3280
Sök

Cyklister i trafiken

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
vad har ni för åsikter om denna herre på 2 hjul?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7577715.ab

själv tycker jag att han får skylla sig själv, ofta man får väjja för dessa ""tävlings-cyklister"" som åker mitt ivägen eller åker där de är 1 filigt på 2+1 väg.... ofta åker de på vägen även om de finns en fin cykel väg längs vägen med.,,,,

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
6 augusti 2010
Jo tack, cykla gör man på cykelbanan... som vanligt ska det alltid vinklas till fördel mot dem som är "hälsosamma"...

Man kanske skulle göra som cyklisterna, fast med bilen... köra där man själv tycker det är lämpligt.

Tänk er rubrikerna "Billist åtalad när han körde i diket när han fick väja för en skolklass... på cyckelbanan!

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

DFFL
9 020 Inlägg
6 augusti 2010
Såg det innan, helt klart ska bilisten dömas.
Man får ju faktiskt inte köra på folk bara för att de cyklar på vägen.
Men att böla ut i tidningen för att någon blev arg på en när man cyklar på vägen är ju patetiskt.

Och det är mycket lämpligare att sakta ner lite på cykelvägen när man möter en barnfamilj än att cykla i halva hastigheten på vägbanan...

Men så jobbar han i Lund och alla som cyklar i Lund är dumma i huvudet!
Senast redigerat av FireTraXX (6 augusti 2010)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

679 Inlägg
6 augusti 2010
Bara för att han cyklar mitt i vägen så ger det inte föraren av bilen rätt att köra på han...
Och om jag gick på en cykelbana så skulle inte jag vilja att han kom susande i 40km/h och ibland fortare som en del kan trampa upp i... då ser jag att det hellre håller sej på vägen istället....Som FireTraxx skriver tycker jag oxå att det är patetiskt att böla ut i tidningen om detta...

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
6 augusti 2010
Två riktiga nötter. Givetvis bör båda straffas.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
6 augusti 2010
Båda är idioter. Han ska inte cykla mitt i vägen och störa trafiken men man ska inte köra på någon för att man stör sig på dem, det är ett rubbat beteende.

Lund är sveriges värsta stad när det gäller cyklister. Inte konstigt att det sker många cykelolyckor där. Folk som cyklar där är fan dumma i huvudet, ingen som helst respekt eller förståelse för hur trafiken fungerar. Kombinera det sedan med busschaufförerna i västra Skåne som har vunnit sina busskörkort genom ett Kalle Anka-korsord och du har ett vinnande koncept.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

Muttley
6 augusti 2010
Sheba skrev:
Båda är idioter. Han ska inte cykla mitt i vägen och störa trafiken men man ska inte köra på någon för att man stör sig på dem, det är ett rubbat beteende.

Lund är sveriges värsta stad när det gäller cyklister. Inte konstigt att det sker många cykelolyckor där. Folk som cyklar där är fan dumma i huvudet, ingen som helst respekt eller förståelse för hur trafiken fungerar. Kombinera det sedan med busschaufförerna i västra Skåne som har vunnit sina busskörkort genom ett Kalle Anka-korsord och du har ett vinnande koncept.

hoppas du menar malmö när de gäller bussförarna, noll respekt överhuvudtaget. Folk verkar rädda för att åka med de fjabbarna.

Sen om artikeln tycker jag väl att bilisten ska dömas och cyklisten få en varning.
Jag har aldrig haft problem med cyklisterna faktiskt i lund och är där rätt ofta och kör.

1 523 Inlägg
6 augusti 2010
Sheba skrev:

Då har du nog missat Vätternrundan då 20,000 cyklister från hela världen som kommer hit under samma vecka..
all träning etc dom håller på med..
dom är ganska i vägen kan man säga!

679 Inlägg
6 augusti 2010
Noiseprojekt skrev:
Sheba skrev:

Då har du nog missat Vätternrundan då 20,000 cyklister från hela världen som kommer hit under samma vecka..
all träning etc dom håller på med..
dom är ganska i vägen kan man säga!

=P

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
håller med er som säger att de va onödingt av gubben i bilen, men som de står på ab så tutade han å blinkade å vinkade, mkt mer kan man ju inte göra, tror inte han körde på han så hårt, utan bara stötte till cyklisten,,,,

själv skulle jag ju aldrig köra på nån, man vill ju inte skada sin bil på nån idiot som är ivägen wink

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

4 005 Inlägg
7 augusti 2010
Hur mycket cyklisten än hade fel position och eventuellt inte ens skulle ha varit där så får man verkligen inte köra på folk med bilen smile Eller jo, i nödvärn så ligger påkörning med bil under användning av skjutvapen i proportionlighetstrappan, betvivlar att cyklistens agerande orsakade så pass mycket fara dock....

