3150
Sök

Ska man låta bilen gå i tomgång? s40 2.0T

485 Inlägg
15 juli 2010
#21
Krister___ skrev:
jimbon skrev:
Såhär gör jag med min T4..
Kör jag helt vanligt utan att jag låter turbon leka av sig så stänger jag av den som vanligt,direkt alltså..

Har jag däremot kört som en biltjuv en stund så kör jag lugnt hem dom sista minutrarna och låter den stå på tomgång ca 1min.

Sen är det noga med att byta oljan ofta,jag kör aldrig mer än 500mil på samma olja/filter.
Kör på statoil PRO Synthetic 5W-40
aa okej.. ja ska fortsätta på den service boken som finns..

tror dock de är 2000 mil gräns ? till service - service.. där dom byter då filter/olja o.s.v ?

Den va servad 25tusen mil.. ska servas 27 sen.. är de för långt mellanrum då eller ?

tack
va har du för bil om man får undra smile ?

711 Inlägg
15 juli 2010
#22
Sam1r skrev:
Krister___ skrev:
jimbon skrev:
Såhär gör jag med min T4..
Kör jag helt vanligt utan att jag låter turbon leka av sig så stänger jag av den som vanligt,direkt alltså..

Har jag däremot kört som en biltjuv en stund så kör jag lugnt hem dom sista minutrarna och låter den stå på tomgång ca 1min.

Sen är det noga med att byta oljan ofta,jag kör aldrig mer än 500mil på samma olja/filter.
Kör på statoil PRO Synthetic 5W-40
aa okej.. ja ska fortsätta på den service boken som finns..

tror dock de är 2000 mil gräns ? till service - service.. där dom byter då filter/olja o.s.v ?

Den va servad 25tusen mil.. ska servas 27 sen.. är de för långt mellanrum då eller ?

tack
va har du för bil om man får undra smile ?
Jag förmodar att det är en volvo s40 2.0T som han skriver i första inlägget wink

Men 2000mil känns för länge emellan!? Då borde den vara kolsvart som en kolgruva,det är ännu viktigare
med fräsch olja i turbobilar.Och med tanke på att din gått 25000mil+ så känns det som att det är ännu mer viktigare..

485 Inlägg
15 juli 2010
#23
jimbon skrev:
Sam1r skrev:
Krister___ skrev:

aa okej.. ja ska fortsätta på den service boken som finns..

tror dock de är 2000 mil gräns ? till service - service.. där dom byter då filter/olja o.s.v ?

Den va servad 25tusen mil.. ska servas 27 sen.. är de för långt mellanrum då eller ?

tack
va har du för bil om man får undra smile ?
Jag förmodar att det är en volvo s40 2.0T som han skriver i första inlägget wink

Men 2000mil känns för länge emellan!? Då borde den vara kolsvart som en kolgruva,det är ännu viktigare
med fräsch olja i turbobilar.Och med tanke på att din gått 25000mil+ så känns det som att det är ännu mer viktigare..
ah såg det nyss , 2000 mil låter lite mycket . 1000 mil tycker jag är helt okej

173 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#24
Sam1r skrev:
jimbon skrev:
Sam1r skrev:

va har du för bil om man får undra smile ?
Jag förmodar att det är en volvo s40 2.0T som han skriver i första inlägget wink

Men 2000mil känns för länge emellan!? Då borde den vara kolsvart som en kolgruva,det är ännu viktigare
med fräsch olja i turbobilar.Och med tanke på att din gått 25000mil+ så känns det som att det är ännu mer viktigare..
ah såg det nyss , 2000 mil låter lite mycket . 1000 mil tycker jag är helt okej
okej men själva service boken står "23 - 25 - 27 .. o.s.v (då man får stämpel och allting).. kostar ju en del det också.

Ska man byta olja själv då? kanske billigare? Men de känns lite onödigt att betala olja (1000mil) och sen 1000mil -bilfirma med stämpel ? eller tongue

Hur byter man oljan då? måste man tömma den helt alltså?


