4284
Sök

Chiptrim till en SAAB 9-3 -00 28.000mil

1 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
#1
Tjennare!


Jag har köpt en saab 9-3 -00 som har gått 28.000mil och funderar på att slänga i något chiptrim nu när jag måste byta avgassystem?

vad tycker ni? Är det värt när den har rullat så långt?

Den har vart inne på regelbunden service hos saab-verksta.

206 Inlägg
1 juli 2010
#2
Det är väl samma kriterier som på en bil som gått 10k mil. Är den väl servad och i gott skick så borde det inte vara några större problem. Kopplingen skulle ju iof kunna vara ett tänkbart problem.

24 Inlägg
18 mars 2011
#3
om du inte vill lägga så mye pengar på trim så finns det här som kostar 1000 kr med utbytesbox och 1600 så får du en box med modifierat styrsystem
http://www.blocket.se/eslov/Saab_motors … 12&w=3

enligt killen jag mailade med så skulle jag få ca 100 hk ökning och jag har en saab 2,0T 185 hk -00
med t7 styrsystem   med 2,5 tums avgas system från katalusatorn samt att jag har bytt turbo till en td04hl 15t     med orginal turno skulle jag få ca 70-80 hk ökning.    jag själv tyckte att det lätt lite mycket men vem vet jag har inte bestämt mig än om jag skall välja detta eller satsa på en väll etablerad firma som man vet kan sin sak om du provar så svara gärna på hur du upplever förändringen av bilen osv .

Elektriker
718 Inlägg
18 mars 2011
#4
Utan 3" DP får du ALDRIG 100hk, då får du inte ens 80hk ökning.
På en seriös firma så får du ca 260-280hk i en Aero 2,0T (205hk) Att han då levererar betydligt mer HK med sämre hårdvara är ärligt talat, skit snack. Eller ja, klart det går, men då håller nog inte nå länge direkt.
Sen iaf på T7 måste man ha rätt data för att gifta in boxen å så. Så gäller ju att han kan det a.

Som att kasta vatten i sjön.

24 Inlägg
19 mars 2011
#5
jaa jag håller nog med dig  derför man kanske skall välja en firma som kan sina saker

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
19 mars 2011
#6
Mitt tips är att satsa på ett 3" med fullflödes 100cpi racekatt och sen en vettig mjukvara. Hamnar något över 250 och du slipper byta koppling om den inte är allt för sliten smile
Min 900 har gått 25 men mindre regelbunden service, fungerar bra i maskinen smile Lådan har sett sina glada dagar men det är körstilsrelaterat enl dom som åkt med smile

monno skrev:
Utan 3" DP får du ALDRIG 100hk, då får du inte ens 80hk ökning.
På en seriös firma så får du ca 260-280hk i en Aero 2,0T (205hk) Att han då levererar betydligt mer HK med sämre hårdvara är ärligt talat, skit snack. Eller ja, klart det går, men då håller nog inte nå länge direkt.
Sen iaf på T7 måste man ha rätt data för att gifta in boxen å så. Så gäller ju att han kan det a.

Fast med 15T som detta gällde så är 280 inte helt omöjligt, med 3" + racekisse är ju 300 inga problem med 15T så det är inte orimliga siffror även om dom är lite väl optimistiska smile
ozit skrev:
om du inte vill lägga så mye pengar på trim så finns det här som kostar 1000 kr med utbytesbox och 1600 så får du en box med modifierat styrsystem
http://www.blocket.se/eslov/Saab_motors … 12&w=3

enligt killen jag mailade med så skulle jag få ca 100 hk ökning och jag har en saab 2,0T 185 hk -00
med t7 styrsystem   med 2,5 tums avgas system från katalusatorn samt att jag har bytt turbo till en td04hl 15t     med orginal turno skulle jag få ca 70-80 hk ökning.    jag själv tyckte att det lätt lite mycket men vem vet jag har inte bestämt mig än om jag skall välja detta eller satsa på en väll etablerad firma som man vet kan sin sak om du provar så svara gärna på hur du upplever förändringen av bilen osv .

Annars så snackar man med Tomsan på STCS. han är erkänt duktig och går det som planerat ska han mappa min 500+ maskin till sommaren smile


Elektriker
718 Inlägg
19 mars 2011
#7
15T är väl det som sitter i AERO? Inte en chans att du får över 300hk med bara annat avgassystem å luftfilter. I alla fall inte ärliga 300hk.

Som att kasta vatten i sjön.

24 Inlägg
20 mars 2011
#8
jo det är i aeron dessa turbosar sitter,  i den jag har så har jag ett större avgashus än normalt, jag har nyligen införskaffat mig min saab och den är sänkt och har stabilare bussningar så jag måste kolla om det är så att något mer är bytt på den menar då koppling och växellåda i första hand för att se hur långt man kan plocka ut för att inte ha sönder bilen med än gång, köpte den på firma och han hade inte en anning om vad det var som var bytt och så vidare när det gällde växelåda och koppling bara att den var nybesiktad och gick bra, hade gått 19,500 mil och den kändes och lätt bra  men problemet med vinterväglagg är att man kan ju inte stå på fullt vid provning.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 mars 2011
#9
monno skrev:
15T är väl det som sitter i AERO? Inte en chans att du får över 300hk med bara annat avgassystem å luftfilter. I alla fall inte ärliga 300hk.

Hänger det inte med till 300 så sitter det minst 50hk broms bara i ic:n för nordic har plockat 347hk med 15T, 3/2.5" och annan IC! Finns både bromspapper och film om det verkar vara svårt att ta in smile http://www.nordictuning.com/main.php?tu … sub_page=5


Elektriker
718 Inlägg
20 mars 2011
#10
bumpe skrev:
monno skrev:
15T är väl det som sitter i AERO? Inte en chans att du får över 300hk med bara annat avgassystem å luftfilter. I alla fall inte ärliga 300hk.

Hänger det inte med till 300 så sitter det minst 50hk broms bara i ic:n för nordic har plockat 347hk med 15T, 3/2.5" och annan IC! Finns både bromspapper och film om det verkar vara svårt att ta in smile http://www.nordictuning.com/main.php?tu … sub_page=5

Om du läser vad jag skriver så blir vi nog mer överens=) Tveksam om en original plast IC håller på ladd på 350hk?
Och som sagt om du läser vad jag skrive så har jag ju faktiskt varken nämnt att man bytt IC eller spridare som dem gjort på nordic?

Och är jag inte fel ute är det väl T7 vi snackar om här? Då kan du läsa http://www.nordictuning.com/main.php?tu … sub_page=2   Den länken, och se att dem får ut 295HK med annan BTR och andra spridare, på etanol, 280hk på 98.
Så åter igen om du läser de jag skrev åsso gör vi ett nytt försök så ska du se att vi är överens.
Det är inte turbon ja säger inte pallar det, utan resten av hårdvaran.

Som att kasta vatten i sjön.

24 Inlägg
20 mars 2011
#11
appropå spridare så har jag en spridar brygga och röda spridare liggandes, finns det nån spridarlista med namn/storlek samt vilka man bör ha när man skall nå ett visst effectutag?  fick med det när jag inhandlade min första saab som jag köpte men som inte vart av att mecka något med


Sök