3914
Sök

Inget bromstryck, volvo 240

13 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
#1
tja!

Får inget bromstryck när jag ska lufta mina bromsar på 240 årsmodell 90!

Jag har bytt följande:
4 bromsok
3 bromsslangar fram, 2 på ena sidan och en på andra.
bromsrör längst ut vid hjulen, + rör till från slangarna till fördelaren på en sida.
bromscylindern

Efter jag bytt allt fick jag inge tryck och trodde det var cylijndern som spöka, så bytte den men fortfarande inge bättre.
När jag trycker ner pedalen går det hyfsat lätt men sen efter en bit ner blir det ännu lättare.
pumpar och pumpar, blir inte stumt.
vid oken sipprar ut lite vätska, men inge tryck på det, det rinner mera.
förstår inte vad som är problemet!

Vad är det för feel?!

4 586 Inlägg
16 augusti 2010
#2
har du abs då måste tändningen vara på

har du luftat tillräckligt ?

du ska lufta en sida på bilen i taget. alltså vänster bak vänster fram


13 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
#3
jag har ingen abs på bilen

Jag har luftat massa men får ju inget tryck överhuvudtaget någonstans

2 011 Inlägg
16 augusti 2010
#4
Låter som du har läckage någonstans. Måste ju vara 100% tätt överallt.

Du fyller på bromsvätska hela tiden i behållaren, så det inte är luft som kommit in i systemet igen? Går ju åt en del om du tömt av hela för att byta diverse delar.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

13 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
#5
det läcker ingenstans, inga fläckar på marken alls,efter allt pumpandes.
kan ju inte vara något inre läckage än i cylindern ? den har jag ju bytt!

jag har fyllt på med vätska hela tiden

P o r s c h e
1 700 Inlägg
16 augusti 2010
#6
luftar du på rätt sätt då?

Fyllde alldeles nyligen upp min 88:a efter bromsoksbyte runt om.

jag skiter i någon särskild ordning, bara bak först och fram sist.

Det måste vara två personer om man inte luftar med avluftare eller trycksätter systemet. Öppna aktuell nippel, tryck ner pedalen, stäng nippeln, släpp tillbaka pedalen. När det börjar bli lite mindre luft kan man trycka ner pedalen först, sen öppna lite försiktigt på nippeln så det pyser ur lite och stänga.

gå ett varv och lufta fram bromsvätskan till varje ok, eftersom det är tvåkrets så snor det ju luft lite här och där om man står och försöker lufta ett ok direkt.

Efter första varvet är det bara att lufta 100%.

Använd en genomskinlig slang på nippeln, det är oslagbart bra att ha eftersom man ser luften och när den slutar komma.


13 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
#7
har luftat på alla fyra hjulen men det är inge tryck alls.


Hur luftar man en huvudcylindern ?
kankse är luft i den

1 813 Inlägg
31 augusti 2010
#8
kör till en verkstad dom tar inte så jätte mkt för det jobbet.. dom trycker in oljan genom systemet så absolut ingen luft kan ta sig in och det går mkt mkt snabbare än att ligga å mecka hemma. visst e det billigare att göra det själv men bromsar e ju ändå den viktigaste delen i bilen nästan. så ett tips e att köra te en mindre verkstad oftas mkt billigare än dom större.. !

lycka till..!

Åk före du så väntar jag på dig där..!

13 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#9
jag kan ju inte ta den till en verkstad i detta läge, står ju upphissad..
nu var det länge sen jag skruvade med bilen för ja varit upptagen med annat.

men hur luftar jag huvudculindern ?
någon som vet ?

I got Dubs!
2 423 Inlägg
8 september 2010
#10
Åk till mekonomen o köp deras luftare man kopplar till hjulet.


13 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#11
jag bytte ju två rör från fördelaren efter ut till ett hjul, och det sitter ju två rör i dom främre oken,
och vad jag fundera på var om jag kan ha satt dom fel ? asså tvinat dom.
men det borde vell inte spela någon roll eller ? båda har ju samma uppgift, eller ?