173 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#25
jimbon skrev:
Sam1r skrev:
Krister___ skrev:

aa okej.. ja ska fortsätta på den service boken som finns..

tror dock de är 2000 mil gräns ? till service - service.. där dom byter då filter/olja o.s.v ?

Den va servad 25tusen mil.. ska servas 27 sen.. är de för långt mellanrum då eller ?

tack
va har du för bil om man får undra smile ?
Jag förmodar att det är en volvo s40 2.0T som han skriver i första inlägget wink

Men 2000mil känns för länge emellan!? Då borde den vara kolsvart som en kolgruva,det är ännu viktigare
med fräsch olja i turbobilar.Och med tanke på att din gått 25000mil+ så känns det som att det är ännu mer viktigare..
ja det är en 2.0T . gått 25+.. (26800 för att vara mer exakt).. ska ja byta olja varje 1000 mil istället? konstigt att service boken har 2tusen mils glapp hela tiden tongue?


173 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#26
Sen ni som har volvo bilar o.s.v tänkte att ja i framtiden ska köpa chip..

Drar den ner bensinförbrukningen eller är de bara skitsnack tongue?

Går de sönder lättare ?

/krister


German Engineering
9 083 Inlägg
15 juli 2010
#27
Krister___ skrev:
Lite dum fråga men, bra att veta för den okunniga ..

Har hört massa grejer om att har man turbo och kör ganska hårt (vet inte va ganska hårt är) så ska man bilen låta vila 1-2minuter innan man stänger av..

Gäller detta volvo s40 2.0T ? tongue lätt turbo eller vad de klassas som, eller bara större ? t4 o.s.v. Bra att veta . hehe.


Tack

/Mvh Krister
Alla bilar med turbo måste alltid stå på tomgång i minst 2-3 min, har man kört hårt så är det bra om turbon får svalna i minst 10-20 min smile Spelar ingen roll om det är lätt trycksturbo eller fulltrycksturbo smile

Mvh

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

173 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#28
CarpeDiem skrev:
Krister___ skrev:
Lite dum fråga men, bra att veta för den okunniga ..

Har hört massa grejer om att har man turbo och kör ganska hårt (vet inte va ganska hårt är) så ska man bilen låta vila 1-2minuter innan man stänger av..

Gäller detta volvo s40 2.0T ? tongue lätt turbo eller vad de klassas som, eller bara större ? t4 o.s.v. Bra att veta . hehe.


Tack

/Mvh Krister
Alla bilar med turbo måste alltid stå på tomgång i minst 2-3 min, har man kört hårt så är det bra om turbon får svalna i minst 10-20 min smile Spelar ingen roll om det är lätt trycksturbo eller fulltrycksturbo smile

Mvh
aa okej smile tack


7 274 Inlägg
15 juli 2010
#29
CarpeDiem skrev:
Krister___ skrev:
Lite dum fråga men, bra att veta för den okunniga ..

Har hört massa grejer om att har man turbo och kör ganska hårt (vet inte va ganska hårt är) så ska man bilen låta vila 1-2minuter innan man stänger av..

Gäller detta volvo s40 2.0T ? tongue lätt turbo eller vad de klassas som, eller bara större ? t4 o.s.v. Bra att veta . hehe.


Tack

/Mvh Krister
Alla bilar med turbo måste alltid stå på tomgång i minst 2-3 min, har man kört hårt så är det bra om turbon får svalna i minst 10-20 min smile Spelar ingen roll om det är lätt trycksturbo eller fulltrycksturbo smile

Mvh
Vattenkylda turbos ska tydligen vara betydligt bättre än enbart oljekylda iaf.
Men jag rekomenderar att köra lugnt sista biten iaf, kanske lite till beroende på hur pass hårt du har plågat bilen.


711 Inlägg
15 juli 2010
#30
Byt olja själv tycker jag,man fixar det på max 30min.
Såvida du inte hittar nån bilverkstad som är billig på oljebyte.

För mig med olja,filter,30min på okq8= ca560kr

173 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#31
jimbon skrev:
Såhär gör jag med min T4..
Kör jag helt vanligt utan att jag låter turbon leka av sig så stänger jag av den som vanligt,direkt alltså..

