27 juni 2006
Trådstartare
Skrev för några veckor sedan angående ryck vid fullt gaspådrag på min Supra MKIII. Stort tack till alla för bra tips. Allt ifrån knacksensor till stift o tändkablar. Problemet kvarstod dock efter att ha provat alla goda råd. Nu tror jag emelertid att jag är på rätt spår. Motorn får för lite luft vid hastig acceleration. Började med inköp av nytt luftfilter typ avskärmat för att slippa varmluft från motorn. Detta visade sig vara aldeles för litet i luftintag och ryckningarna blev bara värre (köpte det på Mickro med löfte om att det skulle vara OK att montera på en Supra). Efter detta prövade jag helt utan filter vilket heller inte fungerade. Kanske blev det då för mycket för luftmassemätaren att hålla reda på? Efter en rejäl tvättning har jag nu monterat mitt gamla filter igen som är ett KN modell större. Ryckningarna finns kvar men är nu ett minimum mot tidigare dock så pass att det ännu är iriterande.
Hur går jag vidare?
Kan det vara luftmassemätaren som strejkar? Har det med turbotrycket (0,85 bar) att göra?
Är det fortfarande filtret som spökar? Och så en sista fråga: Hur och var kan jag skruva upp turbotrycket ytterligare?
Som avslutning kan sägas att dessa ryckningar fans inget utav i höstas och innan vinterförvaringen.
Tacksam för bra tips och ideer.
DECILITER.
PS: min supra fins att beskåda på Garaget-bilar. DS.