3230
Sök

Höja motoreffekten i en SAAB 9-3 -99 är det endast 200 hk i -99 Aero?

8 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
hallå! håller på å blir tokig nu. det är så att jag har en 9-3 aero av årsmodell 1999 och är nu sugen på att upgradera bilen. När jag då går in på t.ex. trollspeeds hemsida för att kika och ska välja vilken bil jag har så står det endast alternativ för 205 hk från 00- 03.

Det jag vill veta är om det endast är 200 hk i 99:ans aero och jag då måste välja ett annat chip då det kanske inte är t7- motor?

hoppas ni förstod någonting alls...

8 883 Inlägg
4 augusti 2010
Redigerat rubriken samt flyttat tråden till rätt avdelning.
Läs det som står i länken så blir din fortsatta tillvaro på garaget mycket lättare
http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules

Här kan du läsa lite om vad som kan passa till din SAAB
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=110065
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=78729
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106188

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

206 Inlägg
4 augusti 2010
Aaero skrev:
hallå! håller på å blir tokig nu. det är så att jag har en 9-3 aero av årsmodell 1999 och är nu sugen på att upgradera bilen. När jag då går in på t.ex. trollspeeds hemsida för att kika och ska välja vilken bil jag har så står det endast alternativ för 205 hk från 00- 03.

Det jag vill veta är om det endast är 200 hk i 99:ans aero och jag då måste välja ett annat chip då det kanske inte är t7- motor?

Är det en 200hk så luktar det ju T5! Men vad jag vet så finns det ingen Aero med T5 motor (?)

Har du Svart eller Röd tändkassett? Är den röd så har du T5 vilket är kanon om du tänker trimma.

8 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
Kax skrev:
Aaero skrev:

Är det en 200hk så luktar det ju T5! Men vad jag vet så finns det ingen Aero med T5 motor (?)

Har du Svart eller Röd tändkassett? Är den röd så har du T5 vilket är kanon om du tänker trimma.

Röd tändkassett indeed!
Som du ser på bilden ser den ut som aero och har alla detaljer som en aero ska ha. Detta gör mig mycket förvirrad...

Elektriker
718 Inlägg
4 augusti 2010
Gå in på mekonomens hemsida å knappa in ditt reg nr. Så får du ju se vad du har för bil, års modell, effekt m.m. Förutsatt att bilen din inte är bytt motor i d.v.s.

Som att kasta vatten i sjön.

8 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
monno skrev:
Gå in på mekonomens hemsida å knappa in ditt reg nr. Så får du ju se vad du har för bil, års modell, effekt m.m. Förutsatt att bilen din inte är bytt motor i d.v.s.

Damn! ser inte bättre ut än att den är ombyggd till en aero... 147 kw /200 hk

8 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
Funderar på BSR chip... någon som föredrar något annat?

206 Inlägg
4 augusti 2010
Jag skulle inte valt BSR.

Maptun, Trollspeed eller Nordic

Vad menar du med ombyggd? Jag skulle varit glad om det var en T5 200hk ist för en 205hk T7

Föresten kom inte 9-3 Aero förrens modellår 2000..
Senast redigerat av Kax (4 augusti 2010)

8 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
Kax skrev:
Jag skulle inte valt BSR.

Maptun, Trollspeed eller Nordic

Vad menar du med ombyggd? Jag skulle varit glad om det var en T5 200hk ist för en 205hk T7

Föresten kom inte 9-3 Aero förrens modellår 2000..

Hela Aero-paketet som du ser på bilden. jasså? varför är t5 bättre än t7? inte så hemma på dessa motorer:)

206 Inlägg
4 augusti 2010
Du har SE-paket, aero hade iof samma kjolar på 00:orna. Sen fick aero samma kjolar som viggen!

Ja, T5 som finns i 9000, ng900 och 9-3 (98-00) är mycket bättre. T.e.x. Inge oil sludge
http://www.stcs.nu/forum/viewtopic.php? … ;view=next
Senast redigerat av Kax (4 augusti 2010)

2 164 Inlägg
4 augusti 2010
Om vi ska va lite off topic så hade Aero av -00 en speciell läder klädsel med el stolar. Liknar lite dom som satt i 9000 aero. Som -01 kom aeron med viggen paket o samma stolar.
Sen har aeron alltid en bridge vinge o inte den standard som annars fanns.

T5 motorn är brand de stabilaste saab har gjort o lätt trimmad med.
Blocket kan man ju lämna orört till 470hk.
Som sagt så skulle jag ta dom 3 som nämnts tidigare att trimma en saab.
Dom är duktigast på saab o har bra service om nått händer.
Bsr är väl stora men inte så duktiga på saab direkt.

Lycka till med bilen.

//F

155 Inlägg
4 augusti 2010
Du har B204R i din 9-3:a. Dvs 200 hk och T5! Bara börja trimma och gratulera dig själv för att du har rätt motor!big_smile

För övrigt borde du ha en SE! Har ett diagram med alla saab motorer och vilka bilar de suttit i nånstanns. Men Hittar den inte den just nu.
Senast redigerat av snaku (4 augusti 2010)

Sök