2653
Sök

Att bygga ljud i en saab 9-3 2003-2006.

cnc-operatör
23 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
Det går runt en massa snack om hur man ska bygga ljudet i 9-3orna ng och tänkte skriva hur jag gjort när jag gjorde mitt och bilder finns i galleriet för tillfället för kunde inte ladda upp bilder i forumet. Lägg gärna komentarer vad som tycks angående hur det ser ut.

Jag har en saab 9-3 ss 05 med premium 150w ljudpaket.

Började med att dra ström kablen och jag hittade inget färdigt hål så det fick bli att jag borrade ett hål i torped väggen bakom handsfacket. Så nära ac-kompressorn som möjligt för att få sladden att gå fritt in i motorrummet. Sen drog jag sladden längs vindrutetorkar boet och ut till batteriet. (Bilder kommer som sagt senare)
Sen var det bara att dra sladen längst listerna på höger sidan.

Jorden tog jag från hatthyllan för det var enklast, ser bäst ut och många byggnads sätt i bagaget att placera stege på.

Nu kommer vi till den vanligaste frågan.
Lågnivån och Remot.

Remoten tog jag med en kabelsko från en ledig säkringsplats i bagaget på vänsta sidan sen drogs kablen under mattan. Fungerar SKIT bra:)

Lågnivån drog jag från högtalaren i mitten på instumentpanelen via en hög till lågnivå adapten som är placerat vid ac-kompressorn sen drogs sladdarna växelspaken och vidare över paderna för att sen dra den längst vänstersidan på bilen.

Hoppas denna korta tråden hjälper en del av er som funderar på att bygga i er 9-3 och ni andra som gjort det får gärna komma mer förslag och om något inte är klart nog.

Mvh Robin
Senast redigerat av niibor (13 juli 2010)

27 Inlägg
12 juli 2010
Låter bra! Men vad ska du sätta in i bilen?

EDIT: Kollade profilen, men kan ju va bra att ha i tråden tongue
Senast redigerat av soeder (12 juli 2010)

Saab 9-3 2.0T Vector

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 juli 2010
En nackdel med att ta signal från centern är att den inte är fullregister, den är, lika som till dom i hatthyllan och dom på sidorna på instrumentbrädan, skuren vid 120Hz. Sen så en nackdel med att ta remotesignal från säkringshållaren är ifall man vill att det som remoten styr även ska gå att få igång med bilen av. Annars så håller jag med i det du skrivit. smile

Gällande strömkabeln så finns det faktist en markering ungefär där du borrade, kör man i den så kommer kabel ut genom ett hål i skyddsmattan i motorrummet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

cnc-operatör
23 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
soeder skrev:
Låter bra! Men vad ska du sätta in i bilen?

EDIT: Kollade profilen, men kan ju va bra att ha i tråden tongue

det blev faktis att jag bytt bas men ska lägga in det tillsammans med bilder senare:) tack för påminnelsen:)

cnc-operatör
23 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
En nackdel med att ta signal från centern är att den inte är fullregister, den är, lika som till dom i hatthyllan och dom på sidorna på instrumentbrädan, skuren vid 120Hz. Sen så en nackdel med att ta remotesignal från säkringshållaren är ifall man vill att det som remoten styr även ska gå att få igång med bilen av. Annars så håller jag med i det du skrivit. smile

Gällande strömkabeln så finns det faktist en markering ungefär där du borrade, kör man i den så kommer kabel ut genom ett hål i skyddsmattan i motorrummet.

det du skrev om att centern inte är fullregister är inte vad jag har som erfarenheten och vad jag hört för den drivs ju med samma steg som till dörrarna och jag anser att bassen spelar fullt ut var också väldigt orolig för det men det fungerar fint för mig:)

och angående remoten är det bara att vrida nycklen till on utan att starta den så kommer bassen igång också:D

ström hålet hitta jag inte när jag leta men kan va bra för andra när dom bygger ju:)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 juli 2010
Jag har då mätt upp signalen till alla högtalare i min SS (använde en signalprocessor) och där ser man klart och tydligt vart signalerna är skurna. Vist finns det signal även under 120Hz till centern men nivån på den är inte lika hög som t.ex. till dörrhögtalarna. Därmed så får man lov att gaina mer på steget och får då med mer skit i signalen, dessutom så tappar man mer ju djupare frekvenser som ska spelas.

