3854
Sök

Köpråd till House musik fantast

2 914 Inlägg
31 juli 2010
vet inte hur det är med just dendär baslådan, men iaf http://www.ljudia.se/bil-s82121/hogtala … m-p371644/ kan inte spela nåt som har med djupbas att göra.

76 Inlägg
31 juli 2010
Trådstartare
Ni menar alltså att det inte finns några färdiga baslådor som presterar tillräckligt bra?

BTW behöver rekommendation på 4" högtalare till framdörrarna.
Senast redigerat av virtq (31 juli 2010)

2 914 Inlägg
31 juli 2010
mja tyvärr, går lätt att köpa typ golvspånskivor, betala 500-1000kr för att få dem tillkapade av någon firma, sen köpa trälim och nå skruv och dra ihop skiten big_smile

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
31 juli 2010
kalle_kalle skrev:
mja tyvärr, går lätt att köpa typ golvspånskivor, betala 500-1000kr för att få dem tillkapade av någon firma, sen köpa trälim och nå skruv och dra ihop skiten big_smile

Det var dyrt det hörrö, där jag köper mitt betalar man bara för skivorna sen kapar dom upp dom som man vill gratis, dock får man göra hålen osv själv roll

OT
Men skulle lätt gå på hertz basen som micke7406 skrev. Kvalitet och den ska klara att leverera bra mycket.
Senast redigerat av Streethawk (31 juli 2010)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

76 Inlägg
31 juli 2010
Trådstartare
Såg att dB akuten har färdiga lådritningar http://dbakuten.se/detail-item_id-16575 , kanske kan vara något.

Hur är det med tomma lådor som denna http://ullareddigital.jetshop.se/defaul … rodid=1846 , om man tar den mindre Hertz 12" basen.

2 914 Inlägg
31 juli 2010
köper du en bas så räknar DBakuten ut en åt din bil, mäta upp motten så fixar dom ritningen, även musikstil (så dom vet vilken avstämning du vill ha) tongue
Senast redigerat av kalle_kalle (31 juli 2010)

76 Inlägg
31 juli 2010
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
köper du en bas så räknar DBakuten ut en åt din bil, mäta upp motten så fixar dom ritningen, även musikstil (så dom vet vilken avstämning du vill ha) tongue

Låter fan riktigt bra, men var iofs rätt taggad på det där paketet på nya bilradiohuset.

1 400 Inlägg
31 juli 2010
virtq skrev:
kalle_kalle skrev:

Låter fan riktigt bra, men var iofs rätt taggad på det där paketet på nya bilradiohuset.

Du får med lådritning med basen. Annars kan jag skissa upp en åt dig.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

76 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
micke7406 skrev:
virtq skrev:
kalle_kalle skrev:

Ja det skulle vara schysst, men behöver fortfarande basport och Högtalarterminal.

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
1 augusti 2010
virtq skrev:
micke7406 skrev:
virtq skrev:

Ja det skulle vara schysst, men behöver fortfarande basport och Högtalarterminal.

Basport kan du göra en slotport men den är lite mer finurlig att få till, annars så har bilradiohuset både aeroport och högtalarterminal om du kollar under tillbehör, Byggmaterial (där är portarna) och sen lite längre ned hittar du i högtalarterminaler i en egen kategori smile
Senast redigerat av Streethawk (1 augusti 2010)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

2 914 Inlägg
1 augusti 2010
brukar dra kablarna igenom ett borrat hål som jag sen kör en massa lim igenom för att täta. tongue

sedan rekomenderar jag att du köper en Aeroport. kostar lite pengar men tycker att dem är värd det.

76 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
Tack för alla bra råd. Jag ska nog kosta på mig både aeroport och högtalarterm. så att man blir nöjd. Sen måste man väl ha tyg/matta att klä in lådan i dessutom, blir en hel del grejer smile Är det viktigt att ha dämpmaterial inuti lådan också?

76 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
Frågar igen, behöver man ha dämpmatta på insidan av lådan?

