Måste bara säga ett par saker, kul med en tråd som inte spårar ur utan tom med riktigt vettiga svar och tips.. (måste även säga välkommen åter firetraxx)
Jag är 32, bor i egen villa och mitt största intresse är bilar.. Har med funderat på frågan hur har alla råd, en bra jämnförelse är mig och min polare med samma intresse, men olika bakgrunder.. Han bodde hemma till han var typ 25 och jag flyttade hemifrån när jag var 16, har alltid haft lite cash och i mellan åt irriterat mig på att han kunde köpa sin jänkare, audi s6, hoj mm helt utan lån.. (Han betalade dock typ 2500:- i månaden till sina föräldrar)
Vi har diskuterat detta fenomen ett par ggr nu när vi inte är 20 längre, och han har irriterat sig på mina prioriteringar
![roll](img/smilies/roll.png)
..
Jag hade kunnat lägga 60:- per dag på min bil (det blir en del på ett år) Men har istället valt att röka och dricka 2l cola om dan och min vän väljer att sätta in, troligen samma summa på sitt fondkonto i stället..
Min polare har alltid kunnat köpa allting kontant och jag måste säga att det är imponerande då det är lätt att ta lån, mm..
Just nu kör jag en ford fiesta värd 2000:- min fru en 850 som har kostat ca 3000:- inkl reperationer för att genomgå svensk bilprovnings godkännande, min polare sin s6 en reanult clio modell nyare och en gammal ford ranger som laståsna utan ett enda bil lån..
I slutändan handlar det alltid hur man prioriterar, hör med dina föräldrar om vad dom tycker, hur länge får du bo hemma? Vilka vilkor är det som gäller? Var vill du komma? Är det bilen som gäller så är det nog dags på att fundera på vad du tycker är värt att offra.. Jag valde att offra 60kr/per dag på skit, samt en underbar unge och ett hus, men frågan är nog inte hur har alla råd, utan mer, hur har jag råd..