3302
Sök

Akut hjälp med saab 9-5 2,3 t Aero -01 problem, kom igen alla saab ägare :)

173 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
Har köpt mig en gammal saab för allt står still med supran just nu.

Problemet jag fått är att gasen hänger sig,drar jag på och trampar ner kopplingen & släpper gasen så
hänger den sig på typ 4000 varv i typ 3 sekunder innan den går ner till tomgång.

Och ikväll så skenade den upp på fullvarv utan att gå ner igen så jag blev tvungen
att slå av tändningen !!

Tips på vad som kan vara fel är mycket uppskattat.

/jimpa

98 Inlägg
16 juni 2010
Nazgul skrev:
Har köpt mig en gammal saab för allt står still med supran just nu.

Problemet jag fått är att gasen hänger sig,drar jag på och trampar ner kopplingen & släpper gasen så
hänger den sig på typ 4000 varv i typ 3 sekunder innan den går ner till tomgång.

Och ikväll så skenade den upp på fullvarv utan att gå ner igen så jag blev tvungen
att slå av tändningen !!

Tips på vad som kan vara fel är mycket uppskattat.

/jimpa

Låter som en knasigt spjällhus, är la elektrisk på dom där tror jag?

173 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
Låter som en knasigt spjällhus, är la elektrisk på dom där tror jag?

Ok får undersöka det då smile

/jimpa

1 210 Inlägg
16 juni 2010
Tomgångsmotor, spjällhus.. ta lös rengör allt med stark avfettning/diesel sen smörja upp med omega olja typ..

smile

173 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
Ok, någon som har bild på vart dessa sitter... lr ska man inhandla en haynes bok kanske ? smile

jimpa

1 210 Inlägg
16 juni 2010
Nazgul skrev:
Ok, någon som har bild på vart dessa sitter... lr ska man inhandla en haynes bok kanske ? smile

jimpa

köp gärna Haynes bok... smile klart värt pengarna och även då en massa felsöknings tipps i dom..

/Micke

ja tomgångsmotorn sitter förövrigt under/vid insuget kopplat ihop med spjällhuset.. smile  följ tryck röret upp mot insuget..
Senast redigerat av Ekis! (16 juni 2010)

173 Inlägg
17 juni 2010
Trådstartare
Fick svar på vad det är för fel på bilen, det är spjällhuset som pajat.. kostar 4500 :- !! sad

1 019 Inlägg
17 juni 2010
Saab 9-5 har ingen tomgångsmotor. Den behöver ingen eftersom tomgången justeras mha det elektriska gasspjället.

Better than God \o/
1 883 Inlägg
17 juni 2010
4250:- för ett nytt original, sura pengar.  Dock ett mycket vanligt fel på de där.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

173 Inlägg
17 juni 2010
Trådstartare
MrTurbo skrev:
4250:- för ett nytt original, sura pengar.  Dock ett mycket vanligt fel på de där.

Ja det va samma som saabmecken sa smile

Ska kolla runt lite & se om våra företagsrabatter gäller där det finns ett spjällhus som väntar på mig smile

/jimpa

2 337 Inlägg
17 juni 2010
Om du inte har något emot begagnat så verkar det finnas en del att välja på. Blir ju lite billigare.

Edit: Länken ville inte fungera, men in på Bildelsbasen.se, välj bil och sök på spjällhus.
Senast redigerat av Sarge (17 juni 2010)

(none)
1 725 Inlägg
17 juni 2010
Den där boken är bra om man inte har så bra koll i början. Har nog en sådan bok till en 9-5:a som bara samlar damm  = )

--Lev i går som det vore i morgon--

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
17 juni 2010
Braather skrev:
Den där boken är bra om man inte har så bra koll i början. Har nog en sådan bok till en 9-5:a som bara samlar damm  = )

Haynes-böckerna i alla ära men tillverkarens egna handböcker är ändå bäst wink

Saab WIS finns lite här och där...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
17 juni 2010
Någon som har någon aning om vart man kan köpa Haynes saab böcker på svenska? big_smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

173 Inlägg
17 juni 2010
Trådstartare
Braather skrev:

Vad väntar du på,skriv ner min adress & kasta den i postlådan wink

/jimpa

Jävel
2 018 Inlägg
17 juni 2010
Memme skrev:
Någon som har någon aning om vart man kan köpa Haynes saab böcker på svenska? big_smile

Biltema har dom väl?

You got to risk it, to get the biscuit :)

Sök