3217
Sök

Blinkande lampor vid hög volym.

685 Inlägg
20 juni 2010
#21
volvo_245_racing skrev:
Snoogiloo skrev:
volvo_245_racing skrev:

Den är inte avsäkrad alls, inga problem alls här det är 2slusteg som är bryggkopplade wink sen vad folk tycker och inte tycker det bryr jag mig inte om, har man sponsorer som ma får alla saker av då är det inga problem att få de dyraste men det är ju vad jag tycker..

suck, hoppas du får jordfel säger jag bara ^^
jag är inte sponsrad och är student som betalar allting själv smile

Har bränt ett slutsteg på 2år och det är inte så farligt så ska avsäkra ström kabeln när jag får tid och lust XD

får du kortis så tror jag det är mer än ditt slutsteg som bränner.
och säkrar du av en 8mm2 kabel så får det vara MAX 40A säkring. och om du har 2 steg på "700W" så kommer inte en 40A säkring räcka på långa vägar.


Det heter STEREO
893 Inlägg
20 juni 2010
#22
Jag har sagt det så många gånger till folk å ändå grinar de när det händer: HAR du felaktiga kablar som dessutom inte är avsäkrade så får du INTE ETT piss av försäkringsbolaget om det börjar brinna

//End ot men ändå en nog så viktig fråga!

www.fermplast.se Fixar nästan allt som har med plast att göra! Möjligt som omöjligt!
www.stereospecialisten.se DD, Ground Zero, Rockford Fosgate mm
www.dbakuten.se SPL Dynamics. Kicker, Faitalpro mm
www.seastreamsgarage.se Din lokala bilstereohandlare i stockholm

1 435 Inlägg
20 juni 2010
#23
Golf_makkan skrev:
Sådär nu har jag kollat upp alla kablar.

Har en kabel som heter Gas gold 3 series 25mm2 power cable som går från start motorn till batteri.

Sedan har jag en smalare kabel vet ej storlek men kan jämföras med lillfingrets nagel xD som går från batteriet till säkringen som ligget på 40a.

Sen där ifrån går det en kabel som är lika tunn som en lågnivå kabel till cupen och vid förar sättet skarvas denna till en lika tjock kabel som sträcker sig till baksätet.

Från baksätet går det en lika tjock kabel som det gick från batteriet till säkringen. denna kabel går till slutsteget.

Jord kabeln är. Gas premium 21 mm2 Power cable 0.5 m >|< Och denna går från steget till golvet.


Förstår ju givetvis att jag måste byta ut kablarna men ska jag byta ut allt lr bara dom smala ?
Ska jag också dra en tjockare jord kabel från fjäderbenet till batteriet ? Och dra en tjockare kabel från generatorn till start motorn?



MVH / Markus

Kan du försöka förklara lite bättre hur det är är kopplat, alternativt ta bilder på kablaget så vi kan reda ut det här. Jordkabeln till steget ser bra ut iaf.


685 Inlägg
20 juni 2010
#24
Alpinabiturbo skrev:
Golf_makkan skrev:
Sådär nu har jag kollat upp alla kablar.

Har en kabel som heter Gas gold 3 series 25mm2 power cable som går från start motorn till batteri.

Sedan har jag en smalare kabel vet ej storlek men kan jämföras med lillfingrets nagel xD som går från batteriet till säkringen som ligget på 40a.

Sen där ifrån går det en kabel som är lika tunn som en lågnivå kabel till cupen och vid förar sättet skarvas denna till en lika tjock kabel som sträcker sig till baksätet.

Från baksätet går det en lika tjock kabel som det gick från batteriet till säkringen. denna kabel går till slutsteget.

Jord kabeln är. Gas premium 21 mm2 Power cable 0.5 m >|< Och denna går från steget till golvet.


Förstår ju givetvis att jag måste byta ut kablarna men ska jag byta ut allt lr bara dom smala ?
Ska jag också dra en tjockare jord kabel från fjäderbenet till batteriet ? Och dra en tjockare kabel från generatorn till start motorn?



MVH / Markus

Kan du försöka förklara lite bättre hur det är är kopplat, alternativt ta bilder på kablaget så vi kan reda ut det här. Jordkabeln till steget ser bra ut iaf.

så som jag förstått de så är de så här
10mm2~ (kan vara 16mm2) till säkringshållare
2,5mm2~ från säkringshållare till passagerarstolen
2,5mm2~ (skarvas) passagerarstolen till baksäten
10mm2~ (kan vara 16mm2, skarvas) från baksäten till slutsteg

21mm2 jord från steg till chassi

21mm2 jord från batteri till motor


205 Inlägg
20 juni 2010
#25
proffsdraget var det ja! roll

2 035 Inlägg
20 juni 2010
#26
Ta reda på vad du har för grejer!

