3843
Sök

Storlek på högtalare s70?

Det är bra, mmh mmh!
61 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
Hej!
Står nu i valet av vilket märke jag ska ha på ljudsystemet i bilen!
Det är fyra märken:
#Focal
#audison
#kicker
#orion

Någons som har erfarenhet av dessa?
vad tycker ni man ska ha osv?

sen undrar jag hur stora basar man får in i bagaget på en s70?
och hur stora är orginal i dörrarna?

MVh Rasmus
Senast redigerat av Christensen_ (27 juli 2010)

533 Inlägg
26 juli 2010
Beror väl också lite på vad du har för budget.
Hur mycket vill du enskilt lägga på 1-2 steg, 1-2 basar och framsystem?

Det är bra, mmh mmh!
61 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
okej, hade tänkt mig en 12" ev två 10".
men på en 12a hade jag tänk lägga 2-3 tusen och kanske lika mkt på steg.
sen fram system blir till en början ett 5.25 kit

1 400 Inlägg
26 juli 2010
Dom märkena som du skriver har ganska olika ljudkaraktär.
Det bästa du kan göra är att åka till din lokala bilstereo butik och provlyssna.
Vi kan ju inte veta vad du tycker om.

Och sen så är det bättre att lägga den större summan på steg och lite mindre på bas.
Ca 2000:- bas och 4000:- slutsteg.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Det är bra, mmh mmh!
61 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
micke7406 skrev:
Det bästa du kan göra är att åka till din lokala bilstereo butik och provlyssna.

Och sen så är det bättre att lägga den större summan på steg och lite mindre på bas.

okej, men finns inget där jag bor;P men kan fixa hem mkt på jobbet.
men om ni säger ett märke att rekomendera? eller ska man ta steg från ett märke och bas från en annan?
just nu är jag inne på focal/audison eller kicker

ohshit
1 285 Inlägg
26 juli 2010
Christensen_ skrev:
micke7406 skrev:

men om ni säger ett märke att rekomendera? eller ska man ta steg från ett märke och bas från en annan?

beror ju mycket på vad du har för krav på ljudet, hur du kommer bygga, vad du har för bil m.m

vad jag haar hört så är ju focal/audison mer "finljud" & kicker/orion mera "bas"

The löwer class.

Det är bra, mmh mmh!
61 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
Cgee skrev:
Christensen_ skrev:
micke7406 skrev:

beror ju mycket på vad du har för krav på ljudet, hur du kommer bygga, vad du har för bil m.m

vad jag haar hört så är ju focal/audison mer "finljud" & kicker/orion mera "bas"

okej, kommer byggas i en S/V 70. men vill ha det klara ljudet på i högtalarna ,men en snabb och kraftig bas ur basarna. har hör att ju minder basen är, desto snabbare bas får du?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 juli 2010
*Småkrattar åt Cgee*

Går att få både Kicker, orion, Focal och Audison att spela fint och/eller med mkt bas.
Beror helt på hur man gör.

Men just Focalhögtalare och Audisonsteg är en kombination som jag är VÄÄÄÄÄLDIGT svag för.
Att tänka på innan jag går vidare.
VIlka serier har du kikat på? (Mao vilken budget har du).
Vilket typ av ljud vill du ha? (Förutom klart och rent men rapp och trevlig bas)
Mjukare och mer tillbakadraget?
Lite ljusare och mer brutalt avslöjande och mer analytiskt? (Audisons LRx-serie ihop med K2 Power är brutal på sistnämnda punkten)

Som du märker så gillar jag ditt tänk, men vill veta vad du kikat på innan jag verkligen kan ge en åsikt smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

ohshit
1 285 Inlägg
26 juli 2010
Christensen_ skrev:
Cgee skrev:
Christensen_ skrev:

okej, kommer byggas i en S/V 70. men vill ha det klara ljudet på i högtalarna ,men en snabb och kraftig bas ur basarna. har hör att ju minder basen är, desto snabbare bas får du?

i min mening så är det bara en myt, jovisst konen på en 15" är ju större än en 10" och då tror ju dom flesta att den är slöare och i vissa fall så kan detta stämma, MEN, blir konen större så uppgraderas ju oftast materialet i basen för att anpassa konen, så en 15" kan lika gärna slå lika rappt som en 12" eller 10"

men om jag vore du nu, så skulle jag kört med ett focal kit som framsystem & steg till detta & sedan kicker bas/basar i en sluten låda.

ex;
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-12237 som framsystem

http://www.dbakuten.se/detail-item_id-317244 denna som bas

http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318351 steg till framsystemet

http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318346 steg till basen

glöm EJ riktig huvudenhet med smile

The löwer class.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 juli 2010
"Kicken" i basen ska komma från framsystemet, inte från själva basen. wink Så ett bra framsystem behövs om du vill att det ska låta bra och med tryck!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Det är bra, mmh mmh!
61 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
Lonefox skrev:
*Småkrattar åt Cgee*

Går att få både Kicker, orion, Focal och Audison att spela fint och/eller med mkt bas.

