4112
Sök

Köpa en ny eller äldre bil?

4 Inlägg
8 juli 2010
Trådstartare
Jag håller just nu på att funderar om man skall investera i en nyare eller äldre bil och skulle vilja ha lite tips.
Det jag funderar är vad jag kommer att tjäna mest på.
Jag är ute efter en liten bränslesnål bil som är billig att äga.
Vare sig om jag väljer en nyare bil (1-2 år gammal) eller äldre bil (5-10 år gammal) kommer jag behöva låna pengar till det.
En nyare bil jag funderat på är isf en Skoda Fabia 1.4 TDI Greenline 5D Halvkombi -09, vilket verkar vara en bil som är väldigt billig i drift med tanke på att det är en miljöbil.
Alternativet är att köpa en lite äldre Polo eller något liknande.

Vill ha en bil som man är nöjd med många år framöver och att slippa byta bil så ofta.
Men tjänar man i längden på att införskaffa en nyare eller äldre. Detta är inget lätt att svara på, men är mer nyfiken på hur era funderingar är kring detta. Behöver lite tips.

Timmerman
114 Inlägg
8 juli 2010
Satsa på en så ny som möjlig och lägg ner pengar under tiden på att hålla den i toppskick? Ju nyare ju färre "dolda" fel lär du stöta på och du har mer koll på hur mekaniken fungerar. Det är väl dessutom trevligare att kunna känna "det här är min bil" visst kan man känna det med en risvolvo också men, att inte många andra har haft den.. snabb tanke så här innan läggdags.

154 Inlägg
9 juli 2010
Ett hett tips är ju att försöka bli andra eller kanske tredje ägare på en bil. För att slippa den värsta värdeminskningen.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 juli 2010
Hade köpt en nyare bil, Skoda Fabia är inget dumt alternativ!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 212 Inlägg
9 juli 2010
billiga små bilar, leta eft en som är två - tre år gammal, en ägare och lite mil. då har du max utav andra hands värdet.

kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

Cupra_
9 juli 2010
Samt har du valet och kvalet: Reparera eller amortera tongue Jag menar som övriga, köp en så modern som möjligt för att slippa massa problem de första året/åren. Personligen tar jag hellre en lite högre värdeminskning men vet att jag kan lita på min bil och har garantier.

VIP Medlem
251 Inlägg
9 juli 2010
Personligen vet jag att VW Golf är bra o solida bilar. Men vet inte om det finns några bensinsnåla alternativ på de nyare modellerna... De nyare kanske även kostar en bit, men då vet du att det håller!

Nu menar jag inte att du ska köpa just denna, men något åt detta hållet.. http://www.blocket.se/malmo/Volkswagen_ … 14&w=3
Det är en nyare golf med 1,6liters motor(vet inte hur mkt bränsleförbrukning) med 4 dörrar o en ägare. Dock är miltalet lite högt , men något i den stilen skulle jag satsa på wink
Senast redigerat av Qziny (9 juli 2010)

Sök