2943
Sök

Underredsbehandla själv?

19 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#1
Tja!

Jag står vid ett dilemma om jag ska lämna in golf 4an(ej rostig) på en rostskyddsbehandling och bli 6300kr fattigare eller om man ska göra det själv? är en nybörjare med allt när det gäller bil men att lära sig lite är aldrig fel, efter lång läsning på diverse forum och även ett fint bildspel hur man gör så verkar det inte så jättesvårt då jag är ganska pedant av mig med vissa saker. Har tillgång till ett stort garage i augusti även högtryckstvätt för att spola av det mesta skit man kommer åt under bilen sen blir det att använda någon form av stålborste under bilen, + har tillgång till en luftkompressor om det skulle behövas.

Ni får gärna ge mig lite tips och råd, vad jag skulle kunna behövas för att rengöra, vad för stålborste eller om det finns något annat bra att använda för att göra superrent där under.

Tänkte använda tectyl 1 liter, luftpistolen kostade visst 349kr(!!) på danmobility.se där tectylen finns, kan man tex köpa biltemas luftpistol?

Jag har inga pallbockar hellre för att ''hissa upp bilen''

Så ni får gärna tipsa vad för saker man ska ha för att hissa upp bilen och göra rent under smile

Ge er syn jag behöver den!

6 632 Inlägg
5 augusti 2010
#2
Kan du inte hissa upp bilen är de ingen ide att försöka själv, under behandlings massan stinker, JÄVLIGT MYCKET

De/Dem

19 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#3
Haha jag har aldrig försökt så jag vet inte om jag inte ''kan'', hur tog du körkort? kunde du allt från början? samma sak, varför avstod du inte körkort och åkte kommunalt?, gärna seriösa tips! smile
Senast redigerat av VwGurrA (5 augusti 2010)

x40
1 209 Inlägg
5 augusti 2010
#4
har aldrig gjort d heller men kan ej tänka mej att det e så jäkla svårt.. det e bara att skrapa rent där d ser dåligt och spraya på e hur man säger...

Volvo S40 turbo.

8 883 Inlägg
5 augusti 2010
#5
Ska man rostskyddsbehandla själv är en lytf nästan ett krav.
Att göra en egen behandling vs att lämna in bilen är nog en pris och resultat fråga.

Lämnar du in bilen sprutas hela bilen efter ett specielt schema för just din bil, dörrar,huv,bagagelucka och underrede, tänk på att det även är olika produkter beroende på vad det är man behandlar.

Det du sprutar under bilen fungerar tex inte i dörrarna.

Ska du bara behandla underedet själv så kan man säkert få till det bra själv men då krävs som sagt en lyft. Att "palla upp bilen" och ligga under och försöka få till det lär inte ge det resultatet du vill uppnå.


Förövrigt finns det en tråd i ämnet här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 64&p=1

Fotograf på tierpidag.se

767 Inlägg
5 augusti 2010
#6
På volvon brukar jag slipa rent från rost sen spraya på rostskyddsgrundfärg, låta det torka sen pensla på taktjära. om det är bra eller dåligt vet jag inte men det funkar iaf smile
Bara man är noga med att få bort alla porer och gör det seriöst så borde man klara av det. men lyft är att rekomendera:)


19 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#7
Jo det lär bli lite bökigt, såg att en annan på garaget hade kletat in flickvännens polo och använt sig av pallbockar, så det lär ju gå.

smile


Om man nu skulle göra det via ett företag spelar det någon roll vilken man kör på?

Dinitrol
Ditech
mr.cap.


?
Senast redigerat av VwGurrA (5 augusti 2010)

x40
1 209 Inlägg
6 augusti 2010
#8
om jag inte minns helt fel så va Erik som fixa underredbehandling på han frus lopos.. och han använde bara palbockar så det går säkert men trångt och jäkling måste det va.. men som sagt allt går bara man vill...

ang firma så spelar strot roll tycker jag.. alla e inte lika ärlig. men allt handlar om pengar. hur mycket man vill vetala?

Volvo S40 turbo.

8 883 Inlägg
6 augusti 2010
#9
VwGurrA skrev:
Jo det lär bli lite bökigt, såg att en annan på garaget hade kletat in flickvännens polo och använt sig av pallbockar, så det lär ju gå.

smile


Om man nu skulle göra det via ett företag spelar det någon roll vilken man kör på?

Dinitrol
Ditech
mr.cap.


?

Vill du vara miljövänlig samtidigt som du får ett bra skydd så ta en titt på Noxudol
http://www.noxudolcenter.com/

Har det själv till min bil en fördel är att Noxudol inte ger dålig lukt i bilen vilket andra produkter kan ge

Fotograf på tierpidag.se

Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
6 augusti 2010
#10
Baggis att göra det själv ju! Hissa upp. Ställ på pallbockar. Finns röda på biltema för en skitsumma. Slipa bort all rost,gör plåtrent! Sedan på med zink,låt torka. Och avslutningsvis spruta på bodyn. Finns bra medel på swedol och macken! Och använder man tryckluft går det skit snabbt och enkelt smile

Mvh

Tja!

19 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#11
Ja trångt och jävligt lär det bli, men allt går om man vill smile,

Ang Noxudol:

Är det verkligen bra att köra på miljlövänliga saker? brukar inte oftast det hålla sämre?

vad fick du ge när du rostskydda din bil?