Man kanske inte alltid vill ha nyckeln i tändningslåset men vill ändå kunna lyssna på musik. wink Men vist bryr man sig inte i det så funkar den lösningen bra. Annars så kan jag rekommendera en Audison Conection SLI2, då får man ut både lågnivå och remote och dessutom med helt okej kvalité! smile

Markeringen för borrning är lite duffis men den finns där om man viker ner golvmattan en bit, hålet i motorrumets dämpmatta syns dock rätt så väl om man tittar ner snett framifrån i motorrummet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

6 851 Inlägg
13 juli 2010
Håller med ChriZtoffer a. centern. Den spelar inte full register. Men man ska, enligt alla de listor från Saab vi har från jobbet, kunna ta signaen i hatthyllan. Denna ska dock vara fullregister.

Vad gäller strömgenomföring så finns det väl även en gumiplugg till vänster om pedalerna. Det gjorde det iaf. i de 9-3SS som jag koppla ljud i förra veckan.Har aldrig fattat det med att dra en strömkabel extra lång väg över till batteriets motsatta sia?

Sedan har jag en fråga till ChriZtoffer: Den Audison omvandlaren, har den inbyggd jordisolator?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 juli 2010
Bra fråga du! Har faktist ingen koll på det men med tanke på priset och hur gedigen den verkar så skulle det inte förvåna mig ifall det finns en inbyggd galvansik avskiljare. Men den där guymmigenomföringen som du använden, den är inte särskilt stor va? Har för mig att jag försökte använda den men gav upp till slut, svårt att få igenom nåt i den.

Sen så ang. högtalarna i hatthyllan så fick jag fram även där att signalen liksom för centern och dom andra två på brädan fram är skuren vid 120Hz. Dock så är signalen till dörrhögtalarna nära på fullregister, bara under 40Hz som den tappar lite (80Hz nedåt om man har stora systemet), kan även finnas en delning uppåt om man har stora systemet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

6 851 Inlägg
13 juli 2010
Varför jag undrar om omvandlaren är nämligen den att om det sitter något av det, så kan man lika väl koppla det på kablarna som går IN i steget ist. för att använda utgångarna. På detta sätt så kommer man att få hela omfånget på lågnivån wink

Jag underar på hur du mätte frekvensen på signalen? för enligt de listor vi har fått av Saab själva på jobbet, så skall iaf. bakhögtalarna vara fullregister.
Vi lade på ett par 6x9 i den bilen förra veckan och de spela på bra mycke djupare än 120hz wink
Dock drivna med steg och högnivå in i steget (taget från bakre kanalerna)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 juli 2010
Uhu, hur tänker du nu? Ska du koppla en hög/lågnivåomvandlare på en optisk fiberkabel? tongue

Jag har kollat signalen till alla högtalare via min RF 3sixty som jag hade förut, där finns en funktion för att "jämna ut" frekvenstoppar/dalar och när den gjort det så ser man hur signalen ser ut före & efter.
Senast redigerat av ChriZtoffer (13 juli 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

6 851 Inlägg
13 juli 2010
just f*n..det är ju optik i den bilen ja. glömde bort det..haha

PS: Nja, den gummipluggen jag tänkte på funkade iaf. för en 21mm2 kabel. Så dn va inte jätte liten, 33 skulle nog oxå funkat.
Senast redigerat av TT-Avant (13 juli 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 juli 2010
Ja det är ju det, tyvärr, annars hade det varit skapligt enkelt att bygga om i dom. wink

