2704
Sök

Kan inte få i 2:ans växel på min Volvo S40

24 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
Har problem med 2an:s växel på min Volvo S40 1998.
Det började med att den var väldigt trög att få i och när jag väl fick i vxl så fick jag ta i allt jag hade för att få ur vxl,efter en stund fungera den perfekt.
Sedan efter ytterligare ett tag gick det inte alls att få i den, det är som om 2an:s läge inte finns längre

Vad är felet...säkert allvarligt så man måste plocka ned vxllåda, har nyligen köpt bilen, mycket fel redan...fan alltid min vanliga tur (eller så är jag dum å köper skit)

Har förvisso inte kollat olja i lådan...men det kan väl inte enbart bero på detta...då borde alla vxl drabbas?

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum

1 327 Inlägg
13 juli 2010
Börja med att kolla om det finns rätt mängd växellådsolja i växellådan. Kanske annars kan vara glapp i något länkage till växellådan?

24 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
Aero T16 skrev:
Börja med att kolla om det finns rätt mängd växellådsolja i växellådan. Kanske annars kan vara glapp i något länkage till växellådan?

Ok..ska kolla detta.

Vad menar du med länkage...är det något stag , eller vad?

Snål gnällspik
402 Inlägg
13 juli 2010
rogg48 skrev:
Aero T16 skrev:

Ok..ska kolla detta.

Vad menar du med länkage...är det något stag , eller vad?

Det går ju vajrar mellan växelspaken och växellådan. Den mekanismen kan få problem och då blir det svårigheter att lägga i växlarna.
Också möjligt är att din koppling eller urtrampningslager är dåligt.

Volvo S80 2,9.

498 Inlägg
13 juli 2010
Nu vet inte jag om det är samma länkage som det är på den s40in på videon. För alla har inte samma vid en viss årsmodell.
Kolla denna: http://www.youtube.com/watch?v=CUViDTRFQi0
Kan det vara samma problem som du har?

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

24 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
Ok...kollade filmen...var ju enkelt....men min är en 1998 ,detta var en 1996...har inte kollat om det ser ut likadant

Men det vore skönt om det var detta fel...värre om det är utrampningslagret....men om det vore utrampningslagret borde inte alla växlar bli tröga att få i då....alla funkar fint utom 2an
Senast redigerat av rogg48 (13 juli 2010)

One Man Clan
4 287 Inlägg
13 juli 2010
vad är de för bil? årsmod ? å MOTOR ?.

har du nån av dom små motorerna har du säkert renault växelådan å de är standard att de blir glapp i spaken på dom å de blir svårväxlat... då köper man bara nya bussningar å skruvar dit å eventuellt justerar växelägena lite...

24 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
Fabrikat:    VOLVO
Modell:    S40 (I)
Typ:    1.8
Årsmodell: 1998   

TYPINFO

Motor:    B4184S
KW:    85

vad heter bussningarna..alltså vad letar jag efter för bussningar...typ bussningar till växelstag..eller?
Senast redigerat av rogg48 (13 juli 2010)

One Man Clan
4 287 Inlägg
13 juli 2010
rogg48 skrev:
Fabrikat:    VOLVO
Modell:    S40 (I)
Typ:    1.8
Årsmodell: 1998   

TYPINFO

Motor:    B4184S
KW:    85

vad heter bussningarna..alltså vad letar jag efter för bussningar...typ bussningar till växelstag..eller?

har glömt bort motorbeteckningarna på dom spisarna med renault låda, Har du Backspärr på växelspaken ? i så fall så har du en renault växelåda med bussningar.

de är bussningarna på länkaget mellan växelspak å växelförarn på lådan som i så fall man bör byta. de som bossebildoktor gör på en kärra med renault växelåda.

volvo vet mycke väl vilka de är om du beställer grejerna hos dom.

de är 1 skruv+ mutter fram å en bak. stoppa i bussningarna å upp igen sen är de klart.

24 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
Ha...Ok....

Backspärr..Ja har ju som ett hölje som man måste dra upp med fingrar för at få i backen...

Ok...ska titta på detta då...

Tackar alla som gett info här...

Garaget är ett kanonforum

24 Inlägg
21 juli 2010
Trådstartare
Har nu kollat länkaget, men jag märker inget större glapp, ytterst lite i så fall. Kan det ändå vara det felet.

Vad har gummikoppling som sitter på stången mellan växelspaken och växellådan för funktion , kan den behöva bytas.

Nej jag får nog åka så en verkstad får titta på det, befarar det värsta ( synkring på 2 ans vxl)
För om jag verkligen tar i när bilen står still med motor igång och har vxlläget i 2 så långt det bara går ,så börjar det skrapa, men inget mer händer bara skrap
Senast redigerat av rogg48 (21 juli 2010)

Sök