2638
Sök

Önskar lite hjälp och vägledning om ljudet i min Volvo 944

7 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
#1
Hejsan! Blev lite långt men hoppas ni orkar läsa igenom.

Bakgrund:
Börjar med att berätta att jag inte är ute efter nåt superljud och jag inte är beredd att lägga ut allt för mycket pengar på ljudet i bilen men vill ändå förbättra lite. Har haft bilen i ganska precis ett halvår och det jag har i bilen idag är originalstereon med kassett och originalhögtalarna men jag börjar tröttna på Kramgoa låtar 5 nu så det är dax att uppgradera lite smile

Jag har beställt en ny stereo och det blev en Hillman HDC-1160, ingen värsting men den har usb på baksidan och 3 lågnivåutgångar så den duger för mitt behov.

Sen har jag en baslåda med en 10" MDS X-Max (om jag kommer ihåg rätt) liggande som jag tyckte spelade helt ok i förra bilen trots mitt (antar jag) rätt dåliga slutsteg, ett gammalt 4-kanals steg från Pyramid som heter PB-601. Nån som vet nåt om det? Står i bruksanvisningen att det är 4x150 watt men det är det ju självklart inte. Jag körde det i vilket fall som helst bryggat så halva steget användes inte men jag var faktiskt nöjd med ljudet så min första tanke är att behålla steget.

Det är där jag står nu och det är dom grejerna jag redan har men jag har tänkt att jag ska byta framdörrhögtalarna till några bättre också. Tänker inte göra några jätteombyggnader så det får bli ett par 5.25:or (adepterringar har jag).

Tycker ni jag ska försöka få plats med slutsteget fram i bilen så jag kan driva både 5.25:orna och basen med steget? Slutsteget kan köras i 3-kanal. Eller ska jag låta stereon driva dörrhögtalarna? Hur stor skillnad blir det egentligen? jag har aldrig haft slutsteg till annat än baslåda.
Finns det någon nackdel att ha steget fram och dra kabel till baslådan i skuffen?

Jag har ju plats för diskanter på instrumentpanelen men det verkar inte sitta nåt där nu. Ska jag köra med separata middar och diskanter eller med koaxialhögtalare?
Och hur är det med koaxialhögtalare, har vissa externt filter och vissa inbyggt eller behöver vissa helt enkelt inte filter?

Jag vill att det ska vara så enkelt som möjligt, såklart smile. Men om det gör en rejäl skillnad på ljudet så kan jag tänka mig att lägga ner lite tid på att dra kablar och få allt på plats.

Har inte dragit nån absolut gräns för vad framsystemet får/ska kosta, det beror lite på vad jag får ut för pengarna. Om det inte är någon mening att använda steget så får jag anpassa högtalarna efter vad stereon orkar driva men om steget orkar en bit mer så kanske jag tjänar i ljudkvalité på att gå upp lite i pris.

Vad skulle ni ha gjort? Är ca 1000 kr rimligt för framhögtalare?

Hoppas ni orkade läsa igenom och att ni kan hjälpa mig in på rätt spår smile

1 400 Inlägg
30 juni 2010
#2
www.blekingebilradio.se/product.html/dl … ory_id=158 Här har du ett riktigt trevligt kitt som fått många lovord av sina användare. Kan drivas på huvudenheten men bör drivas av ett slutsteg för att komma till sin rätt.
Det bästa du kan göra är att åka till närmsta bilstereo försäljare och provlyssna på olika kitt. Och även få professionell hjälp. Många på det hära forumet har väldigt dålig erfarenhet och tipsar på allt möjlig skit och vet inte hur ett korekt system ska låta. Lycka till....

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

7 Inlägg
30 juni 2010
Trådstartare
#3
Tyvärr så är det inte så stort utbud av bilstereo försäljare i Västerås, hittade en som heter bilstereohörnan men det verkar vara den enda nu.

Ja det där kittet verkar ju vara bra. Kommer det spela bra om jag ser till att det sitter ordentligt och tätt i dörrarna? hade nämligen inte tänkt isolera eller så.

Någon som vet om den midden får plats i framdörrarna på en 940 utan att modifiera allt för mycket? slipa bort lite plåt för att göra plats för magneten är inget problem men vill inte bygga om mer än så och så vill jag gärna att originalgallren går att få på plats.
Och så vore det bra om tweetern får plats i instrumentpanelen där originalen brukar sitta, någon som vet om det kommer fungera?

7 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
#4
Hittade ett kitt som heter Hertz HSK 130 nu också som verkar bra, vilket av systemen skulle ni ha valt av dom?
http://www.digitalcompaniet.se/produkt/HSK-130

Och så hittade jag ett billigt steg, http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 8553.4697/
Är det här för klent för att driva nåt av dom systemen på ett ok sätt?

1 523 Inlägg
1 juli 2010
#5
kokkelimokk skrev:
Hittade ett kitt som heter Hertz HSK 130 nu också som verkar bra, vilket av systemen skulle ni ha valt av dom?
http://www.digitalcompaniet.se/produkt/HSK-130

Och så hittade jag ett billigt steg, http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 8553.4697/
Är det här för klent för att driva nåt av dom systemen på ett ok sätt?

det går väl men det  e ju bättre att ha över 100 w rms:) kitet är bra och den vill ha över 100:)



Sök