2788
Sök

Förra ägaren undanhöll fel på turbon - Vad gäller egentligen?

50 Inlägg
18 juni 2010
Trådstartare
Hej!

Köpte en Saab 9-5 Aero.
Under själva provturen kändes allt bra och det blev affär.
Några dagar senare uppfattade jag bilen som tröttare, slöare.
Brydde mig inte så mycket just då, hade mycket att stå i.

Några veckor senare tipsade någon mig till att ringa runt till verkstäder runt den förre ägarens
hemort bara för att kolla om han (förra ägaren) hade lämnat in bilen för samma fel.

Mycket riktigt hade han det!
Hos en av Saabs auktoriserade verkstäder fick jag följande besked att bilen hade lämnats in pga att den
uppfattades som slö/orklös.
Jag bad verkstaden skicka en kopia på arbetsordern.
En dag senare får jag hem ett kvitto från verkstaden där det tydligt står:
TURBO UNDERMÅLIG. DÅLIGT LADDTRYCK. KÄRVANDE WASTEGATE.
FEL EJ ÅTGÄRDAT.

Verkstaden sa att de hade tillfälligt smörjt wastegaten och därför märkte jag inte att turbon var undermålig när jag provkörde bilen.

Den förre ägaren visste alltså om att turbon var undermålig vid försäljningstillfället.
Bilen såldes endast några dagar efter han hämtade ut den från verkstaden och jag tolkar detta som
att det var mer lönsamt för honom att sälja den än att byta turbo.

Vad gäller egentligen?
Inget antagligen, men vad anser ni?
Faller detta under undersökningplikten?
Någon som har råkat ut för detta?

Bärs!
3 456 Inlägg
18 juni 2010
Sök.
Borde finnas hur många såna här trådar som helst.
Tycker jämt det dyker upp nya "jag blev lurad" trådar...

Garaget.org peakade 2008.

206 Inlägg
18 juni 2010
Vet inte vad som gäller men är helt ok att kontakta en advokat o fråga, ska inte kosta nått o fråga, har tyvärr inge bättre råd att komma med men där borde du absolut få ett bra svar.

Rub Dub a Dubstep

8 883 Inlägg
18 juni 2010
Säljaren har medvetet undanhållit viktig information om skicket på bilen och du har rätt att få priset nedsatt eller att säljaren står för reparationen.

Men av erfarenhet så fungerar det inte så i verkligheten utan att man måste ta det via en jurist då det är av privatperson du köpt bilen.

Läs mera här
http://www.konsumentverket.se/bilar/Kop … vatperson/

Köplag (1990:931)
19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om

1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller 3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.
https://lagen.nu/1990:931

Fotograf på tierpidag.se

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
18 juni 2010
Jag tycker också min turbo är slö, men jag drar ändå brorsan ? tongue

Fast den är grymt långsam mellan 70-120, typ 8 sek! hahahaha.. + detta hände efter jag byta sportfilter:P

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

5 198 Inlägg
19 juni 2010
Kommer att stå ord mot ord,,troligen vinner köparen inte.

347 Inlägg
19 juni 2010
gamlingen skrev:

Vadå ord mot ord? Han har ju bevis.

7 274 Inlägg
19 juni 2010
Eftersom att man får en ny WG klocka för drygt en tusenlapp så hade jag aldrig gått vidare med det.
Det är inte värt tiden även om du har rätt.

5 198 Inlägg
19 juni 2010
o_lindh skrev:
gamlingen skrev:

var är beviset att han INTE sagt nåt,, ett papper är ett bevis på felet,, inte att säljaren inte sagt nåt.

347 Inlägg
19 juni 2010
gamlingen skrev:
o_lindh skrev:
gamlingen skrev:

var är beviset att han INTE sagt nåt,, ett papper är ett bevis på felet,, inte att säljaren inte sagt nåt.

Om man skriver ett riktigt kontrakt så skriver man även en punkt med vilka brister som köparen har iakttagit.