Har du så klena kablar som 2.5mm2 så är det skandal.

Kolla på videon "the big three"

Alltså har du klena kablar som inte motsvarar alla strömslukare, byt och uppgradera!!

Kolla alla kabelskor som går från batteri till jordpunkt och gen. Skrapa rent och dra åt!

Sen så ska det ju helst vara hela fräscha kablar utan skarvar. Om du nu inte vill ha en tattaranläggning.

Biljudsveteran sen 1984!

146 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
#27
Snoogiloo skrev:
volvo_245_racing skrev:
jag har en 8mm strömkabel grymt bra, köpte en kondensator billigaste gas, driver slusteg på ca 700watt rms. inge problem med blinkande lampor och personligen tycker jag att jag har bra ljud i bilen lister och allt i bilen hoppar löst hela tiden mycket skruva nu wink och har inge stora ström fall vid hög volym heller, så satsa på kondensator och dra ny jordkabel så ska du se att det hjälper wink

tror du ska gå och känna på din 8mm2 kabel då jag kör med ett steg som levererar ca 600w rms (enl tillverkaren) och när jag testade med 16mm2 kabel så blev den rätt så varm. därför bytade jag upp till 21mm2 kabel istället till det steget.

får jag fråga vad du säkrat av denna 8mm2 kabel med? ^^

OT: Ska jag dra en 21mm2 kabel från generatorn till start motorn med ?

mellan startmotor och generator vet jag tyvär inte, dock så brukar man byta mellan batteri och generator.

Ja jag har kollat på min bil nu och jag har ingen kabel som går direkt till batteriet från generatorn. för generatorn är inkopplad till start motorn och från start motorn till batteriet tongue

685 Inlägg
20 juni 2010
#28
Golf_makkan skrev:
Snoogiloo skrev:
volvo_245_racing skrev:
jag har en 8mm strömkabel grymt bra, köpte en kondensator billigaste gas, driver slusteg på ca 700watt rms. inge problem med blinkande lampor och personligen tycker jag att jag har bra ljud i bilen lister och allt i bilen hoppar löst hela tiden mycket skruva nu wink och har inge stora ström fall vid hög volym heller, så satsa på kondensator och dra ny jordkabel så ska du se att det hjälper wink

tror du ska gå och känna på din 8mm2 kabel då jag kör med ett steg som levererar ca 600w rms (enl tillverkaren) och när jag testade med 16mm2 kabel så blev den rätt så varm. därför bytade jag upp till 21mm2 kabel istället till det steget.

får jag fråga vad du säkrat av denna 8mm2 kabel med? ^^

OT: Ska jag dra en 21mm2 kabel från generatorn till start motorn med ?

mellan startmotor och generator vet jag tyvär inte, dock så brukar man byta mellan batteri och generator.

Ja jag har kollat på min bil nu och jag har ingen kabel som går direkt till batteriet från generatorn. för generatorn är inkopplad till start motorn och från start motorn till batteriet tongue

fullt möjligt att det är kopplat så tongue är inte så haj på hur det är kopplat där direkt wink men då skall du byta mellan generator och startmotor också, och sen såklart lika stor kabel mellan startmotor och batteri (men det var väll redan bytt?)


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 juni 2010
#29
Har man laddkabeln dragen till generatorn och sedan vidare till batteriet så skallman självklart byta upp sig på den mellan batteri och startmotor med.

Annars kan man dra den nya laddkabeln direkt till batteriet.
Samma funktion annan anslutning.....plus att man slipper en skarv på vägen.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

146 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
#30
Snoogiloo skrev:
Alpinabiturbo skrev:
Golf_makkan skrev:
Sådär nu har jag kollat upp alla kablar.

Har en kabel som heter Gas gold 3 series 25mm2 power cable som går från start motorn till batteri.

Sedan har jag en smalare kabel vet ej storlek men kan jämföras med lillfingrets nagel xD som går från batteriet till säkringen som ligget på 40a.

Sen där ifrån går det en kabel som är lika tunn som en lågnivå kabel till cupen och vid förar sättet skarvas denna till en lika tjock kabel som sträcker sig till baksätet.

Från baksätet går det en lika tjock kabel som det gick från batteriet till säkringen. denna kabel går till slutsteget.

Jord kabeln är. Gas premium 21 mm2 Power cable 0.5 m >|< Och denna går från steget till golvet.


Förstår ju givetvis att jag måste byta ut kablarna men ska jag byta ut allt lr bara dom smala ?
Ska jag också dra en tjockare jord kabel från fjäderbenet till batteriet ? Och dra en tjockare kabel från generatorn till start motorn?



