2971
Sök

Ac:n kyler några sekunder vid uppstart och slutar fungera

139 Inlägg
2 juli 2010
Trådstartare
Fick ac:n läcksökt och påfylld idag. Men det är så att det blir kallt på rören vid trokfiltret under några sekunder, sen slutar ac:n att kyla och rören blir varma.

Det kunde dem på verkstan se genom att trycket sjönk till 5-6 bar på högtrycksidan.

Jag har kollat båda tryckvakterna och dem verkar funka som det ska.

Någon som vet vad det kan vara för fel?

Systemet vakumsugdes i ca 20 minuter innan påfyllningen.

76 Inlägg
2 juli 2010
När det vart så på mina bilar så var det ac kompressorn som behövdes schimsas om (stavning?). Den orkade inte kyla mer än ca 2 min. Kolla ner vid ac:n när motorn är igång och be nån slå på och av ac:n efter ett tag kommer inte magneten att greppa tag när du slår på knappen. Kanske dåligt förklarat men du fattar säkert.

Live your life in the fast lane

139 Inlägg
2 juli 2010
Trådstartare
mouritsen skrev:
När det vart så på mina bilar så var det ac kompressorn som behövdes schimsas om (stavning?). Den orkade inte kyla mer än ca 2 min. Kolla ner vid ac:n när motorn är igång och be nån slå på och av ac:n efter ett tag kommer inte magneten att greppa tag när du slår på knappen. Kanske dåligt förklarat men du fattar säkert.

Kompressorn snurrar som den ska.

Dock la jag märke till att det är kallt hela tiden på röret mellan expansionsvnetilen och utloppet på torkfiltret. Innan dess är det bara ljummet.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
2 juli 2010
Ja lämnade in min golf på felsökning för de, fyllde de på med spårmedel i kylmedlet, köra me de i 1-2 veckor så på tisda ska de titta me nå coola brillor å se var läckan eventuellt är smile för min  kompressor går fint me, vart bara tomt när ja skulle dra på den för nåra veckor sen, så nånstans läcker de ju...va det inte den sortens felsökning dom gjorde på din?
Senast redigerat av Mortalis (2 juli 2010)

139 Inlägg
2 juli 2010
Trådstartare
Mortalis skrev:
Ja lämnade in min golf på felsökning för de, fyllde de på med spårmedel i kylmedlet, köra me de i 1-2 veckor så på tisda ska de titta me nå coola brillor å se var läckan eventuellt är smile för min  kompressor går fint me, vart bara tomt när ja skulle dra på den för nåra veckor sen, så nånstans läcker de ju...va det inte den sortens felsökning dom gjorde på din?

Jag hade någon läcka när jag köpte bilen, men någon liten.

Körde fulfyllning själv och kompressorn rasade, bytte den.

Verkstaden fyllde upp med kvävgas för att kolla läcksöka. Visst läckte den, men dem kunde inte spåra läckan med hjälp av såpvatten så dem fyllde på med r134a och letade med en sån där gasdetektor.

Helt plötsligt slutade det läcka då trycket inte sjönk och detektorn hittade ingen gasläcka.

Ja, det är härligt när bilen lagar sig självt! smile

Jag täntke åka upp till opel och beställa ett nytt torkfilter då jag misstänker att det gamla är igensatt. Det är liksom iskallt på röret efter torkfiltret men inte innan.

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
2 juli 2010
finns ju tätmedel man kan blanda i tillsammans med gasen som egentligen är mjukgörare för o-ringarna som tätar vid kopplingarna.

139 Inlägg
2 juli 2010
Trådstartare
Bullet--- skrev:
Elitemaster skrev:
Mortalis skrev:

Jag hade någon läcka när jag köpte bilen, men någon liten.

Körde fulfyllning själv och kompressorn rasade, bytte den.

Verkstaden fyllde upp med kvävgas för att kolla läcksöka. Visst läckte den, men dem kunde inte spåra läckan med hjälp av såpvatten så dem fyllde på med r134a och letade med en sån där gasdetektor.

Helt plötsligt slutade det läcka då trycket inte sjönk och detektorn hittade ingen gasläcka.

Ja, det är härligt när bilen lagar sig självt! smile

Jag täntke åka upp till opel och beställa ett nytt torkfilter då jag misstänker att det gamla är igensatt. Det är liksom iskallt på röret efter torkfiltret men inte innan.

då är det definitivt stop i filtret om det händer så. Bara att byta, men det kan vara smart o fortsätta läcksöka för att se var det läcker någonstans, för om den nu har läckt innan så fixar felet inte sig själv. smile

Då åker jag tillbaka till verkstan på måndag och tar med mig ett annat filter( nytt är bara o glömma då det inte är värt 1700 kr tycker jag)

Synd att avantia och alla andra sidor erbjuder torkfilter för 400 kr som enligt specifikationerna SKA passa min bil men i praktiken så gjorde det fan inte det.

