säkringar i de..   ett steg kan inte lämna mer än va de är uppsäkrat till..


sen är inte effekten allt heller, finns mycke annat som är viktiigt va gäller steg.


hur mycke vill du lägga på ett steg då? å vad ska du driva?
Vadå, så det lämnar inte ifrån sig den  effekt som det är utlovat pga säkringarna?
Vad mera spelar in? Vill veta så jag vet vad jag skall kolla på=)
Har ingen budget ännu, kollar mest. Men detta steg skulle passa mig bra, men vill inte köpa nånting riktigt skit.
skall driva en 12a bas på 500rms och 2st 6*9or runt 300rms. Sen kommer jag använda steget i rummet med en massa högtalare och på partyvagnen osv... smile

106 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
#5
Kommer denna kondensatorn att fungera bra på ovanstående ljudsystem?

http://www.masterweb.se/?page=prod&prod_id=114

BASS GLAD
1 381 Inlägg
16 juni 2010
#6
holm94 skrev:
evilaudio skrev:
kolla va de sitter för säkringar i de..   ett steg kan inte lämna mer än va de är uppsäkrat till..


sen är inte effekten allt heller, finns mycke annat som är viktiigt va gäller steg.


hur mycke vill du lägga på ett steg då? å vad ska du driva?
Vadå, så det lämnar inte ifrån sig den  effekt som det är utlovat pga säkringarna?
Vad mera spelar in? Vill veta så jag vet vad jag skall kolla på=)
Har ingen budget ännu, kollar mest. Men detta steg skulle passa mig bra, men vill inte köpa nånting riktigt skit.
skall driva en 12a bas på 500rms och 2st 6*9or runt 300rms. Sen kommer jag använda steget i rummet med en massa högtalare och på partyvagnen osv... smile
ja som evilaudio sa så kan du inte få ute massa effekt ur ett steg om de sitter 30A säkring eller så
jag har för mej man kan säja
tar du 12.5 volt * 30A = 360 watt kan man få ute då säj ...
inna säkringarna rycker ..

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

120 Inlägg
16 juni 2010
#7
holm94 skrev:
Kommer denna kondensatorn att fungera bra på ovanstående ljudsystem?

http://www.masterweb.se/?page=prod&prod_id=114
Regel Nr: 1

HANDLA FAN INTE DYNGAN SOM FINNS PÅ MASTWEB!!!!!!!

Har så svårt att förstå hur folk dagligen blir lurade med fejkwatt till skitpengar.
FATTA EFFEKT KOSTAR!!!!!

//piwe

Mosconi, JBL, Kenwood, Hertz
41 Inlägg
16 juni 2010
#8
Tror de sitter 2x 25A säkringar i de steget, men de säger ju egentligen inget.. Dom kan ju faktist ha gjort en fuling och slängt i större säkringar så att de ska se bra ut ifall om nu nån vill räkna lite och inte tror på "fejkwatten" som dom uppger.
För som piwe å skriver, "effekt kostar" smile


106 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
#9
Är detta lite mera värt att köpa då kanske?

http://www.rockfordfosgate.com/products … cale=en_US

106 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
#10
Sen har jag en fråga, Oftast brukar det ju att välja vilken Ohm man vill spela slutsteget i. Och det e ju mera effekt i 2ohm än 4. Men om basen min e på 4ohm så måste jag ha steget på 4ohm också, right? Men då måste jag ju köpa 4ohms 6*9or också om jag skall ha dom i samma steg?

stRaend
16 juni 2010
#11
du kan inte välja på slutsteget, utan du "väljer" genom att koppla in olika många basar osv. Alltså om du har en bas på 4ohm så kan du inte göra annat än att koppla in den. men om du har 2 basar på 4ohm så kan du parallellkoppla dessa och få ner impedansen (ohmen) till 2ohm. Samma sak är det ifall du har en bas med dubbla 4ohms spolar, fast spolarna sitter i samma bas istället för i två.