5 198 Inlägg
19 juni 2010
o_lindh skrev:
gamlingen skrev:
o_lindh skrev:

Om man skriver ett riktigt kontrakt så skriver man även en punkt med vilka brister som köparen har iakttagit.

Visst,, men hur många gör det,,de flesta litar på säljarens ord,,, så även denna köpare.. men det tar dock inte bort köparens undersökningsplikt. köparen är skyldiga att vidta nödvändiga åtgärder för undersökning.. om det så innebär lämna bilen på verkstad för undersökning... MEN samtidigt får ju naturligtvis inte köparen undanhålla nåt,, men i de flesta fall står ord mot ord,, och ett papper från ett tidigare besök på verkstad säger ju inte om vad säljaren sagt om bilens skick.. Vi vet ju inte vad säljaren sagt,, som vanligt så återges bara ena partens ord.
Senast redigerat av gamlingen (19 juni 2010)

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
19 juni 2010
har ni skrivit något kvitto? vad står det på det? fick du rabatt som kan tolkas som "reperationskostnader"

skriver alltid kvitto där ev rabatt framgår som "framtida reperationer" eller liknande.

Forummoderator
9 299 Inlägg
19 juni 2010
Man bör som säljare skriva "Bilen säljs i ett av köparen godkänt skick". Vi pratar begagnade bilar så det finns alltid fel på dem.
I det här fallet så skulle jag också skaffa mig en åsikt hos en jurist om jag vore beredd att gå vidare med det. Det kan ju räcka att du gör det, får en hint om att du faktiskt kan vinna om det blir rättssak och att säljaren då går med på att ge en liten retroaktiv prutmån?

Edit: Har du pratat med förre ägaren? Om jag vore du skulle jag göra det men inte köra nån tuffa-linan snack, utan vänligt och sakligt. Nån tusenlapp borde han ju vara beredd att kasta tillbaka och då kanske du blir nöjd?
Senast redigerat av caromania (19 juni 2010)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

347 Inlägg
19 juni 2010
Rör det sig bara om en tusenlapp som någon här skrev så kan jag hålla med om att det inte är mycket att bråka om. Då rör det sig väl inte om något väsentligt fel och kan vara något man får räkna med om man köper begagnat.

Dåligt av säljaren att inte upplysa om det i vilket fall.

888 Inlägg
19 juni 2010
Är det 03:an du skriver om tidigare på forumet så har du tyvärr inte mycket att hämta, att komma och gnälla på förra ägaren efter 6? månader är lite väl patetiskt.

Hade jag sålt en bil och du hade ringt efter så lång tid hade jag bett dig dra dit pepparn växer.

1 749 Inlägg
19 juni 2010
Vem säger att säljaren inte bytt wastegate själv efter att han fått diagnosen från verkstaden?
På en begagnad bil kan allt hända, även en ny bil kan ha fel.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
19 juni 2010
eller att han stoppat i beggade grejor som verkade ok. hur länge har du haft bilen?

5 198 Inlägg
19 juni 2010
Verkar bli fler och flera av denna typ av trådar,,, bara för att folk inte kollar upp grejerna.

7 274 Inlägg
19 juni 2010
gamlingen skrev:
Verkar bli fler och flera av denna typ av trådar,,, bara för att folk inte kollar upp grejerna.

Eller för att alla är så förbannat snåla och vill inte fatta att grejer kräver underhåll och pengar.

836 Inlägg
19 juni 2010
patrikke skrev:
Vem säger att säljaren inte bytt wastegate själv efter att han fått diagnosen från verkstaden?
På en begagnad bil kan allt hända, även en ny bil kan ha fel.

bra skrivet där! för det e just därför TS inte kan göra ett dugg! finns ingen lag som tvingar dej till att låta en verkstad laga felet som hittas på en felsökning! så det e bara att ta det som en man och inse fakta!, att köpa bil e som att köpa en triss lott sometimes you win sometimes you lose! smile

Sök