2803
Sök

Motorproblem S40 2,0 T - 98

557 Inlägg
23 juni 2006
Trådstartare
#1
Hej, jag har haft problem med min bil ett tag och inte fått den lagad än. Jag skriver ner hela historian från start till slut. Okej, allt började såhär.  För ca 1,5 månad sen så började bilen krångla lite, ibland när man var ute och körde så började bilen "HOPPA" typ som om den inte får nån soppa.

Men höll bara på så i ett bar sec sen gick bilen som vanligt igen. Det hände kanske 10 gr innan den började jävlas ordentligt. Jag var på väg till Donken i Tumba, men bilen började dumma sig som fan så jag märkte att det här är ingen ide, så jag ska vända vid uttran och åka hem igen, men kmr inte så långt.

Bilen börjar bli klen som fan och dör nästan när man ger mer än halvgas, bilen blev trött och stannade vid sidan av vägen. Den blev stående där i 3 dar (Tur att inga snorungar fick syn på den) sen gick jag till plattsen där bilen stog och startade bilen. Åååh den start tänkte jag och började åka. Jag tog mig hela vägen hem men var tvungen att slira på kopplingen för att bilen inte skulle dö, notera att lamdalampan lyser och jag läser i instruktionsboken och där står det "Fel i motorns elektriska system"

Efter en tid på parkering så bestämde jag mig för att gå ut och kolla om bilen mår bättre så jag går ut och startar bilen. Lamdalampan lyser inte längre och det går att köra med bilen "MEN" man får inte ge mer än en fjärdedels gas för då dör den. Det jag undrar är ifall nån vet vad som kan vara fel och om man kan åtgärda det själv? jag kör självklart inte med bilen som den är nu. Notera att service skulle göras för en tid sen men ska göra en så fort bilen funkar som den ska igen. Så undrar bara om det kan vara nått filter lr liknande som orsakar detta?

Extremt tacksam för bra svar. MVH // Jerry

//Jerry

557 Inlägg
23 juni 2006
Trådstartare
#2
Ingen som vet? :'(

//Jerry

1 268 Inlägg
23 juni 2006
#3
Fimpha skrev:
Hej, jag har haft problem med min bil ett tag och inte fått den lagad än. Jag skriver ner hela historian från start till slut. Okej, allt började såhär.  För ca 1,5 månad sen så började bilen krångla lite, ibland när man var ute och körde så började bilen "HOPPA" typ som om den inte får nån soppa.

Men höll bara på så i ett bar sec sen gick bilen som vanligt igen. Det hände kanske 10 gr innan den började jävlas ordentligt. Jag var på väg till Donken i Tumba, men bilen började dumma sig som fan så jag märkte att det här är ingen ide, så jag ska vända vid uttran och åka hem igen, men kmr inte så långt.

Bilen börjar bli klen som fan och dör nästan när man ger mer än halvgas, bilen blev trött och stannade vid sidan av vägen. Den blev stående där i 3 dar (Tur att inga snorungar fick syn på den) sen gick jag till plattsen där bilen stog och startade bilen. Åååh den start tänkte jag och började åka. Jag tog mig hela vägen hem men var tvungen att slira på kopplingen för att bilen inte skulle dö, notera att lamdalampan lyser och jag läser i instruktionsboken och där står det "Fel i motorns elektriska system"

Efter en tid på parkering så bestämde jag mig för att gå ut och kolla om bilen mår bättre så jag går ut och startar bilen. Lamdalampan lyser inte längre och det går att köra med bilen "MEN" man får inte ge mer än en fjärdedels gas för då dör den. Det jag undrar är ifall nån vet vad som kan vara fel och om man kan åtgärda det själv? jag kör självklart inte med bilen som den är nu. Notera att service skulle göras för en tid sen men ska göra en så fort bilen funkar som den ska igen. Så undrar bara om det kan vara nått filter lr liknande som orsakar detta?

Extremt tacksam för bra svar. MVH // Jerry

kollat tändstiften så alla e friska???

om dom är det så låter det som att verkstaden blir nästa hållplats för genomgång av felet så du inte råkar ut för en överraskning på prisnotan =/

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
23 juni 2006
#4
Låter ju nästan som att tändstiften knappt ger gnista. Kan kanske vara så det är fel bränsle och luft blandning.

Allt för den där jävla hatten!

23 Inlägg
4 juli 2006
#5
Jobbigt... Hoppas det löst sig. men om inte så skulle jag nog kolla lmm (luftmassemätaren). Är den paj så får du in fel mängd med luft och får en helt mongo blandning av luft/bränsle...

Volvo S40 2.0T 215hk 330Nm - 0-100: 6.83s

2 Inlägg
22 januari 2007
#6
Fimpha, jag har heller ingen aning om vad det kan vara för fel. Men därimot så såg jag att du hade detta problemet för ca 1 årsen. Och jag har detta problem nu. Jag undrar om du fick löst det? Och om du fick löst det vilket som va felet?

One Man Clan
4 287 Inlägg
22 januari 2007
#7
Jag skulle tro att de är soppa pumpen ..väldigt vanligt fel på 40 bilarna och dom brukar börja jävlas på de sättet ..bästa sättet e att åka till tex en verkstad (om du inte har någon tryckmätare me "bilventils" koppling på och kan mäta själv) och be att dom kopplar på bränsletrycksmätare och sedan drar ut och kör en runda ... pumparna brukar ge för dåligt flöde/tryck när dom går sönder ..bilen funkar kanske men bilen får knappt någon soppa vid gaspådrag känns nästan som spikningar ibland och riktigt orkeslös ... Mvh Jens


2 Inlägg
22 januari 2007
#8
Men brukar det bli så att "Fel i motorns elektriska system"- Lampan lyser om det e Soppa pumpen då? smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
23 januari 2007
#9
Jo de kan de bli ..vid fel förbränning tex spikningar så lyser lampan... och vid för mager blandning blir ju lambdan fel ..


Rekondare
236 Inlägg
23 januari 2007
#10
Detay skrev:
Jobbigt... Hoppas det löst sig. men om inte så skulle jag nog kolla lmm (luftmassemätaren). Är den paj så får du in fel mängd med luft och får en helt mongo blandning av luft/bränsle...

Håller fullständigt med! byt luftmassemätaren annars så kan de på volvo kolla ditt diagnos uttag på bilen om det finns några felkoder.

95% av sveriges kvinnor har ett bra sexliv.. resten hinner jag inte med!

911 Inlägg
23 januari 2007
#11
Rubbster skrev:
Detay skrev:
Jobbigt... Hoppas det löst sig. men om inte så skulle jag nog kolla lmm (luftmassemätaren). Är den paj så får du in fel mängd med luft och får en helt mongo blandning av luft/bränsle...

Håller fullständigt med! byt luftmassemätaren annars så kan de på volvo kolla ditt diagnos uttag på bilen om det finns några felkoder.

Tyckte också det lät som om  luftmassmätaren va problemet! men men, Be Bilia göra en kontroll av bilen och se vad som  behövs att åtgärda !

pic up the phone, wazzzaaa

One Man Clan
4 287 Inlägg
24 januari 2007
#12
kolla soppatrycket ...99 % på att de är den som strular



Sök