3290
Sök

Skumt elproblem på Mitsubishi Eclipse -92

67 Inlägg
21 juli 2010
Trådstartare
Har polare som har en Eclipse som började strula för ett par dagar sen, när han var ute och körde och lyssnade på hög musik så började elen bli svagare, antispinnlampan började lysa och stereon prassla och inom loppet av 5 minuter så var bilen helt död och gick inte att starta. Han provade med startkablar men då dog den efter ca 1 minut. Han märkte att kabeln från batteriet till slutsteget var sönderbränd,  anledningen var förmodligen att han lyssnade på för hög musik så att förstärkaren inte pallade med strömförsörjningen till baslådorna.
Han har kollat alla säkringar med elmätare och strömmen var helt normal i alla kretsar men när han tog ut "Room/plafon"-säkringen så gick batteriet från 5,6 Volt till 10 Volt. Alla övriga kontakter och jordpunkter verkar vara okej.
Provade starta bilen idag och då dog den när vi växlade från parkeringsljus till halv- och helljus.
Han fick generatorn bytt för ca 2 veckor (pga startproblem), men och allt funkade bra fram tills problemen började.

Är tacksamma för alla svar eller tips,
Vh.

-Volvo 244 De Luxe-

509 Inlägg
21 juli 2010
Lyser laddnings lampan när ni slår på tändningen?
Hur mycket laddar den på tomgång?
Tror generatorn gett upp eller kablarna till den .
Senast redigerat av Nico-the-kid (21 juli 2010)

GREASEMONKEY
822 Inlägg
21 juli 2010
Jag gissar också på nånting som hänger ihop med generatorn var den helt ny när den byttes ut ?? eller beg ?? är du säker på att jordkabeln till motorn är helt okej ??

Mvh S.Österdahl

67 Inlägg
21 juli 2010
Trådstartare
Nej den va begagnad när jag köpde den,
Jag kollade på alla sladdar och dom såg helt okeja ut...

-Volvo 244 De Luxe-

67 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
inga mer...
varför lyser antispinn knappen när bilen ska dö?!

-Volvo 244 De Luxe-

509 Inlägg
22 juli 2010
För att spänningen har kommit ner till ett visst värde.
Lyser laddningslampan när du slår på tändningen?
Hur mycket laddar den?
Senast redigerat av Nico-the-kid (22 juli 2010)

67 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
när jag slår på tändningen då lysser antispinn lampan bara sen dör bilen efter 1min...
vet inte hur mycket den laddar

-Volvo 244 De Luxe-

67 Inlägg
22 juli 2010
Trådstartare
är den ingen annan som kan tipsa...

-Volvo 244 De Luxe-

509 Inlägg
22 juli 2010
Med inkopplat extra batteri,starta bilen och kolla laddnings spänningen vid batteriet.
Du måste kolla laddningen annars kan jag inte hjälpa dig.
Senast redigerat av Nico-the-kid (22 juli 2010)

67 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
Jag kollade spänningen vid batteriet med el mätare och den låg på 11.1 lite för låg...
är det generator som inte laddar eller fel på batteriet?

-Volvo 244 De Luxe-

21 761 Inlägg
24 juli 2010
Mätte du alltså med motorn påslagen?
Har du laddat upp batteriet med batteriladdare?

Om spänningen var 11,1 V med motorn påslagen så ger inte generatorn någon laddning. smile

67 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
nej den ger ingen laddning ,kan den vara kolen?
jag tror själv att den är kablar som är okopplad eftersom när jag bytte generatoret då funkaden perfekt tills jag fick detta felet
vad tycket ni?

-Volvo 244 De Luxe-

GREASEMONKEY
822 Inlägg
25 juli 2010
Men du har inte svarat på på laddningslampan lyser när du slår på tändningen .. gör den det ??

Om du har fått ett kabelbrott eller om kabeln till laddningslampan inte blivit inkopplad efter generator bytet så kommer generatorn inte att ladda batteriet, kretsen måste vara inkopplad, eller så kan lampan vara trasig kanske.
Senast redigerat av 770_EVOLVE (25 juli 2010)

Mvh S.Österdahl

67 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
aa den lyser när jag slår på tändning...

-Volvo 244 De Luxe-

GREASEMONKEY
822 Inlägg
30 juli 2010
slocknar den när du startat bilen ??

Mvh S.Österdahl

Sök