3686
Sök

Ingen lambdasond

13 Inlägg
20 juli 2010
Trådstartare
#1
Tjenare!

Blev lite nyfiken hur min motor kan tänkas fungera.

Bytte grenrör häromdagen och såg att min Honda saknar lambda helt.
Den har trottellägesmätare men thats it.

Någon vänlig själ som har viljan och lusten att upplysa mig om hur motorstyrning känner av bränsleblandningsförhållandet?

MVH Oliwer

Motorn i fråga är en D16A9
från en del sol -93a
Senast redigerat av OliwerGarant (20 juli 2010)


P o r s c h e
1 700 Inlägg
20 juli 2010
#2
Finns gott om motorer med elektornisk insprutning som saknar katt, men det handlar om äldre motorer, typ runt 80-tal vet jag i alla fall ett par exempel.

Du har förmodligen någon form av mätare som känner av luftmängden eller luftdensiteten som kommer in i motorn, och ihop med temperaturmätning, eventuellt varvgivare och spjällgivare så vet motorn hur mycket sås den ska mata fram. Motorn vet dock bara vad den ska ge, inte om det blir bra eller ej, det är ju fördelen med lambdan wink
Senast redigerat av Bensinskallen (20 juli 2010)


13 Inlägg
20 juli 2010
Trådstartare
#3
Tack för utförligt svar.

Finns det varianter på luftmätare förutom den vanliga "luftmassemätaren" ? För luftmassemätare sitter det inte någon på insuget/före insuget...

MVH Oliwer


Golle
448 Inlägg
20 juli 2010
#4
Du har en Map sensor istället för lmm. Att du inte skulle ha lambda låter väldigt märkligt, kollat längre ner på avgassystemet också?

James May: In other news.... I've fitted a fan!

13 Inlägg
20 juli 2010
Trådstartare
#5
Det sitter inga lambda, bytte hela grenröret bak till katten. Katten är eftermonterad btw.

MVH Oliwer

Edit:
Såg nu att mapsensorn satt på trottelhuset.
Senast redigerat av OliwerGarant (20 juli 2010)


Försöker iaf
12 819 Inlägg
Golle
448 Inlägg
20 juli 2010
#7
Sökte lite på detta nu. Du har som sagt en D16A9 vilket innebär att du inte har lambdasond (vilket du redan listat ut smile ) Du har en sk. IMA (Idle Mixture Adjustment) sensor som justerar bränslet.

Den europeiska versionen av din motor heter D16Z5 vilken har kat och lambdasensor smile
Senast redigerat av WilYawn (20 juli 2010)

James May: In other news.... I've fitted a fan!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 juli 2010
#8
Trodde inte det gick att få till ett fungerande insprutningssystem utan lambdasond, eller går gör det väl men då blir det ju bara en datorstyrd förgasare i praktiken... Vilket brukar funka väldigt dåligt ihop med en kat...
Senast redigerat av henke_99 (20 juli 2010)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

13 Inlägg
20 juli 2010
Trådstartare
#9
WilYawn skrev:
Sökte lite på detta nu. Du har som sagt en D16A9 vilket innebär att du inte har lambdasond (vilket du redan listat ut smile ) Du har en sk. IMA (Idle Mixture Adjustment) sensor som justerar bränslet.

Den europeiska versionen av din motor heter D16Z5 vilken har kat och lambdasensor smile

D16Z5 är en singelkam motor, EU versionen heter D16A8(DOHC). Samma motor fast med katt, fast fortfarande utan lambda.


Importbil, svar JA.



MVH Oliwer


Golle
448 Inlägg
20 juli 2010
#10
Jovisst, det fungerar alldeles utmärkt. Min bil t.ex. använder bara lambdan på tomgång och under belastning så går den på mappen istället. Så länge ecu:n vet mängden luft som kommer in i förbränningsutrymmena (med lmm eller mapsensor) så kan den kompensera mängden bränsle antingen via lambda eller en förutbestämd mapp.

James May: In other news.... I've fitted a fan!

