3560
Sök

Någon som vet parametrar för SPL Dynamics XTR-300D2S ? - Fixat, vill ha lådtips!

400 Inlägg
29 juli 2010
Trådstartare
Jag fick alltså hem mina 2 nya basar idag. Det är SPL Dynamics nya modell som heter XTR-300D2S (detta stod på pafflådan..) Några sidor som säljer basen refererar även till den som XTR-12D2S.

Nu är då problemet att, det fanns ingen info med med basarna. Inga parametrar alls, förutom W, resistans osv.

Frågade även på stället jag köpte dom på. Han hade ingen aning, så han ringde till SPL Dynamics och fråga. De hade ingen aning heller! tongue Beskedet han fick var att de skulle skicka dem på mail "när de hade tid"

Ja hur som helst, jag undrade mest om det är nån som har dessa basar och/eller VET parametrarna på dem? Då är det alltså fråga om Vas, Fs och Qts som jag vill ha reda på.

Vore VÄLDIGT tacksam om nån kunde snoka upp dem åt mig, då jag vill börja på med byggandet så fort som möjligt!

Mvh. Jonatan
Senast redigerat av JonatanR (29 juli 2010)

173 Inlägg
29 juli 2010
http://www.east-west.lu/webshop/catalog … 2cdd672350

Specifications
Model XTR-300D2S SPL Dynamics
Size 310mm ( 12" )
Power handling (RMS/Peak) 1000/2000 W
Nominal impedance 2 x 2 Ohm
Mounting depth 195 mm
Mounting diameter 350 mm
Magnet weight 200 oz
Voice Coil diameter 76 mm ( 3 " )
Voice Coil Type/Material DVC / BASV
Weight 14.4 kg
Voice Coils connection series /parallel
Impedance 4 /1 Ohm
Fs 32.5 Hz
Vas 60.6 L
Qts 0.467
Qes 0.534
Qms 3.755
Xmax (lin/peak) 13/26 mm
Re 3.8 Ohm
Mms 360 g
BL 23.26 TM
SPL (1W/1m) 88.3 dB

400 Inlägg
29 juli 2010
Trådstartare
Tusen tack!!!

Någon som har lust att räkna ihop en låda åt dem? smile (Jag litar inte på mitt Probox..)

Basreflexlåda ämnad för välljud/djupbas hade jag tänkt mig.

Mvh. Jonatan

Gladen Audio
2 388 Inlägg
29 juli 2010
En låda jag vet funkar bra till förra XTR seriens 12" är 120L totalt volym med en 6" aeroport med 20cm rör+trattar till två st basar.

kan nog minska volymen några liter till 110 med längre rör oxå.

tror nog det funkar bra till den nya serien med.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

400 Inlägg
29 juli 2010
Trådstartare
Frippe_L skrev:
En låda jag vet funkar bra till förra XTR seriens 12" är 120L totalt volym med en 6" aeroport med 20cm rör+trattar till två st basar.

kan nog minska volymen några liter till 110 med längre rör oxå.

tror nog det funkar bra till den nya serien med.

Det är ungefär vad som rekommenderas från fabrik till den gamla modellen med.. Det blir väl nåt sånt om ingen har lust att kalkylera lite. smile Dock tror jag basarna skiljer sig rätt mycket i verkligheten... Magneten är väldigt fläskig jämfört med vanliga serien, samt att konen är otroligt seg (då man trycker ner den osv.) Så misstänker att det kan va helt annat med lådor åt denna! Men vad vet jag smile

Annars så tänkte jag använda 2st 4" portar, upp genom hatthyllan. Kommer även att dela upp lådan i 2 pga. att jag kör med ett steg per bas.

Mvh. Jonatan
Senast redigerat av JonatanR (29 juli 2010)

Gladen Audio
2 388 Inlägg
29 juli 2010
Jo jag har känt på nya XTR 12" och den e inte långt ifrån mina i SPL serien i styvhet faktiskt.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

400 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
Ja, de verkar "i stort sett" va en slags hybrid mellan XTR och SPL serien. Återstår bara att se hur de låter smile

Men kom igen, nån fiffig filur som gillar att räkna ut ett lådexempel? smile (portat med 1x 4" rör per bas var det..)

Tack på förhand!

Mvh. Jonatan

1 523 Inlägg
30 juli 2010
enligt winISD så fick jag till det 196,5 liter och 2 st 6'' rör som e 48,7 cm långa:)

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
30 juli 2010
valstadkillen skrev:
enligt winISD så fick jag till det 196,5 liter och 2 st 6'' rör som e 48,7 cm långa:)

Den lådan är inget att rek till de basarna. Möjligtvis till hemmabio sub

Här med butiken som sålde basarna de borde ha koll!?

