3775
Sök

Råd sökes för inkoppling av bashötalare.

50 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
Hej har köpt mig en JBL Power 1022 bas och undrar hur är det bäst att koppla in den, serie lr pararell?
Steget jag använder är RF T400-4 där jag idag använder 2 kanaler till att driva 2 högtalare i hatthyllan.
Så följdfrågan är hur ska basen kopplas mot steget? På var sin kanal eller ska jag brygga resterande 2 kanaler?

Mvh

161 Inlägg
17 juli 2010
Desto lägre motstånd (ohm) desto mer effektivt kan steget jobba. Så det mest lämpliga, om du inte tänkt att sätta in fler högtalare till kanske framsystemet, skulle vara att bryggkoppla de 2 resterande kanaler. Detta förutsätter att steget klarar av att driva basen och de andra 2 högtalarna.

alltså pallarell koppla så att du får ner resistansen till 2ohm.

Alternativt är att köpa ett till steg till endast basen.

/stage

16 197 Inlägg
17 juli 2010
stagesix skrev:
Desto lägre motstånd (ohm) desto mer effektivt kan steget jobba. Så det mest lämpliga, om du inte tänkt att sätta in fler högtalare till kanske framsystemet, skulle vara att bryggkoppla de 2 resterande kanaler. Detta förutsätter att steget klarar av att driva basen och de andra 2 högtalarna.

alltså pallarell koppla så att du får ner resistansen till 2ohm.

Alternativt är att köpa ett till steg till endast basen.

/stage

just den basen har 2*2ohms spolar så att parallelkoppla dom å sen brygga stegen e INGEN bra ide.

kör spolarna i serie istället.. å sen brygga.   dock e effekten i klenaste laget.  kör du portad elle sluten låda?
Senast redigerat av evilaudio (17 juli 2010)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

161 Inlägg
17 juli 2010
okej. Skulle såklart ha tittat om det var 2*2ohms spolar.

evilaudio har förklaringen wink

/stage

50 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
Sluten låda. Har dock ett T500-1 steg liggandes oxå. Om jag kopplar in det steget ska jag brygga det lr köra separat (finns två utgångar på steget)?
Senast redigerat av MR_OK (17 juli 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 juli 2010
Då vill den basen ha en del effekt för att spela, jag har två såna i slutna lådor och matar dom med 1500Wrms, alldeles lagom man vill kunna spela dom någorlunda fullt ut.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök