2186
Sök

Vad är sanningen bakom Farkameror?

den enda som e som jag
274 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
#1
Man har ju hört en hel bibel om olika teorier om hur fartkamera systemet fungerar, blandannat att de inte tar kort om man kör i vänstra körfältet eller om man har solskyddet nere så får man inte böter men ägaren får böter, hur blir det då om man ska bli av me kortet? Bli ägaren som inte kört bilen av me kortet då?
Om en bil gör en omkörning och kameran tar kort när bilarna ligger brevid varann så får ingen böter för kameran vet inte vilken av bilarna som körde för fort. 
Om man kör över 200km/h hinner inte kameran med?
Tar den kort om man ligger 76km/h på 70 väg eller vart går gränsen?

Finns det någon här som verkligen VET hur det ligger till me dessa kameror?

Din dröm är min verklighet

Gött mos
1 096 Inlägg
25 juli 2010
#2
Det är väl alltid ägaren till fordonet som fotats som får böterna?

En fartkamera ska inte ha några problem med att hinna med en bil som kommer i två hundra..

Hörde nyligen det att får man böter för fortkörning så ska man bara skita i att betala för dem drar inte upp sånna "småsaker" till domstol ändå.. ingen aning hur mycket sanning de ligger i det. Sånt här snack brukar ju eskalera likt skrönor rättså fort också.

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

1 298 Inlägg
25 juli 2010
#3
Det är mycket diskussion om dessa sakerna kan jag hålla med om. Många blandar ihop gamla typen med nya aktuella typen av kamera med.
Jag läste en extremt utförlig artikel i Teknikens Värld för ett par år sen angående de nya kamerorna men med tanke på allt folk tjötar om och fått för sig så vet jag inte hur mycket av den riktiga fakta från artikeln jag har kvar.

Men, kamerorna idag använder iallafall inte blixt om ljusförhållandena är bra. Kortet skickas automatiskt via kabel till en central där breven ut till ägaren skickas ut. En kameraenhet installerad och klar inklusive montering och kabeldragning kostar strax under 400 000.

Dessutom vill jag minnas att det stod i artikeln att kamerorna HAR en funktion att kunna räkna ut ett fordons medelhastighet baserat på att mäta tiden mellan två kameror. Detta möjliggörs genom att kamerorna tar kort på alla förbipasserande fordon oavsett de kör för fort eller inte. Men i Sverige är denna funktion inte aktiverad, men ska finnas tillgänglig. Har även hört att liknande system används i Norge där man valt att aktivera medelhastighetsfunktionen och därmed kan fälla bilister som kört för fort mellan kamerorna med. wink

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

fotointresserad
2 307 Inlägg
25 juli 2010
#4
Ska ge lite klartecken av vad jag har läst på om skåpen under en tid och försöka ge bra källor till det.
Det mesta finns att läsa på Transportstyrelsens hemsida. (http://www.trafikverket.se/Privat/Resan … tskameror/)

- Kameraskåpen består av ett mätsystem utrustat av ett Nikon kamerahus, en fotoblixt med snabb brinntid, en radarsensor sm mäter hastigheten och en liten dator som styr allt och som överför bild- och mätinfon till Polisens utredningsenhet i Kiruna. Bilden och informationen krypteras i skåpen och skickas och dekrypteras när utredningen börjar av Polisen. Det finns även spårningsutrustning i skåpen utifall att de försvinner från sina platser.

- Eftersom vi inte har ägaransvar i Sverige så kan böterna rivas om det inte går att bevisa via bilden eller ägaren vem det var som framförde fordonet vid tillfället. Staten har haft en utredning om hurvida det ska gå att införa ägaransvar när det gäller detta men som jag vet är det inget beslut taget i den frågan.
utredningen finns att läsa här:
http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/0 … 3990aa.pdf
Stämmer fotot på ägaren inte in med fotot på föraren utreder de om det överensstämmer med körkortsfotot på någon annan i familjen som bilen står skriven på.


- En radar sitter i skåpen som känner av fordon i flera filer på 150 meters avstånd. Avstånd och hastighet mäts 20 gånger i sekunden. Så även om du kör i fel körfält blir du ändå registrerad.
http://www.trafikverket.se/Privat/Resan … a-fragor1/
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=32466 (Citerat inlägg ur tidskriften NyTeknik om fartkameror)

- Om två bilar ligger jämsides och passerar kameran för fort så avskrivs ärendet då det inte går att avgöra vem som körde för fort. Just den frågans svar funkar inte just nu på Transportstyrelsens hemsida men kollar man på andra forum som länkar svar till VV så finns den frågan med med just det svaret.
Senast redigerat av Norde (25 juli 2010)


4 005 Inlägg
25 juli 2010
#5
herregud vad många teorier varava merparten är fel. Många som tror konstiga saker! smile Tycker vi nöjer oss med Nordes inlägg och låser tråden innan detta urartar. smile


3 259 Inlägg
25 juli 2010
#6
linuslinje skrev:
herregud vad många teorier varava merparten är fel. Många som tror konstiga saker! smile Tycker vi nöjer oss med Nordes inlägg och låser tråden innan detta urartar. smile

Och alla kommande inlägg kommer börja med "min brorsas farsas son sa att bla bla..."