Har jag däremot kört som en biltjuv en stund så kör jag lugnt hem dom sista minutrarna och låter den stå på tomgång ca 1min.

Sen är det noga med att byta oljan ofta,jag kör aldrig mer än 500mil på samma olja/filter.
Kör på statoil PRO Synthetic 5W-40
Vad kostar PRO Synthetic 5W-40? och hur mycket lägger man in (varje gång?)..
Måste man tömma hela oljan före man lägger in nytt ? tongue.

Filter ? vad är de för filter ?

/Krister


173 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#32
Brains skrev:
CarpeDiem skrev:
Krister___ skrev:
Lite dum fråga men, bra att veta för den okunniga ..

Har hört massa grejer om att har man turbo och kör ganska hårt (vet inte va ganska hårt är) så ska man bilen låta vila 1-2minuter innan man stänger av..

Gäller detta volvo s40 2.0T ? tongue lätt turbo eller vad de klassas som, eller bara större ? t4 o.s.v. Bra att veta . hehe.


Tack

/Mvh Krister
Alla bilar med turbo måste alltid stå på tomgång i minst 2-3 min, har man kört hårt så är det bra om turbon får svalna i minst 10-20 min smile Spelar ingen roll om det är lätt trycksturbo eller fulltrycksturbo smile

Mvh
Vattenkylda turbos ska tydligen vara betydligt bättre än enbart oljekylda iaf.
Men jag rekomenderar att köra lugnt sista biten iaf, kanske lite till beroende på hur pass hårt du har plågat bilen.
okej, men är min vattenkyld? haha.. dum fråga kanske tongue..

Ja men ja kör inte hårt.. bara liksom gasar 4-5tusen varv nån gång då o då.. för att testa tongue.. kör fortfarande lagligt typ wink


173 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#33
jimbon skrev:
Byt olja själv tycker jag,man fixar det på max 30min.
Såvida du inte hittar nån bilverkstad som är billig på oljebyte.

För mig med olja,filter,30min på okq8= ca560kr
okej..

så ska ja skita i att ta service boken ?.. de är ju bra o.sv.. men kostar ju järnet för att byta samma saker ja kan göra själv liksom.

Vad är de för filter ? tongue.. 
Vad för olja?
Måste man tömma all gammal olja? tongue
Hur mycket olja går de åt isåfall?


711 Inlägg
15 juli 2010
#34
Krister___ skrev:
jimbon skrev:
Såhär gör jag med min T4..
Kör jag helt vanligt utan att jag låter turbon leka av sig så stänger jag av den som vanligt,direkt alltså..

Har jag däremot kört som en biltjuv en stund så kör jag lugnt hem dom sista minutrarna och låter den stå på tomgång ca 1min.

Sen är det noga med att byta oljan ofta,jag kör aldrig mer än 500mil på samma olja/filter.
Kör på statoil PRO Synthetic 5W-40
Vad kostar PRO Synthetic 5W-40? och hur mycket lägger man in (varje gång?)..
Måste man tömma hela oljan före man lägger in nytt ? tongue.

Filter ? vad är de för filter ?

/Krister
Ja du tömmer först tråget,sen tar du bort oljefiltret.
Olefiltret är ett insatsfilter.så du behöver detta verktyg för att få bort koppen som filtret sitter i:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … erverktyg/

4.3liter går det sen i motorn med filtret.Jag betalar 450kr för 5l,men då är det genom en oljeleverantör.
Går du på statoilmack och handlar samma mängd så blir det nog dyrare,här tar dom ca 170-180kr för 1l förpackning på macken..

Du verkar osäker,så köp en haynes bok också..
Senast redigerat av jimbon (15 juli 2010)

173 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
#35
jimbon skrev:
Krister___ skrev:
jimbon skrev:
Såhär gör jag med min T4..
Kör jag helt vanligt utan att jag låter turbon leka av sig så stänger jag av den som vanligt,direkt alltså..

Har jag däremot kört som en biltjuv en stund så kör jag lugnt hem dom sista minutrarna och låter den stå på tomgång ca 1min.

