2573
Sök

9000 Aero 500HK! Zeitronix & BBL på G samt mappning nästa vecka (förhoppningsvis)

Saaboholic
3 129 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#61
Funkiee skrev:
Låter as roligt! Vad ska du göra på motorn för och gå över 400 hade du tänkt? smile

Kommer hitta ner en ny topp med andra kammar till nästa säsong tillsammans med en större snurra wink

"Liberty of thought is the life of the soul"

Saaboholic
3 129 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#62
Lyckades fastna på bild under körningen också.. här är en som Stefan tagit i farten ur ena kurvan (dock under familjekörningen) på kinnekulle under stcs sista träff smile

http://www.geting.se/image.php/265336-kinnekulle_19.9.JPG

"Liberty of thought is the life of the soul"

394 Inlägg
20 september 2010
#63
låter intressant! vad för agg blir det till nästa säsong?

vem fan är maptun?

Saaboholic
3 129 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#64
Von-Aron skrev:
låter intressant! vad för agg blir det till nästa säsong?

Garret GT30R är en stark kandidat wink

"Liberty of thought is the life of the soul"

394 Inlägg
20 september 2010
#65
hedley skrev:
Von-Aron skrev:
låter intressant! vad för agg blir det till nästa säsong?

Garret GT30R är en stark kandidat wink

Okej! finfint!

jag funderar på att kräma så mycket det bara går ur gtbb28an på sprit och se om jag kan komma över på rätt sida 400hk sträcket!

ska givetvis inte ha det som bruks mapp:rolleyes:

vem fan är maptun?

Saaboholic
3 129 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#66
Von-Aron skrev:
hedley skrev:
Von-Aron skrev:
låter intressant! vad för agg blir det till nästa säsong?

Garret GT30R är en stark kandidat wink

Okej! finfint!

jag funderar på att kräma så mycket det bara går ur gtbb28an på sprit och se om jag kan komma över på rätt sida 400hk sträcket!

ska givetvis inte ha det som bruks mapp:rolleyes:

haha okej:)

gt30r.en ska ju vara god för 5-550hk så då har man lite att bygga efter wink

"Liberty of thought is the life of the soul"

394 Inlägg
20 september 2010
#67
hedley skrev:
Von-Aron skrev:
hedley skrev:

Garret GT30R är en stark kandidat wink

Okej! finfint!

jag funderar på att kräma så mycket det bara går ur gtbb28an på sprit och se om jag kan komma över på rätt sida 400hk sträcket!

ska givetvis inte ha det som bruks mapp:rolleyes:

haha okej:)

gt30r.en ska ju vara god för 5-550hk så då har man lite att bygga efter wink

Jo, då är det ju motorn man måste bygga lite! smile 
mend blir det smidd botten & vassare kammar et.c då? cool

vem fan är maptun?

Saaboholic
3 129 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
#68
Von-Aron skrev:
hedley skrev:
Von-Aron skrev:

Okej! finfint!

jag funderar på att kräma så mycket det bara går ur gtbb28an på sprit och se om jag kan komma över på rätt sida 400hk sträcket!

ska givetvis inte ha det som bruks mapp:rolleyes:

haha okej:)

gt30r.en ska ju vara god för 5-550hk så då har man lite att bygga efter wink

Jo, då är det ju motorn man måste bygga lite! smile 
mend blir det smidd botten & vassare kammar et.c då? cool

Vassare kammar, portning och lite annat kul med toppen.
Botten får vi se hur det blir med och framförallt hur långt pengarna räcker men en viktmatchning av delarna vore ju inte fy skam wink

"Liberty of thought is the life of the soul"

Saaboholic
3 129 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#69
http://www.geting.se/image.php/265457-kinnekulle_19.9.10.JPG

http://www.geting.se/image.php/265458-kullen.JPG

http://www.geting.se/image.php/265459-kullen2.JPG

http://www.geting.se/image.php/265460-kullen3.JPG

http://www.geting.se/image.php/265461-kullen_4.JPG

http://www.geting.se/image.php/265462-kullen_5.JPG

http://www.geting.se/image.php/265464-kullen_7.JPG

http://www.geting.se/image.php/265465-kullen_8.JPG

"Liberty of thought is the life of the soul"

Saaboholic
3 129 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#70
Tack till Stefan, Samuelf och Kalle B för bilderna!

"Liberty of thought is the life of the soul"

Saab älskare!
4 597 Inlägg
21 september 2010
#71
Otroligt vacekert!


Saaboholic
3 129 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
#72
tackar smile

"Liberty of thought is the life of the soul"

Saaboholic
3 129 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
#73
Då har sista finjusteringen/mappningen avklarats för den här säsongen.

Resultatet:
370hk
550nm+

Laddtryck ca 1.4bar med peak på 1.5bar.

Tyvärr kunde inte ett ladd på 1.6+ hållas då spridarna bottnade och vridmomentet ökade till 600nm vilket inte var önskvärt denna gången smile

"Liberty of thought is the life of the soul"

1 497 Inlägg
25 september 2010
#74
Vad skall du köra för avgashus på GT30:in?
"Vassa" kammar och ett stort hus blir ganska trist.

Ketchupeffekt är något du kommer få erfara.
Originalkammar är väldigt vettigt om du vill ha en körbar bil.