MVH / Markus

Kan du försöka förklara lite bättre hur det är är kopplat, alternativt ta bilder på kablaget så vi kan reda ut det här. Jordkabeln till steget ser bra ut iaf.

så som jag förstått de så är de så här
10mm2~ (kan vara 16mm2) till säkringshållare
2,5mm2~ från säkringshållare till passagerarstolen
2,5mm2~ (skarvas) passagerarstolen till baksäten
10mm2~ (kan vara 16mm2, skarvas) från baksäten till slutsteg

21mm2 jord från steg till chassi

21mm2 jord från batteri till motor

Tack för att du ordnade upp det åt mig big_smile

Inte för att det kanske hör till denna tråd men jag har ett par rockford fromt högtalare.

http://www.thebassbin.co.uk/images/prod … -T162C.jpg

Dom låter väldigt lågt då jag inte har nått steg till dom utan dom är inkopplade till huvudenheten någon som har nått tips på vad jag ska ha för steg ?

146 Inlägg
20 juni 2010
Trådstartare
#31
Snoogiloo skrev:
Golf_makkan skrev:
Snoogiloo skrev:

tror du ska gå och känna på din 8mm2 kabel då jag kör med ett steg som levererar ca 600w rms (enl tillverkaren) och när jag testade med 16mm2 kabel så blev den rätt så varm. därför bytade jag upp till 21mm2 kabel istället till det steget.

får jag fråga vad du säkrat av denna 8mm2 kabel med? ^^

OT: Ska jag dra en 21mm2 kabel från generatorn till start motorn med ?

mellan startmotor och generator vet jag tyvär inte, dock så brukar man byta mellan batteri och generator.

Ja jag har kollat på min bil nu och jag har ingen kabel som går direkt till batteriet från generatorn. för generatorn är inkopplad till start motorn och från start motorn till batteriet tongue

fullt möjligt att det är kopplat så tongue är inte så haj på hur det är kopplat där direkt wink men då skall du byta mellan generator och startmotor också, och sen såklart lika stor kabel mellan startmotor och batteri (men det var väll redan bytt?)

japp det är bytt till 25 mm2

Superhedde
255 Inlägg
20 juni 2010
#32
Det huvudsakliga problemet i detta fallet är ju att det är "sytråd" mellan säkringen vid batteriet till skarven vid baksätet. 21-25mm2 till säkring så nära batteriet som möjligt sedan 21-25mm2 vidare till slutsteg kommer med största sannolikhet lösa det hela.

Sedan till Volvo_245_racing: Säkring vid batteriet har man för att skydda bilen vid kortslutning inte slutsteget som har egna säkringar för det. Som Holst sa: Får du kortslutning och bilen brinner upp så får du inte ut någon ersättning från ditt bolag. wink

Mvh Mattias Hedin
Senast redigerat av DJ_Hedde (20 juni 2010)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

21 761 Inlägg
20 juni 2010
#33
Golf_makkan skrev:
när jag vrider på volymen i bilen börjar alla lampor att lysa svagare när basen slår. detta händer inte om jag kopplar ur en bas.

Golf_makkan skrev:
sen har jag ett bolt steg vet inte riktigt hur watt men rätt så mkt.

Vilken impedans är det på baslådan?
Hur har du kopplat in baslådan till steget, är steget bryggkopplat?
Vad heter steget mer exakt, modellnamn?

Det är viktigt att veta dessa saker, steget kan bli överbelastat och dra onormalt mycket ström ifall man kopplar in högtalare så att den totala impedansen är för låg.

Golf_makkan skrev:
Ska jag också dra en tjockare jord kabel från fjäderbenet till batteriet ? Och dra en tjockare kabel från generatorn till start motorn?

Jordkabeln mellan batteri och kaross är mycket viktig. Är den för klen eller har dålig kontakt så "stryps" strömmen redan där och bilens elsystem får märkbara spänningsfall, vilket tex kan orsaka blinkningar i lampor när man spelar stereo. Denna kabel är alltid bra att kolla upp, ta åtminstone loss och slipa plåtrent.

Om man har 50-60 A generator så räcker det egentligen med 10 mm2 kabel utan att få märkbara spänningsfall, men byter du ut till 20-25 mm2 kabel så kommer det att fungera även om du sätter större generator. Ingen nackdel med grövre kabel alltså, dessutom blir både kabel+kabelskor nya och det ökar chansen för bra kontakt. smile
Senast redigerat av Drönirettab (20 juni 2010)

146 Inlägg
22 juni 2010
Trådstartare
#34
Drönirettab skrev:
Golf_makkan skrev:
när jag vrider på volymen i bilen börjar alla lampor att lysa svagare när basen slår. detta händer inte om jag kopplar ur en bas.

Golf_makkan skrev:
sen har jag ett bolt steg vet inte riktigt hur watt men rätt så mkt.

Vilken impedans är det på baslådan?
Hur har du kopplat in baslådan till steget, är steget bryggkopplat?
Vad heter steget mer exakt, modellnamn?