Sen är det noga med att byta oljan ofta,jag kör aldrig mer än 500mil på samma olja/filter.
Kör på statoil PRO Synthetic 5W-40
Vad kostar PRO Synthetic 5W-40? och hur mycket lägger man in (varje gång?)..
Måste man tömma hela oljan före man lägger in nytt ? tongue.

Filter ? vad är de för filter ?

/Krister
Ja du tömmer först tråget,sen tar du bort oljefiltret.
Olefiltret är ett insatsfilter.så du behöver detta verktyg för att få bort koppen som filtret sitter i:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … erverktyg/

4.3liter går det sen i motorn med filtret.Jag betalar 450kr för 5l,men då är det genom en oljeleverantör.
Går du på statoilmack och handlar samma mängd så blir det nog dyrare,här tar dom ca 170-180kr för 1l förpackning på macken..

Du verkar osäker,så köp en haynes bok också..
aa. har aldrig riktigt bytt olja "helt" utan ja har alltid bara fyllt på när de varit slut tongue ?.. haha.. dock gamlare bilar då.. Nu när man har 2.0T också så vill man va lite duktigare tongue..

De ska ja göra tongue.. Tack


One Man Clan
4 287 Inlägg
15 juli 2010
#36
beror på vem man frågar...
min åsikt..

jag har inte stått å kyl något på min kärra...jag låter turbon varva ner bara.

på gamla turbosar hade man problem med att dom koksade igen när man körde mineralolja osv.

kör du på FIN syntet-olja som tex volvo rekommenderar till din motor , castrol longtex 0-30w så lär du inte få problem..

varken min orginal turbo som rullat 25000 mil när den såldes hade problem med koks eller min senaste turbo som var enbart OLJEKYLD hade problem med koks i sig....

en gammal 740 turbo som var vattenkyld jag rev såg skitbra ut innuti lager osv. men axeln gick trögt  som fan för de hade koksat totalt i den å sen var den körd på gammal mineral också..
den turbon låg 3 veckor i alfanol hd grönt med typ ph 12+ i å den e fortfarande inte ren....


55 Inlägg
16 juli 2010
#37
Jag kör altid lugnt med min turbo bil men om jag skulle köra hårt kör jag lugnt dom sista 5 min och sedan låter den stå någon eller några min på tomgång. jag frågade på audi verkstad och dom sa att har man kört hårt ska man kyla minst 5 minuter

Mvh Cj

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 juli 2010
#38
På en normal motor med turbo i en familjebil så är det försumbart om man väljer att inte låta bilen stå på tomgång så länge oljan är av bra kvalitet. Det är mycket myt i det där.

Väldigt sällan ligger man på maxtryck sekunderna innan man stänger av motorn så aggregatet är inte så varmt att inte oljan klarar av det. Möjligtvis om man ligger o pressar på landsvägen och plötsligt ser en rastficka som man ska in på för att slå en båge, då kan det ju vara vettigt att behålla motorn på ett tag.

Värre är om man har för vana att wumpa gasen strax innan man stänger av, då snurrar turbon till och snurrar vidare efter att oljetrycket försvunnit.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

173 Inlägg
16 juli 2010
Trådstartare
#39
caromania skrev:
På en normal motor med turbo i en familjebil så är det försumbart om man väljer att inte låta bilen stå på tomgång så länge oljan är av bra kvalitet. Det är mycket myt i det där.

Väldigt sällan ligger man på maxtryck sekunderna innan man stänger av motorn så aggregatet är inte så varmt att inte oljan klarar av det. Möjligtvis om man ligger o pressar på landsvägen och plötsligt ser en rastficka som man ska in på för att slå en båge, då kan det ju vara vettigt att behålla motorn på ett tag.

Värre är om man har för vana att wumpa gasen strax innan man stänger av, då snurrar turbon till och snurrar vidare efter att oljetrycket försvunnit.
aa okej smile tack


Intresseklubben
673 Inlägg
16 juli 2010
#40
lodiseN skrev:
fungerar bra att bara köra lugnt den sista minuten sen bara stänga av
brukar jag göra, eller som en annan skrev att låta den stå på medans man plockar ihop sakerna smile finns ju undantag vid toalett akutbesök smile

/Mvh Andreas


Sök