3138
Sök

Audi A4 -97 tomgång och gaspådrag underligt

12 Inlägg
10 augusti 2010
Trådstartare
Hej jag undrar en sak om min audi. precis när man startar den pendlar tomgången mellan 0.2-1.9 några sekunder, ibland mer och ibland mindre. Och när man trampar plattan i mattan så typ "pumpar" bilen sig fram. Det blir liksom inget jämt drag utan den typ drar på fullt för några sekunder sedan tappar kraft och sen drar fullt igen. Och när man lägger i friläger går den tillbaka till pendlandet igen i några sekunder.

Jag har kollat några givare och letat efter tjuvluft men hittar inget fel. Nu har jag funderingar över luftmassemätaren men om jag kopplar ur "sockerbiten" ur den så kvarstår problemet (de kanske inte har något med saken att göra).

Jag är inte så jättekunnig och har ont om pengar så har inte råd att skicka in den på en verkstad så dom kan byta något som kanske är jätte enkelt och sen ta skit mycket betalt.

Vore jätte trevligt om ni hade något svar eller tips på vad de kan vara som spökar!

158 Inlägg
11 augusti 2010
om den går likadant när du kopplar ur lmm så är lmm paj smile

12 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
okay hur kommer det sig då? smile alltså om man koppar ur den borde den ju inte heller kunna göra påverka någonting eller?

485 Inlägg
12 augusti 2010
daen92 skrev:
okay hur kommer det sig då? smile alltså om man koppar ur den borde den ju inte heller kunna göra påverka någonting eller?

den går på en s.k nödsituation smile

12 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
haha jo jag vet men att koppla ur den visar väl fortfarande inte att Lmm är trasig eller?

485 Inlägg
12 augusti 2010
daen92 skrev:
haha jo jag vet men att koppla ur den visar väl fortfarande inte att Lmm är trasig eller?

går den fortfarande dåligt efter du kopplar ut lmm så kan det nog vara lmm som spökar för dig : )

12 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
okej.. men då börjar vi ju komma någonvart med det här.. när jag kopplar ur lmm så får jag samma tomgångs symptom fast kraftigare.. väldigt ojämn mellan varven allt från 400-1500 och hoppar upp och ner hela tiden. Har inte vågat testa att ens köra iväg utan att ha lmm ikopplad. Betyder det att de alltså är fel på den skiten?

485 Inlägg
12 augusti 2010
yes, om du vill vara säker kan du göra en felsökning . eller låna någons lmm om du nu känner någon som har samma bil

12 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
alltså jag har gjort en felsökning och inte hittat ett skit.. det enda permanenta felet då var hallgivare? och den är bytt om jag inte minns fel. Men om det är fel på den så beter väl sig inte bilen såhär?

158 Inlägg
12 augusti 2010
humm.. om hallgivarn ä knas så brukar bilen inte ens starta.
och om lmm är paj borde du se en felkod.
åk te okq8 eller liknande å köp en flarra startgas å spruta på alla slangar som går te insuget och kolla om motorn går upp i varv. isf har du en läckande slang eller packning som du lär byta.

det är det som ja kan komma på bara såhär. du kan ju alltid spela in en film med bra ljud å ladda upp å länka så man får se och höra själv hur den ter sej.

12 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
har provat med startgas och inte hittat något alls..  ah alltså jag vet inte heller haha smile ska försöka få tag på någon video då iaf.. annars blire väl bara att lura på någon att köpa skiten och köpa ny ;D

12 Inlägg
13 augusti 2010
Trådstartare
nu har jag testat att koppla ur lmm och jag vet fan inte om den gick bättre.. alltså eftersom problemet kommer och går så äre ju svårt att säga... den kanske gick LITE bättre men borde de inte märkas ganska tydligt då? fortfarande lite pendlande på tomgången..

Sök