Ska ge lite klartecken av vad jag har läst på om skåpen under en tid och försöka ge bra källor till det.
Det mesta finns att läsa på Transportstyrelsens hemsida. (
http://www.trafikverket.se/Privat/Resan … tskameror/)
- Kameraskåpen består av ett mätsystem utrustat av ett Nikon kamerahus, en fotoblixt med snabb brinntid, en radarsensor sm mäter hastigheten och en liten dator som styr allt och som överför bild- och mätinfon till Polisens utredningsenhet i Kiruna. Bilden och informationen krypteras i skåpen och skickas och dekrypteras när utredningen börjar av Polisen. Det finns även spårningsutrustning i skåpen utifall att de försvinner från sina platser.
- Eftersom vi inte har ägaransvar i Sverige så kan böterna rivas om det inte går att bevisa via bilden eller ägaren vem det var som framförde fordonet vid tillfället. Staten har haft en utredning om hurvida det ska gå att införa ägaransvar när det gäller detta men som jag vet är det inget beslut taget i den frågan.
utredningen finns att läsa här:
http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/0 … 3990aa.pdfStämmer fotot på ägaren inte in med fotot på föraren utreder de om det överensstämmer med körkortsfotot på någon annan i familjen som bilen står skriven på.
- En radar sitter i skåpen som känner av fordon i flera filer på 150 meters avstånd. Avstånd och hastighet mäts 20 gånger i sekunden. Så även om du kör i fel körfält blir du ändå registrerad.
http://www.trafikverket.se/Privat/Resan … a-fragor1/http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=32466 (Citerat inlägg ur tidskriften NyTeknik om fartkameror)
- Om två bilar ligger jämsides och passerar kameran för fort så avskrivs ärendet då det inte går att avgöra vem som körde för fort. Just den frågans svar funkar inte just nu på Transportstyrelsens hemsida men kollar man på andra forum som länkar svar till VV så finns den frågan med med just det svaret.