3369
Sök

Automatlåda som växlar periodvis växlar dåligt Trans Sport 00

6 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#1
Har en Chverolet Trans Sport 2000 som har en svajjig växellåda.

Oftast går den riktigt bra och växlar mjukt och fint, men sen rätt som det är så kommer den i en period att dunka in växlarna med ett ryck.

Om jag stänger av bilen en stund och startar går den oftast fint igen.

Problemet har kommit till och från men har nu blivit vanligare och vanligare.

Det har inte med hur varm motorn blir utan kan förekomma lite då och då, även om jag tycker att det varit mindre frekvent under vintern.

Jag har bytt växellådsolja när felet upptäcktes men det blev ingen effekt.

Bilen tar in lite lite vatten i en cylinder, men tycker inte att det borde påverka detta, eller?


På verkstan visste de inte vad det kunde vara på denna beskrivning utan hoppades på att byta olja skulle hjälpa. De ville själva uppleva felet, men det blir dyrt att låta någon sitta och köra bilen tills felet kommer. Kan ta dagar...


Undrar om någon vet vad det kan vara eller har något tips vart jag kan vända mig i Stockholms området.

6 Inlägg
15 juli 2010
#2
Det finns en kille på Lidingö som specialiserar sig på just Cheva Transsport. Han hämtar och lämnar och är avsevärt billigare än märkesverkstäder och lämnar 1års garanti. Ring och förklara felet och hör med honom.
Värt ett försök iaf. 0737635404
Lycka till

6 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
#3
Tack,

Ska kolla med honom.

Petter

85 Inlägg
8 november 2011
#4
Vet att denna tråd är "jättegammal",men jag har samma fel o undrar om nån har nåt tips gällande detta fel ?
Har fått höra massa olika, men det verkar som om det slutliga är att byta/renovera växellåda !
Tacksam för tips

440 Inlägg
9 november 2011
#5
Har du servat lådan med ny olja och filter också? smile Har du kollat oljenivån när bilen är varm och står på tomgång? Uppstår det oavsett om lådan är varm eller kall för dig också?

Kan vara en hel del olika grejer, ventilpaket, sensorer, convertern.. lyser motorlampan i din bil?
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

564 Inlägg
9 november 2011
#6
Visst var det väl din låda vi diskuterade i tråden http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=229602 ? Har du lyckats läsa ut felkoderna?

Iaf, en sak du kan prova är att hälla i Lubeguard. För vissa har det fungerat för att lösa problemet:
http://www.lubegard.com/C-112/LUBEGARD+ … Protectant

För övrigt tydligen samma låda som sitter i Volvo S80 och XC90.

85 Inlägg
9 november 2011
#7
Tack för snabbt svar återigen! Jag har varit i kontakt med en renoveringsfirma gällande "renspolning"av växellådan.Tyvärr har jag inte tid att åka dit , så jag provar med Lubeguard. Efter att jag nu kört c:a 50 mil sedan ny olja+filter,har det bara inträffat 1 gång.
Har själv verkstad,men ett helt annat märke.På dessa bilar är det enormt sällsynt att växellådorna "småstrular",utan där havererar dom ordenligt när det händer.
Vad vi gör ibland är att rekommendera kunderna att byta olja+filter (byta c:a halva mängden)när bilen gått
15-20000 mil även fast tillverkaren säger att oljan inte behöver bytas under bilens livslängd !!
Många upplever lådan som mindre "ryckig",och att nerväxlingarna känns mjukare.I och för sig brukar vi även
radera adaptionsvärdena och lära in växellådan igen !
Jag har provat ett par "mirakelmedel"under åren som faktiskt funkat , så därför ger jag Lubeguard en chans.

Funkar det ska jag prova på en annan bil som jag har som strular i växellådan.Det är en BMW 316 Compact
som jag köpte för skrotningspengar eftersom förra ägaren sa att växellådan kommer rasa när som helst.Jag har nu kört c:a 500 mil med den,och det hjälpte inte med att byta olja+filter.
Felet på den är att den slirar på backen ibland och växlar konstigt/ryckigt när den är kall.Har för mig att
jag läst i nån serviceinformation att det kan vara internt oljeläckage.Då kanske det hjälper med "mirakelolja"!

Jag återkommer när jag provat !!

Mvh Thomas

564 Inlägg
9 november 2011
#8
Det är väl inte helt ologiskt om det nu är solenoiderna som bråkar att du behöver köra en bit innan den nya oljan har "tvättat" rent, därav att du fortfarande hade hårda växlingar i början men att de lossnat och fungerar bättre nu.

Troligtvis behöver du inte spola lådan, om du byter olja igen nu så är det bara ca 10% kvar av den gamla oljan så det borde räcka med det + lubeguard.

Har du fått ordning på temp-mätaren?

85 Inlägg
9 november 2011
#9
Hej igen!

Upplever det du säger att ventilerna kanske håller på att lossna ! Kan ju hoppas på det.Beställde i varje fall
"mirakeloljan"i kväll !
Gällande tempgivaren/mätaren är det inga som helst problem nu när det blivit kallare ute.Ska åka till en polare som ska läsa felminnen i nästa vecka.Antagligen hör allt ihop ( varmt ute,kärvande växlingssolonoid,länge sen olja byttes+"felaktig" tempgivare).

Jag har som sagt inga större problem med denna bil just nu , men eftersom den gick igenom bilprovningen
utan problem förra veckan,kan det vara kul om allt funkar som det ska.

/ Thomas

564 Inlägg
9 november 2011
#10
Här finns en video på tuben som visar hur man kommer åt solenoiderna:

http://www.youtube.com/watch?v=b7AIX4jEtJ4

Som den visar så är den svåra biten att man måste sänka ner motorpaketet för att komma åt att ta av kåpan över ventilpaketet.


Sök