gamlingen skrev:
*Reklamation och rättigheterFel ska reklameras "utan oskäligt uppehåll" från det att köparen märkte eller borde ha märkt felet.
Om det är fel på bilen kan du kräva avdrag på priset som motsvarar kostnaden för att avhjälpa felet. Du kan också kräva hävning av köpet i det fall felet är väsentligt och säljaren insåg eller borde ha insett detta.
Med hävning menas att du får rätt att lämna tillbaka bilen mot att säljaren betalar tillbaka vad du betalat. Du kan dock bli tvungen att betala för den nytta du har haft av bilen.
Gömda fel
Om säljaren har uppträtt "svikligt", det vill säga om han känt till ett fel på bilen och uttryckligen förnekat att bilen hade det felet. Eller om säljaren dolt till exempel en rostskada, har du rätt att häva köpet även om felet inte är väsentligt.
När säljaren förfarit svikligt gäller inte heller att du måste reklamera inom två år efter köpet. I stället gäller tioårig preskriptionstid, det vill säga att du kan åberopa felet ända upp till tio år efter köpet. Men det är du som har bevisbördan och som alltså måste visa att bilen var felaktig redan när du köpte den.*
Det är alltså KÖPAREN som ska bevisa att dene varit felaktig,,, inte SÄLJAREN som ska bevisa att den varit hel. Ett papper från verkstad är ett bevis på att DET HAR VARIT ett fel,, men inte att det va ett fel vid försäljningen,Kan mycket väl vara som nån skrev att han bytt grejerna själv mot beggade,Det går varken bevisa det eller motsatsen .alltså kommer det stå ord mot ord.
Jag förstår din tanke om att det är köparen som ska bevisa att det var fel vid försäljning.
Nu vet jag inte hur pass lång tid det var mellan försäljningen och som säljaren hade den
inne då dom hitta detta fel, det spelar ganska stor roll, om det var några dagar, eller flera månader.
Men jag tror ändå att om köparen har ett papper på att bilen har varit inne på verkstad och
dom hittat ett allvarligt fel, som skulle kunna vara tillräckligt för att han inte köpt bilen från början.
Då vill nog domare se något slags bevis från säljaren att denna delen är bytt. OBS det är bara
vad jag tror. Om han nu bytt saken så måste han ju skaffat den från någon som kan intyga
att säljaren köpt en ny/beg del. Det borde ju inte vara så svårt att bevisa att han köpt det.
Kvitto från skrot kan du ju få i efterhand, eller utdrag från banken där en rimlig summa för en ny/beg del dragits osv.
Och om du drar köparen inför rätta och visar på pappret från verkstaden där det står att felet ej
åtgärdades, då är det ju faktiskt upp till Säljaren att bevisa motsatsen att Köparen har fel, att
delen var hel vid försäljning. Och säga att bilen gick att köra vid försäljning räcker nog inte.