Kan även tillägga att står bilen på tomgång så kyler ac:n en längre stund, men så fort man börjar köra så lägger ac:n av.

139 Inlägg
2 juli 2010
Trådstartare
Bullet--- skrev:
Elitemaster skrev:
Bullet--- skrev:

då är det definitivt stop i filtret om det händer så. Bara att byta, men det kan vara smart o fortsätta läcksöka för att se var det läcker någonstans, för om den nu har läckt innan så fixar felet inte sig själv. smile

Då åker jag tillbaka till verkstan på måndag och tar med mig ett annat filter( nytt är bara o glömma då det inte är värt 1700 kr tycker jag)

Synd att avantia och alla andra sidor erbjuder torkfilter för 400 kr som enligt specifikationerna SKA passa min bil men i praktiken så gjorde det fan inte det.

Kan även tillägga att står bilen på tomgång så kyler ac:n en längre stund, men så fort man börjar köra så lägger ac:n av.

om det nu är stopp i filtret så kan tryckgivaren reagera på det ökande trycket, och därmed stänger av kompressorn, sen blev jag lite nyfiken, vad är de för filter du ska byta till eftersom du inte ville köpa nytt, Begagnat?  hmm

ah begagnat, ska försöka få tag i från nån skrotad calibra där systemet inte har varit isärplockat.

139 Inlägg
2 juli 2010
Trådstartare
Bullet--- skrev:
Elitemaster skrev:
Bullet--- skrev:
om det nu är stopp i filtret så kan tryckgivaren reagera på det ökande trycket, och därmed stänger av kompressorn, sen blev jag lite nyfiken, vad är de för filter du ska byta till eftersom du inte ville köpa nytt, Begagnat?  hmm

ah begagnat, ska försöka få tag i från nån skrotad calibra där systemet inte har varit isärplockat.

jag kan VERKLIGEN rekomendera att köpa nytt, behöver inte vara originaldelar, men bara det är nytt, köldmediumsystem är jävligt känsliga, 1700 kr kan verka vara sura pengar men värt det om du vill ha en fungerande A/C.

Tyvärr så verkar det som om att det inte går får i ett torkfilter som passa utan att beställa från opel. Avantia,celer och en massa tyska sidor säljer torkfilter som enligt specifikationerna ska passa just min bil men man ser direkt att det skiljer på bilderna och på artikelnumret. Beställde hem ett sånt och det passade inte.

Men att testa ett annat filter för nån hundring kan inte bli värre än det nuvarande filtret, skullde det inte funka så är jag redo att punga ut 1700 ändå
Senast redigerat av Elitemaster (2 juli 2010)

117 Inlägg
2 juli 2010
Elitemaster skrev:
Men att testa ett annat filter för nån hundring kan inte bli värre än det nuvarande filtret, skullde det inte funka så är jag redo att punga ut 1700 ändå

Å gasen får du gratis eller? det brukar ju kosta en peng att fylla,Blir det inte lite dyrt då om inte "skrot"filtret funkar?

Gummi är färskvara och bör bytas ofta

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
2 juli 2010
Jag det lär ju va kylmedel kvar i systemet annars hade inte bilen kylt alls.
Jag skulle tro att det är nått skumt med kompressorn lr nån givare av nått slag.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

139 Inlägg
2 juli 2010
Trådstartare
Jag skulle åka tillbaka till verkstan nästa vecka där dem skulle samla upp gasen och sen fylla i den i systemet igen efter bytet av filtret.

p-nyhlen: Kompressorn funkar som den ska, givarna har jag testat att bygla och jag har inte hittat något fel ännu.

Dock hör jag att det bubblar i torkfiltret efter att man har stängt av bilen.

741 Inlägg
2 juli 2010
Temperaturdifferens tyder på tryckfall, och det ska inte vara tryckfall över torkfiltret.. En regel är att absoluta max är 3 graders diff mellan in och ut på torkfiltret, är det mer så skall torkfiltret bytas..

139 Inlägg
2 juli 2010
Trådstartare
tack för alla svaren! smile

är nog nu helt övertygad om att det är torkfiltret som är igensatt.

Fri fart för ett fritt folk!
14 540 Inlägg
3 juli 2010
torr filterna är väldigt känsliga så det gäller att veta vad man gör när man river i sär ett sånt sytem
tar bara någon minut så har filtret dragit åt sig så mycket fukt att det bara är att kasta

Kör fort så hinner inget hända...