106 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
#12
aha (Y) men den där kondensatorn då?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 juni 2010
#13
holm94 skrev:
Kommer denna kondensatorn att fungera bra på ovanstående ljudsystem?

http://www.masterweb.se/?page=prod&prod_id=114
Du behöver batteri, inte en kondensator, den kan ses som gräddet på moset (man sätter dit den när resten av elsystemet är så bra som det kan bli).

Sen ang. impedans (Ohm) så kan du köra en 4Ohms bas och 2Ohms 6x9or om du har ett 4-kanals steg, men köp för guds skull inte det där på Masterweb!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 197 Inlägg
16 juni 2010
#14
hur mycke vill di max lägga på ett steg?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

106 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
#15
ChriZtoffer skrev:
holm94 skrev:
Kommer denna kondensatorn att fungera bra på ovanstående ljudsystem?

http://www.masterweb.se/?page=prod&prod_id=114
Du behöver batteri, inte en kondensator, den kan ses som gräddet på moset (man sätter dit den när resten av elsystemet är så bra som det kan bli).

Sen ang. impedans (Ohm) så kan du köra en 4Ohms bas och 2Ohms 6x9or om du har ett 4-kanals steg, men köp för guds skull inte det där på Masterweb!
vet väl att man behöver ett batteri, och det har jag ju tongue men tänkte tillexempel när jag skall spela det i båten, så när man sitter och chillar så kanske man inte riktigt vill ha igång snurran, därför tänkte jag skaffa kondensator, det blir väl bättre bas om man har en kondensator, annars fårväl stegetför lite ström vid varje "slag"



Vad händer om man lägger in te.x en 50A säkring?
Senast redigerat av holm94 (16 juni 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 juni 2010
#16
Kondensatorn ger inte mer ström nej, ett batteri ger mer ström! En kondensator kan dock släppa ifrån sig strömmen snabbare än ett batteri men det är sällan man märker så mycket av det i basen, mer mellanregister/midbas som den gör nytta för. Men ändå, kondensator är bland det sista du ska satsa på, lägg pengarna på ett bra steg istället & rejäla kablar.

Om du byter säkringarna i steget till 50A så kommer steget att brinna upp om det blir nåt fel istället för att säkringarna går, du får inte ut mer effekt. wink
Senast redigerat av ChriZtoffer (16 juni 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

106 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
#17
ChriZtoffer skrev:
Kondensatorn ger inte mer ström nej, ett batteri ger mer ström! En kondensator kan dock släppa ifrån sig strömmen snabbare än ett batteri men det är sällan man märker så mycket av det i basen, mer mellanregister/midbas som den gör nytta för. Men ändå, kondensator är bland det sista du ska satsa på, lägg pengarna på ett bra steg istället & rejäla kablar.

Om du byter säkringarna i steget till 50A så kommer steget att brinna upp om det blir nåt fel istället för att säkringarna går, du får inte ut mer effekt. wink
Så jag skulle borde ha dubbla batterier och grova kablar wink

Här kommer en till fråga, också ett steg som inte ni gillar tongue SUNSET 2400

http://www.masterweb.se/index.php?page= … rod_id=277

Där sitter 2st 25A säkringar, får man mera effekt då? tongue (dumförklarad)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 juni 2010
#18
Dubbla batterier behöver du inte, det beror ju på batterikapaciteten, hur mycket steget/en drar och ifall du ska spela utan laddning eller ej. smile

Låt bli alla dom där konstiga no-name stegen om du inte vill bli besviken, slå en kik på blocket istället!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bas älskare
716 Inlägg
16 juni 2010
#19
Snälla. köp inte kondensator. köp ett till batteri istället. 10 gånger bättre


106 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
#20
ChriZtoffer skrev:
Dubbla batterier behöver du inte, det beror ju på batterikapaciteten, hur mycket steget/en drar och ifall du ska spela utan laddning eller ej. smile

Låt bli alla dom där konstiga no-name stegen om du inte vill bli besviken, slå en kik på blocket istället!
Men blir det som 50A eller inte? Köper man där så har man ju garanti smile


Sök