Då tänker vi inte på samma gummigenomföring, den som jag hittade var typ fullproppad med kablar och inte särskilt stor. Måste ta och leta reda på den dör du pratar om nån dag, så man vet till kommande byggen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 197 Inlägg
13 juli 2010
BooRG skrev:
bygga ljud i en saab 9-3 04- är SKIT rent ut sagt..!!!!!!!!

de kan ja inte hålla med om men de kan va bökigt å kosta en del.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 juli 2010
BooRG skrev:

Nejdå, bara lite krångligare än i många andra bilar. wink Men det går att göra allt från att koppla in en extra bas till att bygga tävlingsljud, finns lösningar för det mesta.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 197 Inlägg
13 juli 2010
ChriZtoffer skrev:
BooRG skrev:

Nejdå, bara lite krångligare än i många andra bilar. wink Men det går att göra allt från att koppla in en extra bas till att bygga tävlingsljud, finns lösningar för det mesta.

fast många tror ju att de e som i bilar för 15 år sen..tongue

16 197 Inlägg
13 juli 2010
BooRG skrev:
evilaudio skrev:
BooRG skrev:

exakt..!!!!  sj vet jag inte riktigt, vart jag ska koppla min hög/lågnivå adapter..!! =/

har du middar i dörrarna orginal??

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 juli 2010
BooRG skrev:
evilaudio skrev:
BooRG skrev:

exakt..!!!!  sj vet jag inte riktigt, vart jag ska koppla min hög/lågnivå adapter..!! =/

Bäst i din bil är att koppla in omvandlaren på kablarna till dörrhögtalarna då signalen som går i dom är fullregister. Går att komma åt antingen innan kablarna går ut i dörrarna eller så i AMP1 (förstärkaren som sitter under förarstolen).

evilaudio skrev:
ChriZtoffer skrev:
BooRG skrev:

Hehe ja tyvärr, fast många nya bilar är ju krångliga på nåt vis fast 9-3SS/SC fram till 07 är nog lite extra krångliga med fibersystemet och det konstiga formatet på "huvudenheten" (som egentligen bara är en skräm).

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 197 Inlägg
13 juli 2010
BooRG skrev:
evilaudio skrev:
BooRG skrev:

har du middar i dörrarna orginal??

jag har 150 paketet.. så ja jag har nog det i dörrarna.... jaa

då e de ju bara att leta upp den kabel som går in i dörren å ta signalen därifrån.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 juli 2010
BooRG skrev:
ChriZtoffer skrev:
BooRG skrev:

jag ville montera in en annan stereo i min bil... men då skulle inte rösten i från GPS funka och blinkers ljudet skulle försvinna och back hjälpen skulle sluta fungera... enligt HCB i malmö!

Nja det stämmer inte riktigt, jag har satt i en ny enhet i min där CD-spelaren normalt sitter och jag hör fortfarande varnings & blinkersljud genom centern, dock så är det en del jobb nerlagt för att få allt att fungera så som det gör. Men det går!

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 197 Inlägg
13 juli 2010
ChriZtoffer skrev:
BooRG skrev:
evilaudio skrev:
BooRG skrev:

Bäst i din bil är att koppla in omvandlaren på kablarna till dörrhögtalarna då signalen som går i dom är fullregister. Går att komma åt antingen innan kablarna går ut i dörrarna eller så i AMP1 (förstärkaren som sitter under förarstolen).

evilaudio skrev:
ChriZtoffer skrev:

Hehe ja tyvärr, fast många nya bilar är ju krångliga på nåt vis fast 9-3SS/SC fram till 07 är nog lite extra krångliga med fibersystemet och det konstiga formatet på "huvudenheten" (som egentligen bara är en skräm).

fast så har ju typ alla "nya" bmw oxå som har ett större ljudpaket..  finns ju "fiberboxar" till de flesta bilar men dom kostar ju en del.. även volvo å audi har de.   ser inte de som nåt konstigt..tongue

Sök