Det är viktigt att veta dessa saker, steget kan bli överbelastat och dra onormalt mycket ström ifall man kopplar in högtalare så att den totala impedansen är för låg.

Golf_makkan skrev:
Ska jag också dra en tjockare jord kabel från fjäderbenet till batteriet ? Och dra en tjockare kabel från generatorn till start motorn?

Jordkabeln mellan batteri och kaross är mycket viktig. Är den för klen eller har dålig kontakt så "stryps" strömmen redan där och bilens elsystem får märkbara spänningsfall, vilket tex kan orsaka blinkningar i lampor när man spelar stereo. Denna kabel är alltid bra att kolla upp, ta åtminstone loss och slipa plåtrent.

Om man har 50-60 A generator så räcker det egentligen med 10 mm2 kabel utan att få märkbara spänningsfall, men byter du ut till 20-25 mm2 kabel så kommer det att fungera även om du sätter större generator. Ingen nackdel med grövre kabel alltså, dessutom blir både kabel+kabelskor nya och det ökar chansen för bra kontakt. smile

Hejsan kablarna har jag kollat upp och nya ska införskaffas. sen ska jag kolla upp vad det är för steg. vet i alla fall att det är ett 4x nånting rätt så stort (färg = gul). ja jag har brygg kopplat en bas till vänster och den andra till höger. har också dragit 2st lågnivå kablar.

535 Inlägg
14 september 2010
#35
Lonefox skrev:
Har man laddkabeln dragen till generatorn och sedan vidare till batteriet så skallman självklart byta upp sig på den mellan batteri och startmotor med.

Annars kan man dra den nya laddkabeln direkt till batteriet.
Samma funktion annan anslutning.....plus att man slipper en skarv på vägen.

Tjeena

Ja har dragit ny kabel från start motorn till batteriet, (50mm, kablar kan aldrig vara för stora)  skall även göra det från generatorn till batteriet för jag tror att det bara e dragen en 8mm kabel. kan jag alltså antingen koppla från generatorn till startmotorn och strömmen går den vägen till batteriet, och alternativ 2 är att dra den rakt från generatorn till batteriet. och det spelar alltså ingen roll hur det är kopplat innan? jag kan välja på vilket sätt jag vill koppla, hur det en är kopplat innan?
Har jag förstått det hela rätt?

MvH DKn


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 september 2010
#36
DKn skrev:
Lonefox skrev:
Har man laddkabeln dragen till generatorn och sedan vidare till batteriet så skallman självklart byta upp sig på den mellan batteri och startmotor med.

Annars kan man dra den nya laddkabeln direkt till batteriet.
Samma funktion annan anslutning.....plus att man slipper en skarv på vägen.

Tjeena

Ja har dragit ny kabel från start motorn till batteriet, (50mm, kablar kan aldrig vara för stora)  skall även göra det från generatorn till batteriet för jag tror att det bara e dragen en 8mm kabel. kan jag alltså antingen koppla från generatorn till startmotorn och strömmen går den vägen till batteriet, och alternativ 2 är att dra den rakt från generatorn till batteriet. och det spelar alltså ingen roll hur det är kopplat innan? jag kan välja på vilket sätt jag vill koppla, hur det en är kopplat innan?
Har jag förstått det hela rätt?

MvH DKn

Ja.
Dock föredrar jag själv direkt mellan batteriet och generatorn.
Då skippar man en skarv och ett litet spänningsfall.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

535 Inlägg
14 september 2010
#37
Lonefox skrev:
DKn skrev:
Lonefox skrev:
Har man laddkabeln dragen till generatorn och sedan vidare till batteriet så skallman självklart byta upp sig på den mellan batteri och startmotor med.

Annars kan man dra den nya laddkabeln direkt till batteriet.
Samma funktion annan anslutning.....plus att man slipper en skarv på vägen.

Tjeena

Ja har dragit ny kabel från start motorn till batteriet, (50mm, kablar kan aldrig vara för stora)  skall även göra det från generatorn till batteriet för jag tror att det bara e dragen en 8mm kabel. kan jag alltså antingen koppla från generatorn till startmotorn och strömmen går den vägen till batteriet, och alternativ 2 är att dra den rakt från generatorn till batteriet. och det spelar alltså ingen roll hur det är kopplat innan? jag kan välja på vilket sätt jag vill koppla, hur det en är kopplat innan?
Har jag förstått det hela rätt?

MvH DKn

Ja.
Dock föredrar jag själv direkt mellan batteriet och generatorn.
Då skippar man en skarv och ett litet spänningsfall.

Okok väldigt tacksam för det snabba svaret:) måste också passa på att fråga?. måste man ta bort den gamla kabeln, eller har det någon betydelse? plus skall man sätta en säkring eller någonting, eller är den bara en rak kabel?

MvH DKn



Sök