Så jag håller helt klart med där! smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

RMR-Crew
478 Inlägg
26 juli 2010
#7
JonR skrev:
linuslinje skrev:
herregud vad många teorier varava merparten är fel. Många som tror konstiga saker! smile Tycker vi nöjer oss med Nordes inlägg och låser tråden innan detta urartar. smile

Och alla kommande inlägg kommer börja med "min brorsas farsas son sa att bla bla..."

Så jag håller helt klart med där! smile

Min brorsas farsas son... big_smile

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
26 juli 2010
#8
Ang 200km/h så ska dom ta fina bilder då med. 250+ börjar dom få problem att få bra bilder.


Har ett par bekanta som bilvigt tagna. verkar som kvalitén på bilderna verkar variera rejält. men får dom en bra bild. så är det ingen tvekan om vem som körde.

Funktionen för medelhastighet används inte i Sverige pga att det är svårt att få det att gå ihop juridiskt med Sveriges lagar. Därav används ej.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

415 Inlägg
26 juli 2010
#9
kawiZz skrev:
JonR skrev:
linuslinje skrev:
herregud vad många teorier varava merparten är fel. Många som tror konstiga saker! smile Tycker vi nöjer oss med Nordes inlägg och låser tråden innan detta urartar. smile

Och alla kommande inlägg kommer börja med "min brorsas farsas son sa att bla bla..."

Så jag håller helt klart med där! smile

Min brorsas farsas son... big_smile

Klockrent!lol


Måste alltid identifiera föraren för att kunna bötfälla!
Senast redigerat av SupraJEZZICA (26 juli 2010)

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!

4 005 Inlägg
26 juli 2010
#10
myran skrev:
Ang 200km/h så ska dom ta fina bilder då med. 250+ börjar dom få problem att få bra bilder.


Har ett par bekanta som bilvigt tagna. verkar som kvalitén på bilderna verkar variera rejält. men får dom en bra bild. så är det ingen tvekan om vem som körde.

Funktionen för medelhastighet används inte i Sverige pga att det är svårt att få det att gå ihop juridiskt med Sveriges lagar. Därav används ej.

Jag har aldrig sett några sådana offentliga uppgifter, vad är din källa?

Angående Sträck-AKT (kameror som mäter medelhastighet mellan två olika kameror) så är detta rätt matnyttig undersökning av vägverket:

Vägverkets undersökning

Polisens undersökning

"Rekommendation
Förstudien rekommenderar att inte införa sträck-ATK för närvarande. Detta framför allt
beroende på den tveksamma kostnadsnyttan och riskerna kopplade till intrånget i den
personliga integriteten.
De effekter som ett sträck-ATK system kan förväntas ge bedöms även kunna uppnås
med annan typ av vidareutveckling och optimering av det nuvarande punkt-ATK
systemet."


415 Inlägg
26 juli 2010
#11
CruiZin skrev:
Okej, nu är det såhär. Min kusin har en annan kusin, hans morsa jobbade på ICA och en kund där sa berättade hur det ligger till. Sanningen bakom fartkameror... Bli inte chockade nu, jag tror att ni alla egentligen vet hur det ligger till.
Okej, sanningen. Nord korea ligger bakom alltihop. Svenska staten är inte ens inblandade, ja kanske inte ens medvetna om detta hot ifrån öst. Nord koreanerna har fartkameror i många länder. I själva verket är det livestream ifrån dem, och dem sänder direkt till det koreanska riket, PYONGYANG. Ja mina damer och herrar, detta är första klassens konspiration. Vi måste sätta stopp för detta vansinne! Väck politikerna! Jag vet inte hur ni vill ha det, men jag vill inte att ling och kim lee spanar in mig när jag glider runt naken i min cab, eller kanske mina framtida barn? Ja, problemet är verkligt och mycket aktuellt.
Så vad kan VI göra åt problemet? Jag föreslår luftbalongsbombning. Vi bombar dessa fartkamrer.  Vi kanske har några luftbalongsexperter och sprängglada typer här? Vi stiger från marken klockan artonhundra om ca några dagar. Lift-off från platsen vi alla förväntar oss att lyfta ifrån, nordiska Kellogg’s  Cornflake i Upplands Väsby.

Mot oändligheten och vidare!

Då ses vi om några dagar! big_smile

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!

154 Inlägg
26 juli 2010
#12
En fråga till de visa.

Norde skriver att radarn i skåpen börjar mäta fordon som är 150 meter bort.
Jag vet flera kameror som är placerade kortare sträcka än detta ifrån en hastighetsändring. Är dessa omkalibrerade för att mäta från det att skylten är uppställd?

En till fråga.

Vi dessa kameraövervakade hastighetsändringar, om man rullar in i kamerans "målområde" i för hög hastighet, men under inbromsning, hur fungerar mätningen?

