3593
Sök

Kopplingsbyte Saab 9-5 Aero -01..

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
#1
Lamellen på min 9-5:a är kass, antagligen är det en av fjädrarna som har hoppat av, och jag behöver såklart byta den eftersom jag inte kan koppla ur ordentligt utan måste varva upp till cirka 3500 rpm och tvinga i nästa växel för att växla upp. Att växla ner är ännu värre iom att man måste frikoppla och sen varva upp i 3500rpm och sen tvinga i en lägre växel. Ligger man i samma växel hela tiden så funkar allting helt perfekt, det strular alltså bara vid urkoppling och man känner att pedalen är halv-stum och fjädrar tillbaka.

Kör självklart inte bilen ÖHT nu men var tvungen att köra cirka 70 mil med bilen för att komma hem (motorvägskörning = bara ligga i femman hela tiden och nästan inga växlingar).


Mitt problem nu är att jag inte har tillgång till tvåpelarlyft eller växellådsdomkraft, det finns inte heller några GDS-ställen häromkring och jag tänker ju inte köra bilen mer än några kilometer heller...

Alltså lär jag ju nästan göra det med bilen på marken men går det ??

Man måste ju plocka ner hela subframen och vem vet vad mer för att få av lådan och komma åt kopplingen, har även hört att man måste plocka drivaxlarna eller något när man inte har motorfixtur ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

142 Inlägg
23 juli 2010
#2
En fwd-låda behöver du ingen växellådslyft för, den tar man med handkraft smile
Du måste ta ner subframe och plocka ur drivaxlarna ja.
För att få ur drivaxlarna så måste du troligtvis lossa nedre spindelleden med, lite osäker på hur det ser ut på saab...

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
#3
Manuella lådan till en 9-5:a väger 45kg "våt" så jo man kan väl ta den för hand men frågan är ju hur mycket av styrkan i armarna man kan använda när man ligger under bilen och den bara är upphissad 40-50cm...

Måste man tömma lådan på olja när man plockar ner den ?

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

142 Inlägg
23 juli 2010
#4
Nej det måste du inte, men det är väl lika bra att byta ändå?
Dessutom blir den ju nåt kg lättare wink

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
#5
Asseee skrev:
Nej det måste du inte, men det är väl lika bra att byta ändå?
Dessutom blir den ju nåt kg lättare wink

Går bara i två liter i en torr låda så det blir ju bara runt 2kg lättare och oljan byttes för cirka 1500-2000 mil sedan och det gjordes på saab så det bör inte behövas igen redan wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Hemmainstruktör
641 Inlägg
24 juli 2010
#6
Inget jag skulle göra själv iaf. utan en ordentlig lyft. Så pass mycket pill att få ner subframen å att ligga ner på backen å göra det låter inte som en höjdare, samt att lyfta ner 40kg klump går väll an men att få dit den igen när man ska passa in splines kan bli kämpigt på backen.
Men själva ner plockandet gör man säkert utan några speciella verktyg, enda du behöver göra är stötta upp motorn på växellådssidan, eftersom alla fästena på den sidan sitter på lådan och om du bara lossar ut det å låter motorn hänga på det stora fästet på högersidan pressar du antagligen sönder ACkompressorn mot ramen. Sitter en ögla i bakkant av toppen som ska användas till detta.
Plocka ut vänsterdrivaxel måste du göra, men den högra brukar jag låta sitta kvar eftersom stödlagret sitter i generatorns nedre fäste, blir ganska mycket extra att plocka bort för det lilla extra krabbet som blir av att låta den sitta kvar.
P.S. Lufta slaven innan du sätter tebax lådan, ett helvete om man råkar glömma det.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

2 021 Inlägg
24 juli 2010
#7
böt koppling och låda på min 9-5a hemma på garagegolvet, inte helt enkelt men det går med lite mekarvana och jävlaranama.
subframen är tung och jävlig och få ner, ta gärna hjälp av en kompis, glöm inte skruvarna till servorören bara!
bakre motorfästen är drygt som fan o lossna. du får sätte ihop massa förlängare ( typ 1 meter) för att komma åt dom 3 små skruvarna till det.
Du behöver INTE ta bort mellanaxeln när du tar ner lådan, se till att dra lådan rakt ut bara så kan den sitta kvar.

Lådan i sig är välbalanserad så den fixar du själv med hjälp av en domkraft.

Glöm som sagt inte o hänga upp motorn, en redig träplanka mellan skärmarna och ett rep i öglan på toppen räcker.


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
#8
Jag har inte ens tillgång till ett garage så jag får skruva ute på gräsmattan, några tips på hur man ska få upp bilen i fronten utan att arslet tar i marken ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Konsult
1 247 Inlägg
24 juli 2010
#9
Jag skiftade låda på min 9-3a hemma på uppfarten. Subframen och v-lådan är tunga att ta ner om man råkar vara själv. Som motorstag använde jag mig av två gamla takräcken och en kort snutt med bogserlina.
Iövrigt var det inte många speciallösningar.
Men som nämnts: GLÖM INTE LUFTA SLAVEN.
En tumregel är också att ALLTID byta slaven när lådan ändå är nedplockad, det gjorde inte jag och har fått ångra i efterhand.