MVH//Björn

1 523 Inlägg
30 juli 2010
dbakuten skrev:
valstadkillen skrev:

Den lådan är inget att rek till de basarna. Möjligtvis till hemmabio sub

Här med butiken som sålde basarna de borde ha koll!?

MVH//Björn

ja misstänkte det

21 761 Inlägg
30 juli 2010
Man kan fundera på om parametrarna från "east-west.lu" verkligen stämmer, konvikten (Mms) stämmer nämligen inte alls med tanke på vlken teoretisk konarea basen borde ha. Om Fs och Vas är korrekta så blir konarean 800 cm2 ifall Mms är 360 gram, vilket är helt felaktig area för ett 12" element.

Om jag utgår ifrån att Fs och Vas är rätt så bör Mms i så fall ligga på tex 160 gram, då blir arean 533 cm2 och helt normalt för 12" element. Det är ju fullt möjligt att man helt enkelt har råkat slinta på tangentbordet angående Mms på den där hemsidan, då borde man kunna lita på de övriga parametrarna. smile

Förslaget som valstadkillen skriver borde som sagt passa bra till hemmabio, den teoretiska frekvensgången är enligt mitt program i princip linjär ner till 30 Hz och avstämningen verkar ligga däromkring också. Inget fel på uträkningen egentligen, den är bra, men tyvärr passar det inte till bilen. smile

Förslaget från Frippe_L, dvs 120 liter totalt (110 liter netto, omkring 40 Hz avstämning?), ser ut att kunna spela mindre peakat än om man tar samma volym till "gamla" 300D2. I teorin verkar 110 liter netto avstämt till 40 Hz få en ordentligt peakad frekvensgång när "gamla" 300D2 sitter i lådan, men verkligheten kanske säger annat. smile

120 liter totalt med 2 st 4" portar, rören görs 12 cm och sedan trattar i båda ändar. Då bör avstämningen hamna på ca 40 Hz. Lufthastigheten i portarna vid 1500-2000 W blir mycket hög, risk för flåsljud finns om man trycker in så mycket effekt.
Senast redigerat av Drönirettab (30 juli 2010)

400 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Man kan fundera på om parametrarna från "east-west.lu" verkligen stämmer, konvikten (Mms) stämmer nämligen inte alls med tanke på vlken teoretisk konarea basen borde ha. Om Fs och Vas är korrekta så blir konarean 800 cm2 ifall Mms är 360 gram, vilket är helt felaktig area för ett 12" element.

Om jag utgår ifrån att Fs och Vas är rätt så bör Mms i så fall ligga på tex 160 gram, då blir arean 533 cm2 och helt normalt för 12" element. Det är ju fullt möjligt att man helt enkelt har råkat slinta på tangentbordet angående Mms på den där hemsidan, då borde man kunna lita på de övriga parametrarna. smile

Förslaget som valstadkillen skriver borde som sagt passa bra till hemmabio, den teoretiska frekvensgången är enligt mitt program i princip linjär ner till 30 Hz och avstämningen verkar ligga däromkring också. Inget fel på uträkningen egentligen, den är bra, men tyvärr passar det inte till bilen. smile

Förslaget från Frippe_L, dvs 120 liter totalt (110 liter netto, omkring 40 Hz avstämning?), ser ut att kunna spela mindre peakat än om man tar samma volym till "gamla" 300D2. I teorin verkar 110 liter netto avstämt till 40 Hz få en ordentligt peakad frekvensgång när "gamla" 300D2 sitter i lådan, men verkligheten kanske säger annat. smile

120 liter totalt med 2 st 4" portar, rören görs 12 cm och sedan trattar i båda ändar. Då bör avstämningen hamna på ca 40 Hz. Lufthastigheten i portarna vid 1500-2000 W blir mycket hög, risk för flåsljud finns om man trycker in så mycket effekt.