KHRacing
7 augusti 2010
Säger bar att jag inte direkt tror på att cyklisten cyklade mitt i körbanan... två skäl som till mitt påstående:

är själv gammal tävlingscyklist som tävlat på vägarna utan att de är svstängde så JAG vet hur trafiken är, de kör om svinnära & svänger gärna in mkt snabbt framför.

Cyklisten var själv gammal täclingscyklist så han vet hur trafiken är.

223 Inlägg
16 augusti 2011
Kan bara hålla med om att gångtrafikanter i Lund och Malmö verkar ha vissa självmordstendenser. Tittar inte vid övergångsställen, tackar nästan aldrig.
Nä, tacka vet jag huvudstaden. Otroligt nog så tackar de flesta vid övergångsställen, i alla fall de krokarna jag kör i Stockholm.

345 Inlägg
16 augusti 2011
Här i Stockholm skall dom förbjudas helt. Bort med skiten från gatorna. Dom kan inte följa trafikreglerna alls, och är bara ivägen.

Seg bôvel
322 Inlägg
16 augusti 2011
Moser skrev:
vad har ni för åsikter om denna herre på 2 hjul?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7577715.ab

själv tycker jag att han får skylla sig själv, ofta man får väjja för dessa ""tävlings-cyklister"" som åker mitt ivägen eller åker där de är 1 filigt på 2+1 väg.... ofta åker de på vägen även om de finns en fin cykel väg längs vägen med.,,,,

Citerat ur artikeln:
"Det är inte bara för min skull, utan även för andras säkerhet. Jag tror inte det är så trevligt för fotgängarna om jag susar förbi i 40 kilometer/timmen."

Men vad fan, sakta ned då.
Inte fan håller jag 130 knyck med min bil på vägar där det är olämpligt.

Sunt förnuft är allt som behövs från cyklisternas sida.
Här i trakterna tror cyklisterna att de är odödliga bara för att de spänt fast en löjlig frigolitbit på skallen.

99 Inlägg
16 augusti 2011
När man tar körkort får man lära sig om trafikregler och där framkommer det att cyklister/gående/ej motordrivna fordon har företräde i trafiken så teoretiskt sett var det fel att köra på cyklisten.

MEN cyklar man mitt på vägen och inte styr åt sidan när det kommer bilar som vill passera OCH det finns en cykel bana bredvid (gående inte vill att han blåser förbi i 40km/h,hallå! inga bromsar på den cykeln? handlar ju lite om trafikvett/hänsyn till andra där, bromsa->passera->trampa på igen) så får man nästan skylla sig själv.

Handledare
1 481 Inlägg
16 augusti 2011
fagervall skrev:
När man tar körkort får man lära sig om trafikregler och där framkommer det att cyklister/gående/ej motordrivna fordon har företräde i trafiken så teoretiskt sett var det fel att köra på cyklisten.

MEN cyklar man mitt på vägen och inte styr åt sidan när det kommer bilar som vill passera OCH det finns en cykel bana bredvid (gående inte vill att han blåser förbi i 40km/h,hallå! inga bromsar på den cykeln? handlar ju lite om trafikvett/hänsyn till andra där, bromsa->passera->trampa på igen) så får man nästan skylla sig själv.

Vilken körskola gick du på??

223 Inlägg
16 augusti 2011
Tynnerstroem skrev:
Här i Stockholm skall dom förbjudas helt. Bort med skiten från gatorna. Dom kan inte följa trafikreglerna alls, och är bara ivägen.

Bilburna tjockholmare kan känna sig lyckligt lottade, era gångtrafikanter vet i många fall hut tongue

Girls go fast
893 Inlägg
16 augusti 2011
Jag hatar de jävla nötterna som är mitt i vägen med sina cyklar och cyklar ist för att använda cykelbanan. Gärna ska de cykla 5 i bredd med... Kanske jag ska börja använda cykelbanan att köra bil eller rida på med hästen då...
Allt heter väl något av en anledning, vandringsled, cyckelbana, gångbana osv...

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874

514 Inlägg
17 augusti 2011
Borde va skottpengar på cyklister i trafiken

Sök