3341
Sök

Köpråd: Volvo 960 - 2,5 / 3,0?

huh?
10 427 Inlägg
6 juli 2010
#21
Är det tråkigt/billigt med 960/S90 så får man köpa en JC Indigo 3000 (lättare sagt än gjort)
http://www.youtube.com/watch#!v=b3jl28QGkiQ
Låter ganska fint, likadan motor som i 960 tongue


4 005 Inlägg
6 juli 2010
#22
Satam skrev:
thelaughingmadman skrev:
Satam skrev:
Jag passar på att fråga lite mer medans tråden fortfarande är färsk.. smile

Chiptrimma/ekonomichippa en 960, är detta möjligt? Undrar också om S90/V90 fortfarande är bakhjulsdrivna då detta är ett absolut måste för min del big_smile
Tänk på att du ska ta chiptrim på sugmotorer med en nypa salt. En ganska ordentlig nypa salt.
Hm, jaså? Varför detta då, -Brukar det inte fungera eller?
För att man inte kan ändra så mycket mer på vad motorn kan prestera med ett enkelt chip som bara ändrar lite programmering hur tändning ska ske, då måste man ändra fysiskt hur själva motorn får bränsle (byta bränslepump, insprutning m.m) och mer luft (turbo, kompressor osv).

Sen ska du ha helt klart för dig att det förmodlingen inte finns en enda 960/s90 som har 204 hp. Inte ens original 1998. Varför? Ja motorer tappar hästkrafter hela tiden allteftersom de slits. Vad är realistiskt då? Bra fråga. Finns en del generella beräknesätt men inget får det lika bra som att bänka motor och hjul. Så några hästar hit och dit spelar lite mindre roll.
De som har har använt det chipet jag tidigare skrev om har dock berättat att de har fått mycket mer vrid i motorn efteråt, att vitsexan är väldigt tacksam så sett.

Om bilen däremot har turbo så kan man ändra rätt mkt, hur mkt den ska ladda luft, bränsleinställningar m.m.m så därför är det mer effektivt än att "chippa" sugmotorer.

Jag satt och räknade lite på det där. Även om man i teoerin sparade 8% bränsle så skulle det ta många tusen tusen mil innan den investeringen är betald. Då satsar jag hellre på att renovera bromssystem, göra service oftare, köpa bättre däck osv osv.
Senast redigerat av linuslinje (6 juli 2010)


54 Inlägg
7 juli 2010
Trådstartare
#23
För att man inte kan ändra så mycket mer på vad motorn kan prestera med ett enkelt chip som bara ändrar lite programmering hur tändning ska ske, då måste man ändra fysiskt hur själva motorn får bränsle (byta bränslepump, insprutning m.m) och mer luft (turbo, kompressor osv).

Sen ska du ha helt klart för dig att det förmodlingen inte finns en enda 960/s90 som har 204 hp. Inte ens original 1998. Varför? Ja motorer tappar hästkrafter hela tiden allteftersom de slits. Vad är realistiskt då? Bra fråga. Finns en del generella beräknesätt men inget får det lika bra som att bänka motor och hjul. Så några hästar hit och dit spelar lite mindre roll.
De som har har använt det chipet jag tidigare skrev om har dock berättat att de har fått mycket mer vrid i motorn efteråt, att vitsexan är väldigt tacksam så sett.

Om bilen däremot har turbo så kan man ändra rätt mkt, hur mkt den ska ladda luft, bränsleinställningar m.m.m så därför är det mer effektivt än att "chippa" sugmotorer.

Jag satt och räknade lite på det där. Även om man i teoerin sparade 8% bränsle så skulle det ta många tusen tusen mil innan den investeringen är betald. Då satsar jag hellre på att renovera bromssystem, göra service oftare, köpa bättre däck osv osv.
Du har ju en poäng med allt du säger, må jag säga smile Varför jag tyckte det lät inbjudande med chippning var ju just att man fick ökad prestanda OCH minskad bränsleförbrukning. Byter man insprutning, spridare osv. så blir det högre förbrukning, vilket jag inte tror man vill ha på en 960 då den redan (Efter vad jag läst) har rätt så hög förbrukning.

Sen det du säger om motorslitage är jag också medveten om. Men man får iallfall en ungefärlig uppfattning på dess ursprungliga kraft.

"8% bränsle så skulle det ta många tusen tusen mil innan den investeringen är betald." -Visst, det hade ju tagit en jäkla tid innan den är betald. Men jag är tänkte inte i ekonomiska termer när jag menade att chippa den.. Var mer inne på prestandaökningen, bränsleförbrukningens förminskning tar jag mer som en bonus big_smile

Men jag vettefasiken. Funderar på att strunta i en 960 helt och ha kvar min 945:a.
Blir kanske tom. en jänkare istället. Men som sagt, det är bara funderingar! wink

Tack för svaren!
MVH Hampus.
Senast redigerat av Satam (7 juli 2010)


There is no replacement for displacement
630 Inlägg
7 juli 2010
#24
Blir kanske tom. en jänkare istället
Nu börjar de likna nått


173 Inlägg
10 juli 2010
#25
Är själv mycket nöjd med min 960 3.0. Tänk på att nivomat stötdämparna är väldigt dyra, och de är de enda som passar dit bak. Jag betalade närmare 5000kr för att byta en.

Slänger in en liten bifråga - hur mycket soppa drar en normal 960 3.0? Det är uppenbarligen något fel på min, eftersom den vid normal stadskörning kommer upp i 2 liter milen. Kollat felkoder men hittade inga av betydelse. Vad kan jag kolla/byta för att eventuellt få ner förbrukningen en aning?


380 Inlägg
21 september 2010
#26
grena skrev:
Är själv mycket nöjd med min 960 3.0. Tänk på att nivomat stötdämparna är väldigt dyra, och de är de enda som passar dit bak. Jag betalade närmare 5000kr för att byta en.

Slänger in en liten bifråga - hur mycket soppa drar en normal 960 3.0? Det är uppenbarligen något fel på min, eftersom den vid normal stadskörning kommer upp i 2 liter milen. Kollat felkoder men hittade inga av betydelse. Vad kan jag kolla/byta för att eventuellt få ner förbrukningen en aning?
En följdfråga,vad var orsaken till den höga bränsleförbrukningen? har nämligen precis samma problem.


Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
21 september 2010
#27
grena skrev:
Är själv mycket nöjd med min 960 3.0. Tänk på att nivomat stötdämparna är väldigt dyra, och de är de enda som passar dit bak. Jag betalade närmare 5000kr för att byta en.

Slänger in en liten bifråga - hur mycket soppa drar en normal 960 3.0? Det är uppenbarligen något fel på min, eftersom den vid normal stadskörning kommer upp i 2 liter milen. Kollat felkoder men hittade inga av betydelse. Vad kan jag kolla/byta för att eventuellt få ner förbrukningen en aning?
Min gamla 850 2,5S (140hk) drog 1,3-1,5 liter milen i stadstrafik, så är 2l/mil så konstigt för en 6a?


Sök