Tack så mycket! smile Jag får bara hoppas att det inte blir alltför mycket flås. det KAN gå att klämma in 6" rör  också, bara de inte blir längre än 25cm. Basarna kommer få 1200W (per st)

Tack igen smile

//Jonatan

400 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
Får ursäkta om jag är tjatig, men jag ska åka bort en par dar nu och vill gärna kunna börja bygga då jag kommer hem igen.. Så lyfter tråden lite smile

Vore alltså himla tacksam om nån ville räkna ut vad det blir för portlängd med 2x6" rör i 120l lådan, istället för 2x4". Avstämningen på 40Hz borde väl va riktigt passligt för "normalt" spelande? smile

Som sagt litar jag inte alls på mitt Probox, därför frågar jag här för att va på säkra sidan.. smile

Mvh. Jonatan

21 761 Inlägg
1 augusti 2010
Med dubbla 6" portar så blir rören 41 cm långa, sedan trattar i båda ändar (49 cm rör om inte trattar används alls). Det blir väl för långt, med tanke på att du inte ville ha längre än 25 cm. Dessutom måste lådan göras större än 120 liter eftersom dessa portar tar upp mer plats. hmm

Hur vill du göra?

400 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
oj, ja det funkar nog inte.. Blev svårt detta nu :S

Måste väl nästan chansa med 4" rören då? hmm

Bara det inte blir alltför sjukt med flåsljud.. Kanske inte är lika farligt då rören är såpass korta?

Men tack så väldigt mycket för att du tog dig tid att räkna igen smile

Mvh. Jonatan

400 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
men vänta nu.. Det kan hända att det går med 41cm rör. Var det så att de måste vara minst lika långt från en vägg som de är i diameter? (änden inne i lådan dvs.)

Isf kan det funka! måste bara höja upp röret en bit i hatthyllan. Det borde gå bra! Hur stor blir lådan isf? Borde nog få rum med en större, bakåt är det i princip obegränsat upp till en 250l eller så.. om man blir extrem ;P

Mvh. Jonatan

21 761 Inlägg
2 augusti 2010
JonatanR skrev:
Var det så att de måste vara minst lika långt från en vägg som de är i diameter? (änden inne i lådan dvs.)

Ja, man rekommenderar så. Det brukar dock fungera att ha lite mindre avstånd, men hur pass litet avstånd man kan ha utan att få problem vet jag inte riktigt. Bäst är ju att försöka ha det rekommenderade. smile

JonatanR skrev:
Hur stor blir lådan isf?

Beror lite på hur mycket av portarna som ska sitta inuti lådan. Lådans nettovolym är beräknad till 110 liter, jag utgår ifrån att varje bas tar upp 4 liter eftersom de är så pass feta. Då är vi uppe i 118 liter, sedan får man räkna ut hur stor plats portarna tar upp och lägga till det också.

Varje 6" rör tar upp 0,2 liter per centimeter, då är det enkelt att räkna ut. smile

400 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
JonatanR skrev:
Var det så att de måste vara minst lika långt från en vägg som de är i diameter? (änden inne i lådan dvs.)

Ja, man rekommenderar så. Det brukar dock fungera att ha lite mindre avstånd, men hur pass litet avstånd man kan ha utan att få problem vet jag inte riktigt. Bäst är ju att försöka ha det rekommenderade. smile

JonatanR skrev:
Hur stor blir lådan isf?

Beror lite på hur mycket av portarna som ska sitta inuti lådan. Lådans nettovolym är beräknad till 110 liter, jag utgår ifrån att varje bas tar upp 4 liter eftersom de är så pass feta. Då är vi uppe i 118 liter, sedan får man räkna ut hur stor plats portarna tar upp och lägga till det också.

Varje 6" rör tar upp 0,2 liter per centimeter, då är det enkelt att räkna ut. smile

Ah okej! smile om jag kör med rekommenderade avståndet underifrån så kommer det bli ca. 30cm rör inne i lådan, inkl. tratt. Det blir då 6l, alltså en totalvolym på ca. 124l ? Kommer ju även lägga en skiljevägg i mitten, så basarna får egna kammare, ungefär hur mycket tar denna vägg upp då? Byggs med 22mm skiva som kommer bli (på högt räknat) runt 30x30cm. Det kan inte va mer än en par liter va?

Mvh. Jonatan

400 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
ja men det borde man väl klara att räkna ut själv.. big_smile det bli ungefär 2l. Så totala nettovolymen borde bli 128L då.

Blir väl att köra på det smile

Tack för alla svar!

Mvh. Jonatan

400 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
Funderar lite på detta med att täta mot baksätet. Kommer bulta fast lådan i plåten, så den sitter där den sitter. Sen borde de väl funka att täta det allra sista med byggskum? (polyuretan) Utseendet bryr jag mig inte om, kommer inte synas iaf. Men är det för klent? vore det bättre att trycka dit 2 tuber med limmar+tätar? (får ju dock aldrig bort lådan mer med den lösningen... xD iaf inte utan dynamit..)

Vad tror ni om byggskum?

Mvh. Jonatan

Sök