2777
Sök

B234 turbokonvert, HJÄLP!

Driftwannabee
142 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
#1
Har en b234 ståendes som nu skall turbokonverteras (ja en projekttråd kommer)
Tänkte när jag ändå är igång, passa på att byta kolvar och stakar då tanken slog mig.
är denna motor oljekyld? (likt b230fk, osv) går det att ställa den på många hästar för att om planerna går igenom kommer även ett Nira i3+ system och lite..

Är det något att satsa på eller är det bara att skrota ideén och tänka annorlunda, och hur skall jag gå till väga för att få en 16v turbo motor?

Varför turbo? Jo för jag trycker hellre än att suga ;)
Spana gärna in mitt 16v Turbo bygge siktet mot 400hk är ställt och jakten är igång
Projekttråd : http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p2579847

601 Inlägg
3 augusti 2010
#2
Jag säger bara 16v turbo! ! http://www.youtube.com/watch?v=apib8sv5kao
Det är ingen oljekylning original i b234f.

35 Inlägg
3 augusti 2010
#3
menar du oljekylda kolvar som i b230fk? så är svaret nej.
b234 blocket är väldigt stabilt och duger väldigt bra om du ska turbokonvertera om du byter stakarna vill säga..

mvh
Senast redigerat av _Laddtryck_ (3 augusti 2010)

Bärs!
3 456 Inlägg
3 augusti 2010
#4
Rauken91 skrev:
Har en b234 ståendes som nu skall turbokonverteras (ja en projekttråd kommer)
Tänkte när jag ändå är igång, passa på att byta kolvar och stakar då tanken slog mig.
är denna motor oljekyld? (likt b230fk, osv) går det att ställa den på många hästar för att om planerna går igenom kommer även ett Nira i3+ system och lite..

Är det något att satsa på eller är det bara att skrota ideén och tänka annorlunda, och hur skall jag gå till väga för att få en 16v turbo motor?

Vad menar du?

Garaget.org peakade 2008.

71 Inlägg
3 augusti 2010
#5
Aga_Diff skrev:
Rauken91 skrev:
Har en b234 ståendes som nu skall turbokonverteras (ja en projekttråd kommer)
Tänkte när jag ändå är igång, passa på att byta kolvar och stakar då tanken slog mig.
är denna motor oljekyld? (likt b230fk, osv) går det att ställa den på många hästar för att om planerna går igenom kommer även ett Nira i3+ system och lite..

Är det något att satsa på eller är det bara att skrota ideén och tänka annorlunda, och hur skall jag gå till väga för att få en 16v turbo motor?

Vad menar du?

undrar väl ifall motorn kommer hålla för lite mer mos.


Driftwannabee
142 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
#6
Exakt, att det finns krut att hämta det vet jag, men om blocket håller e min fråga, och får att få klok kylning osv, vad krävs? FK blocket är väl trimvänligare, men jag tänkte hålla mig runt 3-400hk/?nm så undrar om b234 blocket pallar det?!

Varför turbo? Jo för jag trycker hellre än att suga ;)
Spana gärna in mitt 16v Turbo bygge siktet mot 400hk är ställt och jakten är igång
Projekttråd : http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p2579847

10 287 Inlägg
3 augusti 2010
#7
Går att bygga med över 1000Hkr i B234 block om du vill det.

Gör så här, svara på:

1: vad har du för effektplaner
2: vad har du för verkstadsresurser
3: Vad får det kosta
4: Hur tillförlitligt skall bygget vara för att du skall vara nöjd.

/Göran

Rauken91 skrev:
så undrar om b234 blocket pallar det?!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Driftwannabee
142 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#8
hmm, har inte tänkt igenom det så noggrant, men H-profil med nya lager dyker upp SÄKERT! större turbo, 3" system, Förhoppningsvis ett Nira i3+ annars ett Civinco system. jagar även ett grenrör för extern WG då svets inte är min starka sida.. sen kommer jag behöva hjälp med val av spridare osv.!
Men först och främst skall bottendelen förstärkas , dvs stakar lager, ev kolvar. byggkostnad varierar då jag inte riktigt kan bestämma mig om jag skall ha sprut eller inte..
verkstadstillgången är till och från, Falck Bilbärgning bidrar med verkstadplats till vis mån. såsom 2p-lyft, svets och en massa verktyg!
Det skall gärna hålla, jag siktar absolut inte på 600hk, utan nöjer mig främst med cirka 3-350hk, ej över 400hk då bilen för min del skall vara körbar och en bil som jag kan träna drifting med!.. då min budget är begränsad vill jag gärna ha en skottsäker motor innan jakten på mos börjar !