P o r s c h e
1 700 Inlägg
9 september 2010
#12
Halkus skrev:
jag bytte ju två rör från fördelaren efter ut till ett hjul, och det sitter ju två rör i dom främre oken,
och vad jag fundera på var om jag kan ha satt dom fel ? asså tvinat dom.
men det borde vell inte spela någon roll eller ? båda har ju samma uppgift, eller ?

Nja, rören ska helst inte förväxlas, de kan bli knas då om du skulle råka få ett läckage när du kör och ena kretsen försvinner.

Men du borde ändå få tryck för det.

Men jag tycker det fortfarande låter som att du inte luftat på rätt sätt. Använder du avluftare eller har du haft en "hjälpreda" som trampat på bromsen åt dig?


Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
9 september 2010
#13
första frågan som borde dykt upp men tydligen inte?!

sitter oken rätt? alltså vänster på vänster smile
inget ovanligt att dom förväxlas och det blir jätteknas
när man ska lufta
nippeln ska sitta i överkant på oken

Kör fort så hinner inget hända...

13 Inlägg
18 september 2010
Trådstartare
#14
det sitter tre nipplar på framoken två i mitten och en uppe som sitter uppåt..

Update;
bromscylindern var trasig, själva limningen på behållare var sönder, och den verkade ta in luft vid en av packningarna ner i själv cylindern,(köpt på biltema)  så jag bytte den och montera den idag  men ingen skillnad .........

Det Pyser någonstans och bubblar i behållaren ;S
när jag trycker ner pedalen så pustar det, precis som den trycker ut luft någonstans, sen bubblar det till i behållaren. ( det bubblar till när pedalen är på väg upp igen)
vakumslangen verkar hel och jag har luftat cylindern.
är det servon eller vare heter, som är trasig?


Vad fan är felet? :S
Senast redigerat av Halkus (18 september 2010)

Motborgare
1 099 Inlägg
18 september 2010
#15
Servon är inte kopplad till hydrauliken, så den är det inte. Servon är bara kopplad till kolvstången i huvudcylindern, för att hjälpa till med pedaltrycket.

Nåt är mycket skumt med din huvudcylinder. Försök att låta hela systemet självlufta ett tag. Alltså öppna alla nipplar på alla ok och låt det rinna fritt eftersom du efterfyller. När du ser att det droppar jämnt från alla nipplar, så försöker du lufta efter normal procedur.

Om pedalen fortsätter att gå i botten, så är huvudcylindern trasig.

-- K

Smålänning
7 887 Inlägg
18 september 2010
#16
Fixa en oljekanna, och lufta systemet bakvägen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

13 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
#17
Nu har jag fått tryck! smile
vet inte vad det var, om det var någon luftficka eller något.
nu är det luftat och klart!

MEN!
när bilen blivit nerhissad, och skulle startas så startar den inte..
verkar inte få någon tändning. köpte ny tändspole men fortfarande ingenting

några ideér ?

Tekniker
345 Inlägg
28 september 2010
#18
Får du ingen gnista?

Det man inte dör av gör ont.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
28 september 2010
#19
Kolla om du får gnista och sås.

Inget av dessa så är det antagligen svänghjulsgivaren, den styr ju båda. Hade problem med den på min 240

Annars är de bara att börja felsöka.

Har du svetsat något i närheten av boxarna så finns ju risk att dom är trasiga.


Tekniker
345 Inlägg
28 september 2010
#20
Bensinskallen skrev:
Kolla om du får gnista och sås.

Inget av dessa så är det antagligen svänghjulsgivaren, den styr ju båda. Hade problem med den på min 240

Annars är de bara att börja felsöka.

Har du svetsat något i närheten av boxarna så finns ju risk att dom är trasiga.

Ja är ingen expert på 240 men så vitt ja vet om givaren på svänghjulet går sönder får man ingen gnista men bränslet kommer fortfarende fram.

Det man inte dör av gör ont.


Sök