Golle
448 Inlägg
20 juli 2010
#11
OliwerGarant skrev:
D16Z5 är en singelkam motor, EU versionen heter D16A8(DOHC). Samma motor fast med katt, fast fortfarande utan lambda.


Importbil, svar JA.



MVH Oliwer

Ledsen men där har du fel. D16Z5 är dubbelkam med kat och lambdasensor. Jag vet detta eftersom jag hade en sån motor i min förra bil.

Saxat från wikipedia:

D16Z5

(Basically the same engine as the D16A9, but now with a catalytic converter and lambda sensor)

    * Found in:
          o 1988-1992 Honda CRX (European Market)
                + Displacement : 1,590 cc (97 cu in)
                + Bore and Stroke : 75 × 90 mm (3.0 × 3.5 in)
                + Compression : 9.5:1
                + Power : 124 hp (92.5 kW, 126 ps) @ 6800 rpm
                + Torque : 103 ft·lbf (14.3 kg/m, 140 Nm) @ 5600 rpm
                + Valvetrain : DOHC (4 valves per cylinder)
                + Cam Gear : 34 tooth
                + Fuel Control : OBD-0 PGM-FI
                + Head Code : P7
                + Piston Code : PM7
                + ECU Code: PM7


D16A6 däremot är enkelkam smile

http://i12.tinypic.com/63rdod3.jpg
Senast redigerat av WilYawn (20 juli 2010)

James May: In other news.... I've fitted a fan!

13 Inlägg
20 juli 2010
Trådstartare
#12
WilYawn skrev:
OliwerGarant skrev:
D16Z5 är en singelkam motor, EU versionen heter D16A8(DOHC). Samma motor fast med katt, fast fortfarande utan lambda.


Importbil, svar JA.



MVH Oliwer

Ledsen men där har du fel. D16Z5 är dubbelkam med kat och lambdasensor. Jag vet detta eftersom jag hade en sån motor i min förra bil.

Saxat från wikipedia:

D16Z5

(Basically the same engine as the D16A9, but now with a catalytic converter and lambda sensor)

    * Found in:
          o 1988-1992 Honda CRX (European Market)
                + Displacement : 1,590 cc (97 cu in)
                + Bore and Stroke : 75 × 90 mm (3.0 × 3.5 in)
                + Compression : 9.5:1
                + Power : 124 hp (92.5 kW, 126 ps) @ 6800 rpm
                + Torque : 103 ft·lbf (14.3 kg/m, 140 Nm) @ 5600 rpm
                + Valvetrain : DOHC (4 valves per cylinder)
                + Cam Gear : 34 tooth
                + Fuel Control : OBD-0 PGM-FI
                + Head Code : P7
                + Piston Code : PM7
                + ECU Code: PM7

I stand corrected!
Mitt fel sorry.
Vad jag läst mig till så vad D16A* de enda d-serie DOHC motorerna, men är Z5 en eu version så har det säkert missats på de amerikanska forum jag kollat på.

MVH Oliwer


Golle
448 Inlägg
20 juli 2010
#13
Då har vi redat ut det också smile

James May: In other news.... I've fitted a fan!

13 Inlägg
20 juli 2010
Trådstartare
#14
Hmm.. Någonstans är något fel...
D16A1 är i min mening dubbelkam:P
Citerar från D-series.org
1st Gen ZC
Identified by:
External coil, small dizzy, dual butterfly TB, cam cover bolts on top, brown/gold cam cover. Large cam pullys.
+3cc PG6B pistons, non-pent roof combustion chamber.
As a ZC it appeared in JDM AV integra Si and JDM E-AT civic/crx Si. Commonly produced at the time but now over 20 years old and getting harder to find.
D-series version D16a1 86-87

http://i5.photobucket.com/albums/y179/d … 1stgen.jpg


JAja i vilket fall så fick jag mycket bra svar på min grundfråga=)

MVH Oliwer


EDIT

Såg att du ändrade nu... ;D
Senast redigerat av OliwerGarant (20 juli 2010)


Golle
448 Inlägg
20 juli 2010
#15
Japp, jag som skrev fel, D16A6 menade jag tongue

James May: In other news.... I've fitted a fan!


Sök