Du behöver inte ha upp bilen jättehögt, jag klarade mig med garagepallbockar i andra läget av tre. Det blir lite kämpigt att få upp lådan igen men ge det tid så går det.

Jag har säkert missat en massa men fråga gärna så kommer jag nog på något mer.

Just ja. Subframen kommer du ha problem att skruva fast igen, muttermaskin är att rekommendera. Om du inte är jättesnål så behöver du inte märka upp var subframen satt utan bara åka in för en vanlig hjulinställning när du är klar.

/Kim


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
#10
Både slavcylinder och komplett koppling är bara 4500 mil gammalt så slaven tvivlar jag på att den behöver bytas, det enda som gör att kopplingen är kass är ju att en av fjädrarna hoppat av...

Antar att man inte bara kan lossa lådan, pilla ut fjädern som lossnat och sen köra heller ??   tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Konsult
1 247 Inlägg
24 juli 2010
#11
TBOC_Razor skrev:
Både slavcylinder och komplett koppling är bara 4500 mil gammalt så slaven tvivlar jag på att den behöver bytas, det enda som gör att kopplingen är kass är ju att en av fjädrarna hoppat av...

Antar att man inte bara kan lossa lådan, pilla ut fjädern som lossnat och sen köra heller ??   tongue

Jag har ingen koll på hur bra slavarna håller när man plockar bort lådan hursom. Jag har fått lära mig att alltid byta den wink

Det funkar säkert om du bara "pillar ut" fjädern men sen är ju frågan hur länge? vad mer går sönder när det väl ger med sig och kommer du tjäna på det? tongue


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
#12
Tagg3N skrev:
TBOC_Razor skrev:
Både slavcylinder och komplett koppling är bara 4500 mil gammalt så slaven tvivlar jag på att den behöver bytas, det enda som gör att kopplingen är kass är ju att en av fjädrarna hoppat av...

Antar att man inte bara kan lossa lådan, pilla ut fjädern som lossnat och sen köra heller ??   tongue

Jag har ingen koll på hur bra slavarna håller när man plockar bort lådan hursom. Jag har fått lära mig att alltid byta den wink

Det funkar säkert om du bara "pillar ut" fjädern men sen är ju frågan hur länge? vad mer går sönder när det väl ger med sig och kommer du tjäna på det? tongue

Har lite ont om pengar denna månaden så jag skulle kunna lägga undan pengar till en ny koppling denna månaden och betala någon annan att sätta dit den nästa månad wink

Man vill ju ut och köra med bilen denna sidan hösten när bilen blivit stående hela sommaren, alla andra plockade ut sina bilar samtidigt som min ställdes av....

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Konsult
1 247 Inlägg
25 juli 2010
#13
TBOC_Razor skrev:
Tagg3N skrev:
TBOC_Razor skrev:
Både slavcylinder och komplett koppling är bara 4500 mil gammalt så slaven tvivlar jag på att den behöver bytas, det enda som gör att kopplingen är kass är ju att en av fjädrarna hoppat av...

Antar att man inte bara kan lossa lådan, pilla ut fjädern som lossnat och sen köra heller ??   tongue

Jag har ingen koll på hur bra slavarna håller när man plockar bort lådan hursom. Jag har fått lära mig att alltid byta den wink

Det funkar säkert om du bara "pillar ut" fjädern men sen är ju frågan hur länge? vad mer går sönder när det väl ger med sig och kommer du tjäna på det? tongue

Har lite ont om pengar denna månaden så jag skulle kunna lägga undan pengar till en ny koppling denna månaden och betala någon annan att sätta dit den nästa månad wink

Man vill ju ut och köra med bilen denna sidan hösten när bilen blivit stående hela sommaren, alla andra plockade ut sina bilar samtidigt som min ställdes av....

Vet hur det känns. Min bil har stått sen tidig vår p.g.a att jag är arbetslös sad

/kim


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
#14
Tagg3N skrev:
Vet hur det känns. Min bil har stått sen tidig vår p.g.a att jag är arbetslös sad

/kim

Samma här, arbetslös sen "krisen" och är nog nere på lägsta ersättningsnivån nu...

Har jag TUR med meterhöga bokstäver så kanske, kanske jag får tillbaka jobbet på HAKI då gamla chefen bad mig skicka in CV igen men det var för en vecka sen och har inte hört något sen dess..


Jag tänkte iaf att jag skulle slänga i mitt nya sportfilter i 9-5:an så fort det har torkat upp på marken här och då ska jag kolla lite närmre på hur bilen ser ut undertill så man ser om man kan ta det här eller om man ska vänta lite till.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P


Sök