T ex att man åker strax över gränsen de första 5-15 meterna.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
26 juli 2010
#13
Jag har en frågan jag alltid undrat.
Får man "bara" böter eller kan man bli av med körkortet?

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Hemlös
321 Inlägg
26 juli 2010
#14
SupraJEZZICA skrev:
CruiZin skrev:
Okej, nu är det såhär. Min kusin har en annan kusin, hans morsa jobbade på ICA och en kund där sa berättade hur det ligger till. Sanningen bakom fartkameror... Bli inte chockade nu, jag tror att ni alla egentligen vet hur det ligger till.
Okej, sanningen. Nord korea ligger bakom alltihop. Svenska staten är inte ens inblandade, ja kanske inte ens medvetna om detta hot ifrån öst. Nord koreanerna har fartkameror i många länder. I själva verket är det livestream ifrån dem, och dem sänder direkt till det koreanska riket, PYONGYANG. Ja mina damer och herrar, detta är första klassens konspiration. Vi måste sätta stopp för detta vansinne! Väck politikerna! Jag vet inte hur ni vill ha det, men jag vill inte att ling och kim lee spanar in mig när jag glider runt naken i min cab, eller kanske mina framtida barn? Ja, problemet är verkligt och mycket aktuellt.
Så vad kan VI göra åt problemet? Jag föreslår luftbalongsbombning. Vi bombar dessa fartkamrer.  Vi kanske har några luftbalongsexperter och sprängglada typer här? Vi stiger från marken klockan artonhundra om ca några dagar. Lift-off från platsen vi alla förväntar oss att lyfta ifrån, nordiska Kellogg’s  Cornflake i Upplands Väsby.

Mot oändligheten och vidare!

Då ses vi om några dagar! big_smile

Kan du ge dig fan på tongue

Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!

312 Inlägg
26 juli 2010
#15
Mythbusters testade hur snabbt man behövde köra för att kameran inte skulle reagera. Krävdes närmare 400km/h...


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
26 juli 2010
#16
ExtremeBoost skrev:
Mythbusters testade hur snabbt man behövde köra för att kameran inte skulle reagera. Krävdes närmare 400km/h...

Tänk att deras fart kameror är ett annat system. Dom tar bilden på baken och kör på regplåten.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

998 Inlägg
26 juli 2010
#17
ExtremeBoost skrev:
Mythbusters testade hur snabbt man behövde köra för att kameran inte skulle reagera. Krävdes närmare 400km/h...

Topgear gjorde samma sak tror dom körde över 250km/h då reagerade den inte. Men det är nog olika kameror.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

3 259 Inlägg
26 juli 2010
#18
SupraJEZZICA skrev:
kawiZz skrev:
JonR skrev:

Och alla kommande inlägg kommer börja med "min brorsas farsas son sa att bla bla..."

Så jag håller helt klart med där! smile

Min brorsas farsas son... big_smile

Klockrent!lol


Måste alltid identifiera föraren för att kunna bötfälla!

Haha! Kul att några hänger med iaf! big_smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

14 Inlägg
27 juli 2010
#19
det finns laservarnare (olagligt här i sverige) som varnar när bilen blir träffad av en laser så behöver man bara bromsa in så fort den varnar så klarar man sig smile (kanske inte om man ligger i 200 på en 70 väg)


237 Inlägg
3 september 2010
#20
chrillzter skrev:
Det är mycket diskussion om dessa sakerna kan jag hålla med om. Många blandar ihop gamla typen med nya aktuella typen av kamera med.
Jag läste en extremt utförlig artikel i Teknikens Värld för ett par år sen angående de nya kamerorna men med tanke på allt folk tjötar om och fått för sig så vet jag inte hur mycket av den riktiga fakta från artikeln jag har kvar.

Men, kamerorna idag använder iallafall inte blixt om ljusförhållandena är bra. Kortet skickas automatiskt via kabel till en central där breven ut till ägaren skickas ut. En kameraenhet installerad och klar inklusive montering och kabeldragning kostar strax under 400 000.

Dessutom vill jag minnas att det stod i artikeln att kamerorna HAR en funktion att kunna räkna ut ett fordons medelhastighet baserat på att mäta tiden mellan två kameror. Detta möjliggörs genom att kamerorna tar kort på alla förbipasserande fordon oavsett de kör för fort eller inte. Men i Sverige är denna funktion inte aktiverad, men ska finnas tillgänglig. Har även hört att liknande system används i Norge där man valt att aktivera medelhastighetsfunktionen och därmed kan fälla bilister som kört för fort mellan kamerorna med. wink

Alla svar har varit intressanta men ditt svar med att INTE ANVÄND BLIXT är ju så heltfel.. Blir du fottad av en kamera o de är Finaste vädret det någonsin kommer vara i sverige så kommer et attblixrr endå då ljuset utifrån gör att kupen där du sitter i blir mörkare och då kan inte föraren identifieras och därför blixtrar kameran VARJE gång det ska bli till att ta ett portätt...



Sök