Varför turbo? Jo för jag trycker hellre än att suga ;)
Spana gärna in mitt 16v Turbo bygge siktet mot 400hk är ställt och jakten är igång
Projekttråd : http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p2579847

10 287 Inlägg
6 augusti 2010
#9
Fundera igenom drivlinan också, vad skall du ha för låda, koppling , diffbroms. Detta brukar kosta en slant. Väghållning, stol och bur måste du nog också fundera över.

Bygga 300-400 Hkr med en turbokonverterad B234 är inget större bekymmer. Kolvarna kan du ha orginal och även vev och topp. Byt stakar som sagt.

En bra tumregel är att räkna 300kr per hästkraft man skall turbotrimma. Dvs om du utgår från 150 Hkr och vill ha 350 Hkr så trimmar du 200Hkr a´300kr = 60.000 kr innan allt är klart med allt runtomkring som krävs för att du skall kunna utnyttja effekten. (Det är så enormt mycket folk glömmer bort i sin budget - ny olja, filter, packningar, bromsvätska, nya skivor, nya belägg, slangar, slangklämmor, tändstift, tändkablar, fuelcell, ny soppapump, fördelarlock,......)

Det kan både bli dyrare (om man skrotar eller bygger fel) eller - i vissa fall - billigare om man snubblar över grejor man kan använda. Det senare brukar tyvärr ibland sluta med att det blir dyrare eftersom det man snubblar över ofta inte är anpassat efter det man är ute efter.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Driftwannabee
142 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#10
Yes, sitter en Aussie Locker Diff i bakaxeln redan smile Jo så sant, och det är även en av anledningarna som gör att jag vill stanna på så pass låga HK/nm, att m90 lådan skall klara (ja den är klen och mesig, men billig för min budget och duger långt, Johan lundgren har m90 i kolfiber volvon o den e inte skrotad än )
Har en anpassad bur till 740 liggandes och stolar (Sparco Sprint) sitter i smile  så dom delarna är redan lösta smile blir nog förmodligen sachs 712 tryckplatta och 6puck smile
Du har rätt, jag har inte haft en tanke på dessa delar. Dock alla bromsdelar är nya, men hade även en tanke på s60r bromsar smile men motorbudget är för sig, och chassie/broms budget är för sig det har jag redan tänkt ut smile

Men all kringutrustning har jag inte haft en tanke på!..
Men jag tackar för informationen smile

Mvh

Varför turbo? Jo för jag trycker hellre än att suga ;)
Spana gärna in mitt 16v Turbo bygge siktet mot 400hk är ställt och jakten är igång
Projekttråd : http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p2579847

10 287 Inlägg
6 augusti 2010
#11
Då har du en del avklarat redan som du kan räkna av. Det är bra för då har du en hel av kringutrustningen som många glömmer att ta med i sina beräkningar.
712 och 6-puck är seriöst (och då byter man till stålspunnen slang till kopplingscylindern på engång så får man mycket bättre känsla i pedalen).

Tips: Bygg en första motor med helt orörd bottendel så kan man labba utan att vara rädd för att skjuta en svindyr bottendel. När man sedan har fått allt att lira 100% så ställer man iordning en ombyggd bottendel.

/Göran


Rauken91 skrev:
Yes, sitter en Aussie Locker Diff i bakaxeln redan smile Jo så sant, och det är även en av anledningarna som gör att jag vill stanna på så pass låga HK/nm, att m90 lådan skall klara (ja den är klen och mesig, men billig för min budget och duger långt, Johan lundgren har m90 i kolfiber volvon o den e inte skrotad än )
Har en anpassad bur till 740 liggandes och stolar (Sparco Sprint) sitter i smile  så dom delarna är redan lösta smile blir nog förmodligen sachs 712 tryckplatta och 6puck smile
Du har rätt, jag har inte haft en tanke på dessa delar. Dock alla bromsdelar är nya, men hade även en tanke på s60r bromsar smile men motorbudget är för sig, och chassie/broms budget är för sig det har jag redan tänkt ut smile

Men all kringutrustning har jag inte haft en tanke på!..
Men jag tackar för informationen smile

Mvh

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Driftwannabee
142 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
#12
Uppskattar verkligen ditt sätt att förklara Sharky smile
Du borde bli profet, en människa folk lyssnar på smile

Tack så jätte mycket för svaren på min fråga , det gäller er alla bilfantaster smile

Mvh Emil

Varför turbo? Jo för jag trycker hellre än att suga ;)
Spana gärna in mitt 16v Turbo bygge siktet mot 400hk är ställt och jakten är igång
Projekttråd : http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p2579847


Sök