Behöver man ha något extra starkt batteri för denna uppsättning? http://www.bilradiohuset.se/sv/product/ … -EP2XHX380

Avstängd
1 714 Inlägg
4 augusti 2010
Annars har jag en Kicker L5 12" bas i slotportad ca 90 liter låda till salu,
fast du lär ha spelare med tidskomp för är låtarna riktigt snabba (speedcore och sånt, funkar nog bra till house) så kan basen släpa efter lite.

Hängde med bra i Raubtier - Kamphund och satan i gatan va den låten blir rå med riktig bas!

Det är en 100% SPL låda och designad för att spela riktigt jävla högt på låga frekvenser,
avstämd till 40Hz, vissa frekvenser ner mot 20Hz så kan jag säga att det mesta i bilen skakade på hög volym.

Bara en Kicker L5 kostar 3500kr ny, min bas va ny i kartong innan jag satte den i lådan,
som kostade mig 800kr att bygga, men vill du ha en grym bas så är det 1700kr jag tänkt mig.
Bara att skicka pm isåfall

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 augusti 2010
virtq skrev:
Frågar igen, behöver man ha dämpmatta på insidan av lådan?

Behöver man ha något extra starkt batteri för denna uppsättning? http://www.bilradiohuset.se/sv/product/ … -EP2XHX380

Dämpmatta behöver du om du vill ha det! Inget som gör nån jätteskillnad, jag har provat och plockade ut den ur mina lådor, basen blev mer exakt och rappare utan.

Ett bra och fräscht batteri ska nog räcka till det där steget.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Avstängd
1 714 Inlägg
4 augusti 2010
Dock så kan man spela djupare med dämpmatta, eller typ högre vid lägre frekvenser.
Har för mig detta. Beror på dämpning också, jag dämpade endast motsatt vägg mot den basen sitter på,
och inte med ull utan biltemas dämpmatta som egentligen inte känns så dämpande utan är väldigt porös,
kändes bra att ha litegrann iallafall.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 augusti 2010
Njaaa det är inte säkert, det dämpmattan gör är att "lura" basen till å tro att lådan är större än vad den egentligen är, man kan alltså få en mindre låda att spela som en större men med risk för att tappa lite i rappheten. Mina lådor är redan för stora så där blev det bara negativa effekter med dämpull.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Avstängd
1 714 Inlägg
5 augusti 2010
Och större låda innebär... mera lut åt spl, just det.

76 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
Emilius skrev:
Annars har jag en Kicker L5 12" bas i slotportad ca 90 liter låda till salu,
fast du lär ha spelare med tidskomp för är låtarna riktigt snabba (speedcore och sånt, funkar nog bra till house) så kan basen släpa efter lite.

Hängde med bra i Raubtier - Kamphund och satan i gatan va den låten blir rå med riktig bas!

Det är en 100% SPL låda och designad för att spela riktigt jävla högt på låga frekvenser,
avstämd till 40Hz, vissa frekvenser ner mot 20Hz så kan jag säga att det mesta i bilen skakade på hög volym.

Bara en Kicker L5 kostar 3500kr ny, min bas va ny i kartong innan jag satte den i lådan,
som kostade mig 800kr att bygga, men vill du ha en grym bas så är det 1700kr jag tänkt mig.
Bara att skicka pm isåfall

Låter intressant, har du mått på den lådan? 90 liter låter riktigt stort tongue

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 augusti 2010
Emilius skrev:
Och större låda innebär... mera lut åt spl, just det.

Långt ifrån sanningen du.
Finns svinbra sq-basar som stormtrivs i stora lådor med. Vad man då vill komma åt är linjaritet som även går hela vägen ner till 20hz, ibland ännu längre ner vilket beror på element.

Dock kvarstår faktum att marknaden idag "kräver" mkt bas ur små lådor och helst till ett ruskigt billigt pris. Detta går inte ihop för mig då det blir en sörja av kompromisser.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök