2929
Sök

Hjälp med ljudbygge saab 9-3ss premium 150W

7 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
Inleder med att berätta att jag inte har någon som helst aning om ljudbygge.
Det jag vet är följande:

I min 9-3 ss -05 sitter saabs premium 150W system. Detta vill jag uppgradera!

Pappa köpte nyligen en 9-3 cab och fick då med en Infinity Basslink som han inte känner att han behöver. (en sånhär: http://www.blocket.se/malmo/Infinity_Ba … 459321.htm) Därför tänkte jag sätta in den i min istället...

Hur gör jag? På cabben sitter slutsteg i bagageutrymmet, antar att det är 300W-systemet. Själv har jag slutsteg under förarstolen.

Även tips på uppgradering av högtalare uppskattas. Jag är ingen finsmakare, så om jag slipper bygga om bilen bara för att få ett märkbart lyft i ljudet hade jag blivit glad.

Tacksam för svar!
...gärna på min kunskapsnivå smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 juli 2010
Att koppla in en baslåda i din bil är inte det enklaste, men det går! Det du behöver göra är att ta signal från högtalarna i dörrarna då dom är dom enda som spelar basfrekvenser. Antingen så skarvar du in dig på kablarna innan dom går ut i dörrarna (går att komma åt dom bakom plastpanelerna på förar och passagerarsida) eller så tar du signalen direkt i AMP1.

Hur mycket är du villig att lägga på nya högtalare? Dom enda som du egentligen kommer tjäna på att byta är dom två uppe på brädan, stoppa i ett par vettiga 3,5" koaxialer där så får du ett rejält lyft!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

62 Inlägg
30 juli 2010
har en fråga då de gäller orginal steron, om jag ska byta den mot en annan så måste jag har rätt kontakter. i orginal steron så sitter den en kontakt med infrarött ljus elr vad det är? hur ska jag göra med den, finns det någon slags blindning till den som man kan lura den elr nått? elr ska man bara skita i den och koppla in resten?
jag har cd växlare nu och den har gett upp och står i kvalet mellan att köpa en ny orginal stero elr en annan sort , som förmodligen är lättare att koppla till ett bra slutsteg och en bas låda med högtalar till!?
HUr gör jag tycker du?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 juli 2010
Fiberkabeln där måste loopas, eftersom att du redan har en trasig CD-spelare så är det bara att köra på! Men spar den, du ska ha lite saker som sitter i den. Utöver den så kommer du även behöva ett ISO-kablage för att kunna koppla in din nya enhet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

7 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Att koppla in en baslåda i din bil är inte det enklaste, men det går! Det du behöver göra är att ta signal från högtalarna i dörrarna då dom är dom enda som spelar basfrekvenser. Antingen så skarvar du in dig på kablarna innan dom går ut i dörrarna (går att komma åt dom bakom plastpanelerna på förar och passagerarsida) eller så tar du signalen direkt i AMP1.

Hur mycket är du villig att lägga på nya högtalare? Dom enda som du egentligen kommer tjäna på att byta är dom två uppe på brädan, stoppa i ett par vettiga 3,5" koaxialer där så får du ett rejält lyft!

Som jag skrev tidigare så är jag ingen hejare på detta... Vad får jag räkna med att det kostar för att det ska vara värt att lägga tid på för att ändå få ett hyfsat resultat?

62 Inlägg
30 juli 2010
ChriZtoffer skrev:
Fiberkabeln där måste loopas, eftersom att du redan har en trasig CD-spelare så är det bara att köra på! Men spar den, du ska ha lite saker som sitter i den. Utöver den så kommer du även behöva ett ISO-kablage för att kunna koppla in din nya enhet.

som inläggs ägaren är jag inte super hajjj....
men ska jag använda vissa saker på den gamla cd? vad ska jag ta bor från den och vad ska jag sätta in?
ISO-kablage är till för att=?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 juli 2010
Kostnaden för kringutrustningen är inte så stor, men det krävs en del kabeldragning och annat meck för att få allt att fungera. Fiberkabeln till CD-spelaren ska som sagt loopas och det finns några olika sätt att göra det på, den enklaste är med en färdig loopkontakt som ibland finns att köpa på t.ex. Ebay. ISO-kontakten måste du ha för att kunna koppla in din nya stereo, kontakten som finns i bilen går inte att använda.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

62 Inlägg
31 juli 2010
OKeeej så jag ska inte använda något som har med fiber att gör i min trasika orginal Cd?
den behöver jag i mellan den nya cd och kontakterna till orginal högtalarna och dom ny isf asså?

Sök