8 883 Inlägg
6 augusti 2010
#12
VwGurrA skrev:
Ja trångt och jävligt lär det bli, men allt går om man vill smile,

Ang Noxudol:

Är det verkligen bra att köra på miljlövänliga saker? brukar inte oftast det hålla sämre?

vad fick du ge när du rostskydda din bil?

Varför skulle miljövänligt vara sämre?
Finns info i länken om hur det fungerar och vad det kostar
http://www.noxudolcenter.com/

Man måste även ha kunskapen om vart i bilen man sprutar, det är inte bara att borra och spruta på måfå och tror att det fungerar.
tex min som har "pilotpaket" har en annan isolering i dörrarna och får inte borras i bilar utan pilotpaket ska borras i dörrarna, detta är några saker som vi amatörer oftast inte har en aning om men som yrkesmän har koll på.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

19 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
#13
Tackar.

Fanns i min stad ska skall kika på det, eller om man ska göra sig ett försök smile

8 883 Inlägg
6 augusti 2010
#14
VwGurrA skrev:
Tackar.

Fanns i min stad ska skall kika på det, eller om man ska göra sig ett försök smile

Låter du en firma utföra arbetet så ingår garantier+att bilen med all sanorlikhet får ett ökat attraktionsvärdet vid en evt försäljning.
Hemma pulade lösningar går tyvärr inte hem hos det flesta vid en försäljning det kan vara värt att tänka på.

Fotograf på tierpidag.se

19 Inlägg
7 augusti 2010
Trådstartare
#15
Jo det höjer ju värdet definitivt, men hur länge håller rostskyddet innan man ska in och göra någon slags underbehandling igen? tänkte väl iaf ha bilen i 5 år till.

har mailat men inte fått några svar ännu, så tänkte om du visste!

8 883 Inlägg
9 augusti 2010
#16
VwGurrA skrev:
Jo det höjer ju värdet definitivt, men hur länge håller rostskyddet innan man ska in och göra någon slags underbehandling igen? tänkte väl iaf ha bilen i 5 år till.

har mailat men inte fått några svar ännu, så tänkte om du visste!

Eftersom jag anlitar samma verkstad för rekond,rostskydd och service så har dom en bra koll på hur min bil mår.
Annars är det  vartannat år man kontrollerar hålrum och skarvar efter en behandling


Citat från Noxudol:
http://www.noxudolcenter.com/om-rostskydd
Hur skyddas bilen mot rost?
I stort sett alla bilar har ett originalrostskydd från fabrik. Även om det skiljer i kvalite mellan olika bilmärken. Problemet är att skyddet måste förnyas regelbundet, speciellt i hålrum och skarvar. Vart fjärde eller femte år bör rostskyddet kompletteras på  dessa ytor.

Fotograf på tierpidag.se

19 Inlägg
10 augusti 2010
Trådstartare
#17
Fick ett svar och blev väldigt förvånad att det bara kosta 3600 en bas behandling då dinitrol tar 6300 för det, sen vilket som är bäst, det vet jag ikke!

Har du varit nöjd med din rostskyddsbehandling?

tänkte att miljövänliga produkter håller sämre just pga att det e miljövänligare men det kanske inte är så?
Senast redigerat av VwGurrA (10 augusti 2010)

8 883 Inlägg
10 augusti 2010
#18
VwGurrA skrev:
Fick ett svar och blev väldigt förvånad att det bara kosta 3600 en bas behandling då dinitrol tar 6300 för det, sen vilket som är bäst, det vet jag ikke!

Har du varit nöjd med din rostskyddsbehandling?

tänkte att miljövänliga produkter håller sämre just pga att det e miljövänligare men det kanske inte är så?

Att miljövänliga produkter skulle vara sämre tvivlar jag på.
Jag är nöjd med min rostskyddsbehandling (gjort i Juni i år) samt att priset är helt ok, man får nog vänta några år innan man kan göra en bättre bedömning.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

1 482 Inlägg
11 augusti 2010
#19
Jag hade Noxudol på min bmw förrut. Den va ju rostfri under. Problemet var bara att deras medel är fruktansvärt fult och det är inge kul alls att mecka under bilen med skiten på.

Det tog en timme att rengöra fjäderbenen från deras skit.

BLT Service
Theracords Music Label

1 422 Inlägg
11 augusti 2010
#20
Hamilton skrev:
VwGurrA skrev:
Fick ett svar och blev väldigt förvånad att det bara kosta 3600 en bas behandling då dinitrol tar 6300 för det, sen vilket som är bäst, det vet jag ikke!

Har du varit nöjd med din rostskyddsbehandling?

tänkte att miljövänliga produkter håller sämre just pga att det e miljövänligare men det kanske inte är så?

Att miljövänliga produkter skulle vara sämre tvivlar jag på.
Jag är nöjd med min rostskyddsbehandling (gjort i Juni i år) samt att priset är helt ok, man får nog vänta några år innan man kan göra en bättre bedömning.

Mvh
Hamilton

Miljövänlig avfettning är ett bra exempel på hur de inte fungerar lika bra. Rostskydd kan säkert funka fint, har jag aldrig provat men av erfarenhet så brukar miljöschampon och andra rengöringprodukter som är miljövänliga inte alls ha lika bra effekt.

Noxxer:
Du har inga bilder på hur det såg ut?



Sök