2882
Sök

Dumpljud från saab 9-5. vill inte ha öppet filter. finns det något vis?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
5 juli 2010
Trådstartare
#1
tjena!

som topic lyder så skulle jag vilja ha bilen att dumpa och ge det där goa insugsljudet. åkte med en polare idag som har en likadan 9-5a som jag fast med öppet filter. blev riktigt förälskad i det ljudet måste jag säga.

finns det något vis att åstakomma detta UTAN att byta till öppet filter? har fått råd många många gånger att inte ha öppet filter på min 9-5a.

jag har funderat på dieselsnorkel och ett insatsfilter, ger detta samma ljud tro? smile
hade varit kanon om någon testat detta och kan ge lite tips, ännu bättre om någon sitter inne med en film eller ljudklipp på en 9-5a med dieselsnorkel och insatsfilter smile

en öppen dumpventil eller hybriddump är uteslutet då det är LMM på bilen.

tacksam för alla svar smile
tack på förhand!

MVH Fredrik


206 Inlägg
5 juli 2010
#2
Varför kan du inte sätta dit ett öppet filter om det var så bra ljud?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
5 juli 2010
Trådstartare
#3
Kax skrev:
Varför kan du inte sätta dit ett öppet filter om det var så bra ljud?

filtret på 9-5orna sitter monterat precis framför höger framhjul och knappt någon decimeter ifrån marken.
läst på många håll här på garaget att öppet filter inte är att rekommendera på 9-5orna.

MVH


206 Inlägg
5 juli 2010
#4
Jo, det vet jag. en modifierad luftburk med nät eller liknande som hindrar att det kommer in skit/partiklar måste ju helt klart vara bättre än ett öppet luftfilter.

Ang. dieselsnorkeln,  kanske att man hör dumpen lite mer med den dock lär man höra insugsljudet mkt mer.

7 274 Inlägg
5 juli 2010
#5
Vet en som lät en firma montera filtret åt han, dom satte något slags plåtskydd undertill.
Han har väl haft det i 3år eller så nu utan några bekymmer.

Sköter man monteringen och underhållet så brukar det inte vara några bekymmer.


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
5 juli 2010
#6
Dieselsnorkel och ett sportfilter till luftburken så har du ditt goa ljud smile

Och en liten prestandabonus wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
5 juli 2010
Trådstartare
#7
Brains skrev:
Vet en som lät en firma montera filtret åt han, dom satte något slags plåtskydd undertill.
Han har väl haft det i 3år eller så nu utan några bekymmer.

Sköter man monteringen och underhållet så brukar det inte vara några bekymmer.

okej, jo jag funderade med i dom banorna. eller som kax skrev att man modifierar luftburken något.
det jag är mest orolig för gällande öppet filter är att oljan i filtret dras med upp till LMM och förstör den hmm

TBOC_Razor skrev:
Dieselsnorkel och ett sportfilter till luftburken så har du ditt goa ljud

Och en liten prestandabonus

okej! big_smile nu litar jag på ditt ord och skaffar detta omgående wink
inte för att ifrågasätta men får jag verkligen fram dumpljudet då? så det inte bara blir mer insugsljud? smile
är ju själva pyset jag är ute efter i första hand, hehe.

prestandabonus är ju aldrig fel wink

MVH


206 Inlägg
5 juli 2010
#8
Du får ingen effektökning med dieselsnorkel.

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
5 juli 2010
#9
Om du nu är rädd för luftfilteroljan så kan jag tipsa dig att söka på "Dry Air Filter" tex AEM

Svenska Subaru Imprezaklubben...

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
5 juli 2010
Trådstartare
#10
Ubbe83 skrev:
Om du nu är rädd för luftfilteroljan så kan jag tipsa dig att söka på "Dry Air Filter" tex AEM

har faktiskt kollat lite på sånna filter med smile fast nja, jag är lite feg av mig, känns som man damsuger vägen med tanke på filtrets placering. inte så sugen på det med en nyrenoverad motor hmm vill helst ha luftburken kvar om det går.

men tack för tipset! smile

MVH


Hemmainstruktör
641 Inlägg
5 juli 2010
#11
Går att skicka in ett öppet tort filter in i luftburken med, sett det på några kundbilar, det är ju gott om utrymme i burken. Vete fan om det är nån skillnad från ett sportpanelfilter. Kommer dock inte ihåg om man hörde nått dumpljud eller inte. Man kan väll borra upp ovansidan av luftburken om man använder ett sådant filter så kanske ljudet hörs bättre och man har fortf. locket på undersidan kvar.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
5 juli 2010
#12
Kax skrev:
Du får ingen effektökning med dieselsnorkel.

Det har ingen sagt heller men däremot bättre prestanda wink


En dieselsnorkel ger bättre gasrespons och mer insugsljud mot den gamla platta snorkeln.




Dieselsnorkeln ger mer insugsljud och sportfilter (insatsfilter) ger mer dumpljud, dessa tillsammans ger ett lite finare dumpljud utan att riskera motorn.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
6 juli 2010
Trådstartare
#13
TBOC_Razor skrev:
Kax skrev:
Du får ingen effektökning med dieselsnorkel.