Saaboholic
3 129 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
#75
AxlSam skrev:
Vad skall du köra för avgashus på GT30:in?
"Vassa" kammar och ett stort hus blir ganska trist.

Ketchupeffekt är något du kommer få erfara.
Originalkammar är väldigt vettigt om du vill ha en körbar bil.

Tänker inte köra original kammar då jag vill flytta den extra pushen uppåt istället för att den ska gå som en överkåt ardennershäst.

Viss ketchup får man räkna med men det kommer inte bli några turbon snurrar inte förrän över 5000varv fasoner iallafall smile

Avgashus beror på vilken effekt det kommer siktas på, så det återstår helt enkelt att se smile

"Liberty of thought is the life of the soul"

1 497 Inlägg
25 september 2010
#76
hedley skrev:
AxlSam skrev:
Vad skall du köra för avgashus på GT30:in?
"Vassa" kammar och ett stort hus blir ganska trist.

Ketchupeffekt är något du kommer få erfara.
Originalkammar är väldigt vettigt om du vill ha en körbar bil.

Tänker inte köra original kammar då jag vill flytta den extra pushen uppåt istället för att den ska gå som en överkåt ardennershäst.

Viss ketchup får man räkna med men det kommer inte bli några turbon snurrar inte förrän över 5000varv fasoner iallafall smile

Avgashus beror på vilken effekt det kommer siktas på, så det återstår helt enkelt att se smile

Utveckla gärna "överkåt ardennerhäst"..?

Din setup hänger iofs mycket på hur du skall använda bilen.
En bekant kör GT30 med stora huset, 276 kammar i sin 9-3 2,0t.
Den är igång vid 6000rpm.

Saaboholic
3 129 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#77
AxlSam skrev:
hedley skrev:
AxlSam skrev:
Vad skall du köra för avgashus på GT30:in?
"Vassa" kammar och ett stort hus blir ganska trist.

Ketchupeffekt är något du kommer få erfara.
Originalkammar är väldigt vettigt om du vill ha en körbar bil.

Tänker inte köra original kammar då jag vill flytta den extra pushen uppåt istället för att den ska gå som en överkåt ardennershäst.

Viss ketchup får man räkna med men det kommer inte bli några turbon snurrar inte förrän över 5000varv fasoner iallafall smile

Avgashus beror på vilken effekt det kommer siktas på, så det återstår helt enkelt att se smile

Utveckla gärna "överkåt ardennerhäst"..?

Din setup hänger iofs mycket på hur du skall använda bilen.
En bekant kör GT30 med stora huset, 276 kammar i sin 9-3 2,0t.
Den är igång vid 6000rpm.

Då vill han antingen ha ketchup eller vet inte hur man bygger motorer.
Det jag menar är att jag får mycket ladd för tidigt= bilen blir väldigt ostabil etc vid full sula på lite lägre växlar.

Jag kommer köra med 268 eller 270 kammar då får man inte effekten så sent, Däremot om jag går på 270 kammarna så kommer det ytterligare en extra push runt 4800-5000varv vilket ofta är önskvärt då det är på de högre varven man oftast har fäste och det då lönar sig som bäst både på bana och på rakt fram åka.

"Liberty of thought is the life of the soul"

1 497 Inlägg
26 september 2010
#78
hedley skrev:
AxlSam skrev:
hedley skrev:

Tänker inte köra original kammar då jag vill flytta den extra pushen uppåt istället för att den ska gå som en överkåt ardennershäst.

Viss ketchup får man räkna med men det kommer inte bli några turbon snurrar inte förrän över 5000varv fasoner iallafall smile

Avgashus beror på vilken effekt det kommer siktas på, så det återstår helt enkelt att se smile

Utveckla gärna "överkåt ardennerhäst"..?

Din setup hänger iofs mycket på hur du skall använda bilen.
En bekant kör GT30 med stora huset, 276 kammar i sin 9-3 2,0t.
Den är igång vid 6000rpm.

Då vill han antingen ha ketchup eller vet inte hur man bygger motorer.
Det jag menar är att jag får mycket ladd för tidigt= bilen blir väldigt ostabil etc vid full sula på lite lägre växlar.

Jag kommer köra med 268 eller 270 kammar då får man inte effekten så sent, Däremot om jag går på 270 kammarna så kommer det ytterligare en extra push runt 4800-5000varv vilket ofta är önskvärt då det är på de högre varven man oftast har fäste och det då lönar sig som bäst både på bana och på rakt fram åka.

Vi har nog olika åsikter där.

Saaboholic
3 129 Inlägg
26 september 2010
Trådstartare
#79
Mycket troligt, men har man kört strippen åså vet man att tidigt ladd på låga växlar= mkt spinn.

/MB

"Liberty of thought is the life of the soul"

Saaboholic
3 129 Inlägg
1 oktober 2010
Trådstartare
#80
Jahopp nu vare dags för byte av topplocks packning samt toppen.
För ett par dagar sen började bilen ryka vitt som ett ånglok och idag åkte den in i kompisens garage. Oljan var minst sagt geggig. När vi sedan plockade bort tändstiften och vred på tändningen så hade vi helt plötsligt en saab fontän ur ettans cylinder.

Timing var dock rätt bra då jag precis fick hem en avi från exd med nya topplocks bultar smile

"Liberty of thought is the life of the soul"


Sök