Men just Focalhögtalare och Audisonsteg är en kombination som jag är VÄÄÄÄÄLDIGT svag för.
Vilket typ av ljud vill du ha? (Förutom klart och rent men rapp och trevlig bas)
Lite ljusare och mer brutalt avslöjande och mer analytiskt? (Audisons LRx-serie ihop med K2 Power är brutal på sistnämnda punkten)

Som du märker så gillar jag ditt tänk, men vill veta vad du kikat på innan jag verkligen kan ge en åsikt smile

okej, är också svag för kombinationen av focal och audison. har hållt dessa högt.
skulle vilja få en kombination av både brutalt och mjukt om det går?
men en skön och go bas. inte för hård men inte för "klen"

sen är väl budgeten på 10 tusen kanske? om det går skrapa ihop ngt

7 241 Inlägg
26 juli 2010
Christensen_ skrev:
Lonefox skrev:
*Småkrattar åt Cgee*

okej, är också svag för kombinationen av focal och audison. har hållt dessa högt.

Hmr......
KR-seriens diskant är inte lika vass som de lite längre ner.
Vet att Focal har kommit med en uppdaterad version av Polyglass som även den har mjukare diskant, men inte hitat ngn ÅF som har dne uppe online (vet att Ljudstudion HAR dem hemma men....)

Men ett spånande kan se ut såhär (utan att veta storlekar) :
Två Focal Acces 30 A1 dB (lite lättare kon, sydd upphängning och spelar förbannat mysigt) ihop med ett Audison SR1DK för 6K
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318466

Audison SR2 för 2K
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318352

Focal Polyglass 165VR för 2.9K just nu
https://www.ljudstudion.se/focal-kit-165vr-p-110.aspx

Visst strax över 10K men det är ett spånande.

Du kan gå ner till en bas, lilla SR-blocket och lägga lite mer pengar på fronten.

Det är bra, mmh mmh!
61 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
det passar min smak, men börjar nog med bas och slutsteg och senare blir det framsystem

7 241 Inlägg
26 juli 2010
Förlåt...det var Acces jag menade att de har uppdaterat........ber om ursäkt.

Det är bra, mmh mmh!
61 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
vad ska man ha för omh tal på basarna Oo?
2x2 elle 2x4 och hur ska man koppla det?
ska man koppla till 1omh osv

4 693 Inlägg
26 juli 2010
Beror på hur många man ska ha och vilket steg man tänker använda

Booyakasha!

3 466 Inlägg
26 juli 2010
Vad gäller hur rapp basen är handlar mycket om konvikt, hårdhet och motorstyrka (finns även vissa andra faktorer som spelar in) men det handlar även väldigt mycket om vilken låda man har med.

Här har storleken ofta mindre betydelse förutom att större basar brukar ha mer konvikt..
Finns många 15"are som har sjukt lätta koner och lite hårdare upphängning som kan spela lika rappt som en 10" men tack vare den större konarean, mycket högre..

Dessutom kan man ju jämföra lite med effekttåligheter..
Säg att 2st 10" tål 400Wrms/st. Då vill man ha ut minst 800wrms på steget för att driva dom ordentligt. En 15" i samma serie kanske då vill ha 5-600wrms istället.

Kanske en rapp 15" hade varit en idé?

Och ett annat tips:
Lägg MINST dubbelt så mycket på basen som på steget.
Alltså har du 6000kr så lägg 2k på bas och 4k på steg.
"Har du ett 500kr steg så kommer din 10000kr bas låta som en 500kr bas.."

Skaffar du ett monoblock som är stabilt i 1ohm så vill man ofta gärna ner i 1ohm, alltså om du ska ha en bas, dubbla 2ohm. Om du ska ha 2 basar, dubbla 4ohm.
Senast redigerat av M_icke_ (26 juli 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

1 400 Inlägg
26 juli 2010
Christensen_ skrev:
Lonefox skrev:
smile

Tycker att Hertz Hx380 stämmer in på vad du är ute efter,Brutal med rätt effekt, men ändå torr och skön bas med en bra smäll i pun... effekt,och spelar bra på djupet.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
26 juli 2010
M_icke_ skrev:
Vad gäller hur rapp basen är handlar mycket om konvikt, hårdhet och motorstyrka (finns även vissa andra faktorer som spelar in) men det handlar även väldigt mycket om vilken låda man har med.

Här har storleken ofta mindre betydelse förutom att större basar brukar ha mer konvikt..
Finns många 15"are som har sjukt lätta koner och lite hårdare upphängning som kan spela lika rappt som en 10" men tack vare den större konarean, mycket högre..

Säg att 2st 10" tål 400Wrms/st. Då vill man ha ut minst 800wrms på steget för att driva dom ordentligt. En 15" i samma serie kanske då vill ha 5-600wrms istället.

Och ett annat tips:

Skaffar du ett monoblock som är stabilt i 1ohm så vill man ofta gärna ner i 1ohm, alltså om du ska ha en bas, dubbla 2ohm. Om du ska ha 2 basar, dubbla 4ohm.

Bara jag som tror Micce e lite trött idag? smile

3 466 Inlägg
26 juli 2010
Stickan skrev:
M_icke_ skrev:

Och ett annat tips:

Bara jag som tror Micce e lite trött idag? smile

Haha har varit en lång helg tongue, självklart menar jag tvärt om!  Dubbelt så mycket på steget som på basen!wink
Senast redigerat av M_icke_ (26 juli 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Sök