139 Inlägg
6 juli 2010
Trådstartare
Nu kyler ac:n fint igen!

Dock ska jag aldrig mer lämna in bilen på en ac verkstad då dessa kylnissar är bra på o luras.

Så jag börjar med det dåliga, jag kommer in till verkstan för att få systemet tömt på gas, och dem kopplar in tömningsaggregatet och kopplar in en gastub på den som dem sen väger.

Vågen visade inte att gastuben ökade i vikt, men jag hade ett hyfsat tryck i systemet(7,5 bar i vilotryck med varm motor, samma även då ac:n fylldes på i fredags).

Dem tömmer ut gasen som tar en stund men eftersom att vågen inte gav något utslag så påstår dem att det KNAPPT fanns någon gas kvar i systemet, att nästan allt har läckt ut. Kompressorn gick ju som den skulle och ac:n kylde ju alltid perfekt vid uppstart innan filtret frös igen.

När dem läcksökte i fredags så hittade dem inte ens en läcka förutom att det läckte från högtrycksventilen men det var bara på med en ny ventilhatt med gummitätning enligt kylnissen som fyllde bilen då. Den läckte ju inte med ac:n igång då.

Jag hade inte mycket o säga emot då jag inte kan bevisa så mycket så de va bara o hosta upp pengarna för en ny påfyllning(ytterligare 1200) en ny högtrycksventil fick jag iaf på köpet.

Torkfiltret jag satte i va ett begagnat jag fick av en snubbe.

Jag fick två filter, blåste igenom båda med kylspray och det visade sig vara stopp i det ena så jag tog den som det var fritt flöde i. Lät bilen stå på vakuumsugning och visst funkade det sen!

Ett antal tusen kronor fattigare så kan man åka svalt igenom europa på fredag! smile

VW-nörd?
4 332 Inlägg
6 juli 2010
Konstigt att de inte hittade det...kört runt med spårmedel i två veckor nu och idag ringde de o sa just att två o ringar behövde bytas samt det där filtret du skrev.
Syntes tydligen omedelbart med den spårvätskan (2st läckor var det)...och felsökningen kostade 1000kr och då fick jag kylmedel för de o glassa i en volvo så länge...märkesverkstad.
Fattar inte vad dina nissar tog betalt för hehe...däremot o fixa skiten va inte så billigt som jag trodde
Senast redigerat av Mortalis (6 juli 2010)

3 235 Inlägg
6 juli 2010
Alternativt (om man vill hålla på med sådant själv) kan man fylla ACn med gasol. Även om det småläcker lite kostar inte en ny påfyllning många kronor, och det är inte miljöskadligt. Finns en del trådar om det, bara att söka.
Senast redigerat av engolf (6 juli 2010)

139 Inlägg
6 juli 2010
Trådstartare
engolf skrev:
Alternativt (om man vill hålla på med sådant själv) kan man fylla ACn med gasol. Även om det småläcker lite kostar inte en ny påfyllning många kronor, och det är inte miljöskadligt. Finns en del trådar om det, bara att söka.

Har själv vart inne på det, men har inte orkat engagera mig i att försöka uppnåa en rätt propan/butan blandning.

I rätt proportioner så ger gasol till o me bättre kylverkan än r134a = bränslebesparningar då kompressorn inte behöver jobba lika hårt.

Har funderat på o köpa mig egen utrustning til latt fixa ac, vakuumpump och manometerställ, är faktiskt billigare än vad man tror, och med ett manometerställ kommer man rätt långt med när det handlar om felsökning och läckage. Biltemas kylspray funkar ju minst lika bra som gasen verkstäderna fyller på med då det är till 99,8 procent samma gas! smile
Senast redigerat av Elitemaster (6 juli 2010)

412 Inlägg
6 juli 2010
Jag har nyligen haft min bil inne för AC-felsökning och de konstaterade att anledningen till att min AC lägger av efter ett tag var för att det sitter en givare som slår av kompressorn när den blir för varm.
Det beror på att kompressorn börjar bli dålig, det är dock enkelt att fixa.
Det man behöver göra är att klippa och sätta ihop ändarna på + kabeln så att signalen går tillbaka så kommer kompressorn att gå tills den rasar. Jag frågade lite snabbt hur länge han trodde att det skulle fungera och svaret jag fick var allt från 10 minuter till 10 år. (Det beror på skicket på kompressorn)

På GTH kostade det ~1600:- att få AC:n påfylld, felsökningen var gratis.
Senast redigerat av KennethL (6 juli 2010)

135
├┼┼
24 R

Sök