Det har ingen sagt heller men däremot bättre prestanda wink


En dieselsnorkel ger bättre gasrespons och mer insugsljud mot den gamla platta snorkeln.




Dieselsnorkeln ger mer insugsljud och sportfilter (insatsfilter) ger mer dumpljud, dessa tillsammans ger ett lite finare dumpljud utan att riskera motorn.

GÖTT!  tackar så mycket för hjälpen smile

blir jag inte nöjd så får jag börja såga i luftburken helt enkelt som andra föreslagit wink haha

MVH


3 860 Inlägg
6 juli 2010
#14
Precis!!!!!! Vill du inte ha öppet filter så kör på det du planerar nu.. Vill du sen ha mer ljud så kan du ju modda luftfilterboxen..

Jag har bara en referens när det gäller moddad luftfilterbox, ingen saab dock men det är brorsans gamla Golf II, han fick ett riktigt tufft ljud i den!!!!
Han hade några borrade hål i den bara...

Se bara till så att hålen sitter på rätt sida om filtret i så fall wink

Lycka till o skriv gärna sen om hur resultatet blev!!!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
7 juli 2010
Trådstartare
#15
spokenratt skrev:
Precis!!!!!! Vill du inte ha öppet filter så kör på det du planerar nu.. Vill du sen ha mer ljud så kan du ju modda luftfilterboxen..

Jag har bara en referens när det gäller moddad luftfilterbox, ingen saab dock men det är brorsans gamla Golf II, han fick ett riktigt tufft ljud i den!!!!
Han hade några borrade hål i den bara...

Se bara till så att hålen sitter på rätt sida om filtret i så fall wink

Lycka till o skriv gärna sen om hur resultatet blev!!!

ska in och hämta en dieselsnorkel idag om saab har fått in den nu big_smile

javisst det ska jag göra wink

MVH


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
7 juli 2010
Trådstartare
#16
hej igen!

vart och köpt dieselsnorkel och ett J&R insatsfilter idag. monterade det nu precis när jag kom hem.
måste säga att jag blev lite besviken hmm visst du hör turbon på ett helt annat sätt och bilen känns en aning piggare men dumpljud? ne knappt nån skillnad alls hmm

antar det beror på att laddtrycket är original, dumpar väl mer ju mer den laddar.

MVH


3 860 Inlägg
8 juli 2010
#17
Nä, det är ju lite så att boxen tar död på dumljudet ....
Jag märkte grym skillnad i ljud när jag fick på öppet filter på min, körde otrimmat i 2 dagar med det sen åkte programet i, men det lät en del ändå tyckte jag.
Prova att modda luftfilter boxen då....

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
8 juli 2010
Trådstartare
#18
spokenratt skrev:
Nä, det är ju lite så att boxen tar död på dumljudet ....
Jag märkte grym skillnad i ljud när jag fick på öppet filter på min, körde otrimmat i 2 dagar med det sen åkte programet i, men det lät en del ändå tyckte jag.
Prova att modda luftfilter boxen då....

börjar bli sugen på att trimma faktiskt. att modda luftburken funderar jag med på. skulle bara vilja ha tag i en extra luftburk då så man slipper kapa sönder originalet tongue

tror inte det är luftburken som är problemet utan att bilen laddar för lite för att ge ifrån sig ett riktigt dumpljud hmm

MVH


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
8 juli 2010
Trådstartare
#19
Arenwik skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
hej igen!

vart och köpt dieselsnorkel och ett J&R insatsfilter idag. monterade det nu precis när jag kom hem.
måste säga att jag blev lite besviken hmm visst du hör turbon på ett helt annat sätt och bilen känns en aning piggare men dumpljud? ne knappt nån skillnad alls hmm

antar det beror på att laddtrycket är original, dumpar väl mer ju mer den laddar.

MVH

Eller så är det just för att det sitter längst ner vid höger framdäck.... Rulla ner sidorutan och tryck fullt på tvåan upp till 4000rpm och släpp han så dumpar det nog till (: Jag hörde knappt min Aero dumpa med öppet filter när jag körde, sen gick jag på stan en dag så hörde jag ett jävla dumpljud bakom mig. Det visade sig vara polaren i min saab tongue haha

kör nästan alltid med rutan nere och hör ingenting då heller hmm däremot ett riktigt ordentligt insugsljud tongue
vad jag vet så laddar aeron lite mer än vad min 2.0t gör wink kan nog vara därför med.
har funderat på om det inte går på något vis att korta av vägen för luften ner till filtret. borde väl gå att flytta dumpen närmare om man drar om återcirkuleringen? tex sätta dumpen precis efter LMM? eller tappar den sin funktion om luften måste igenom en bit slang innan den når dumpen? hmm

MVH


305 Inlägg
9 juli 2010
#20
Din bil är ju en ltt så den laddar väll inte mera än typ 0,4-0,6 eller något sådant. Så få något dumpljud i den blir nog svårt utan att öka laddet skulle jag tro iaf.
Däremot är det ju ganska trevligt med lite mera laddtryck tongue



Sök