2714
Sök

Volvo s40 originalxenonstrålkastare. art.nr? lagligt att eftermontera?

684 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
Hejsan som topic lyder så undrar jag om någon vet om det är lagligt att eftermontera "original xenonstrålkastare" på en bil som inte har det från början.

Alltså om jag vill byta ut mina halogen strålkastare mot volvo original xenon strålkastare som fanns på s/v40 som tillval mellan 2001-2004.

Och stämmer allt då? samt är det lagligt?

Någon som har art. nr och pris isåfall samtidigt, annars hör jag med volvo men om ni har och vet så skriv.

Mvh Andreas

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

210 Inlägg
25 juli 2010
inte lagligt eftersom man ska då ha högtrycksspolning och automatisk höjdreglering av strålkastarna.
så "xenon strålkastare" hjälper inte.

684 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
VXC70 skrev:
inte lagligt eftersom man ska då ha högtrycksspolning och automatisk höjdreglering av strålkastarna.
så "xenon strålkastare" hjälper inte.

Är det inte automatisk höjdreglering i sjävla strålkastarna då? och varför behövs högtrycksspolning? när bilar med xenon original inte ens har det?

Vad jag förstått innan så räcker det med strålkastartorkare...

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

210 Inlägg
25 juli 2010
man behöver ha givare på bakaxel och en givare fram som sitter på ena länkarmen sen uppfäst i hjulhus eller dylikt.
är nog inte så enkelt att eftermontera och få att fungera.

enklast är att i framtiden skaffa en bil med original xenon.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
25 juli 2010
Krävs ju även styrenheten som styr detta...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

49 Inlägg
25 juli 2010
Enligt en sida som säljer xenon skulle det kosta 10-15000 per sida att montera nivåreglerare.
Men kollade runt lite och hitta en sats med spolning och allt för 1399:-
Då gör man det själv, Antagligen lite klurigt, men ska man lämna in blire väl rätt dyrt..
Inte läst så mycket , men stog att det de är komplet för att bilprovningen ska godkänna.

finns lite info här:
http://www.humanhabit.se/sv/xenon/xenon … ssats.html

Sök