JonatanR skrev:
Hej!
Nu är det dags att skaffa nya basar till Volvon. Min tidigare setup var 2st Rockford P3 15" drivna av ett SPL Dynamics S-1200D. Basarna är nu bortbytta mot ett till likadant steg, och det jag nu är ute efter är lite mer fart/kick i basarna, men jag vill helst komma upp i ungefär samma ljudtryck som tidigare.. (helst mer
)
Hade tänkt byta till 2st 12" basar, behöver den mindre storleken för att kunna få in lådan under hatthylla/mot ryggstödet.
Så nu vill jag alltså ha tips och idéer på Basar och Lådor! Problemet med lådan är att jag inte vet riktigt om jag vill bygga bandpass eller inte. Jag skulle gärna göra det eftersom jag är övertygad om att det är bästa sättet att få in tryck i kupén i Sedanen. Dock skulle jag väldigt gärna även kunna poppa upp bakluckan och få spela väldigt högt utåt med. (Man kan ju inte få både och förstås, men finns det nåt alternativ?). Vill gärna även att basarna ska synas utifrån när man öppnar luckan. Kom med förslag!
Stegen som kommer driva basarna är alltså 2st SPL Dynamics S-1200D. De ger antingen 1x1200 WRMS @ 1ohm per steg, eller så 1x2200 WRMS @ 2ohm bryggade.
Då undrar jag också hur grov kabel jag kommer behöva till dessa. Räcker det med en 50mm2, eller vore 2x35mm2/1x70mm2 nödvändigt?
Är lite tveksam på om batteriet kommer hänga med, men tänkte iaf pröva förrän jag köper till. Det som sitter i är ett Bosch S5 eller S6 (minns inte vilken, men det var den dyraste modellen som Bosch hade som gick in på originalplatsen.) Det är på 76Ah och ger ut 780A som max (AGM teknologi.) Generatorn som sitter i är på 100A, och jag spelar aldrig högt utan att ha igång bilen. Sen så har jag även en 3F kondning från SPL Dynamics.
Jag har en budget på ~5000-8000kr (500-800€) till att lägga på ENDAST basarna.
Som sagt så är jag ute efter lite mer kick i basen, dock vill jag inte förlora tryck mot vad jag hade i P3orna, och djupbas behövs det med!
Så kom med förslag! Alla tips och idéer är väldigt välkomna
Produkterna på dessa sidor vet jag med säkerhet att jag kan få tag på (Så välj härifrån om möjligt):
www.autostudio.comwww.spldynamics.comwww.powerset.fi/autohifi/index.htmVissa tyvärr bara på finska, men det borde väl gå bra hoppas jag
// Jonatan