3889
Sök

Inget bromstryck, volvo 240

1 813 Inlägg
28 september 2010
#21
har du Larm ? inte så att larm spärren gått i ? tror jag har samma fel på min 850 men ska forska vidare i detta under veckan på min.. ! för jag får heller ingen gnista på min å har bytt allt med tändning att göra å kablar å givare å skit. ! men ingen skillnad. får bara fram te tändspolen sen tar det slut tänkte om spärren gått i te larmet å sen säger datorn te att NE bilen ska inte gå igång så stänger den av gnistan därifrån.

kanske samma fel ? efter som den stått å så

Åk före du så väntar jag på dig där..!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
29 september 2010
#22
Bullen1 skrev:
Bensinskallen skrev:
Kolla om du får gnista och sås.

Inget av dessa så är det antagligen svänghjulsgivaren, den styr ju båda. Hade problem med den på min 240

Annars är de bara att börja felsöka.

Har du svetsat något i närheten av boxarna så finns ju risk att dom är trasiga.

Ja är ingen expert på 240 men så vitt ja vet om givaren på svänghjulet går sönder får man ingen gnista men bränslet kommer fortfarende fram.

Nej de ska de inte göra. Impulsgivaren är ju det enda som ger information om varvtal och när spridarna ska öppnas. Jag fick varken gnista eller bensin när impulsgivaren gick på min.


Tekniker
345 Inlägg
29 september 2010
#23
Bensinskallen skrev:
Bullen1 skrev:
Bensinskallen skrev:
Kolla om du får gnista och sås.

Inget av dessa så är det antagligen svänghjulsgivaren, den styr ju båda. Hade problem med den på min 240

Annars är de bara att börja felsöka.

Har du svetsat något i närheten av boxarna så finns ju risk att dom är trasiga.

Ja är ingen expert på 240 men så vitt ja vet om givaren på svänghjulet går sönder får man ingen gnista men bränslet kommer fortfarende fram.

Nej de ska de inte göra. Impulsgivaren är ju det enda som ger information om varvtal och när spridarna ska öppnas. Jag fick varken gnista eller bensin när impulsgivaren gick på min.

Ja mena inta att spridarna öppnar sig, ja menar att bränslet kommer fram till spridarna, pumpen går, för så är det på alla mer moderna bilar jag jobbat med.

Det man inte dör av gör ont.

13 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#24
Nej jag har inget larm på bilen..

det känns som det kan vara givaren! verkar inte få soppa eller gnista.
men jag har ju bara haft bilen upphissad när jag grejat med bromsarna, hur fan kan den ha gett sig då ?

Måste man lossa växellådan om man ska byta den eller går den och få dän utan att lossa ?

P o r s c h e
1 700 Inlägg
7 oktober 2010
#25
Bullen1 skrev:
Bensinskallen skrev:
Bullen1 skrev:

Ja är ingen expert på 240 men så vitt ja vet om givaren på svänghjulet går sönder får man ingen gnista men bränslet kommer fortfarende fram.

Nej de ska de inte göra. Impulsgivaren är ju det enda som ger information om varvtal och när spridarna ska öppnas. Jag fick varken gnista eller bensin när impulsgivaren gick på min.

Ja mena inta att spridarna öppnar sig, ja menar att bränslet kommer fram till spridarna, pumpen går, för så är det på alla mer moderna bilar jag jobbat med.

Jaha, jo det är ju klart att bränslet går fram till spridarna. Pumpen går ju även fast givaren är kass förstås. Men jag fattade det som att du menade att bränslet skulle nå cylindrarna ändå wink

Nej jag har inget larm på bilen..

det känns som det kan vara givaren! verkar inte få soppa eller gnista.
men jag har ju bara haft bilen upphissad när jag grejat med bromsarna, hur fan kan den ha gett sig då ?

Måste man lossa växellådan om man ska byta den eller går den och få dän utan att lossa ?

Givaren går att få loss, men oftast sitter den stenhårt så man måste då ha bort lådan och skruva loss hela fästet.

Men du kan göra ett test först. Sätt väljarkabeln i diagnosboxen i kontakt 6. Sätt på tändningen. Tryck två gånger på knappen, två sekunder per tryck, någon sekund imellan. Dioden ska då börja blinka. KÖr sedan startmotorn en liten stund. När du slutat ska dioden blinka 1-4-1, vilket betyder att givaren är okej. Stäng sen av tändningen. Om dioden fortsätter blinka är givaren paj.


194 Inlägg
7 oktober 2010
#26
ajaj, rör inte bromsarna för guds skull om du inte vet vad du pillar med!

du kanske kör ihjäl dig själv, de spelar inte så stor roll. men du kanske kör över nån annan, bara pga att du skulle "meka" lite?

för guds skull, det viktigaste och mest kritiska som bromsarna på en bil ska man inte röra om man inte vet vad man pysslar med  yikes



LÅT NÅN KUNNIG FIXA DET!!

13 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
#27
Tack bensinskallen! smile
ska testa det imorgon!

13 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
#28
den fortsätter den och blinka så det verkar vara givaren som är paaaj,neutral

hur får man dän givaren ?  är själva fästet de två skruvarna som in mot motorn ?
måste man lossa hela hela lådan för och få dän fästet ?
sitter inte själva givaren rakt ner, borde ju bara vara och dra den rakt upp eller sitter den fast på något annat vis ?

P o r s c h e
1 700 Inlägg
14 oktober 2010
#29
Halkus skrev:
den fortsätter den och blinka så det verkar vara givaren som är paaaj,neutral

hur får man dän givaren ?  är själva fästet de två skruvarna som in mot motorn ?
måste man lossa hela hela lådan för och få dän fästet ?
sitter inte själva givaren rakt ner, borde ju bara vara och dra den rakt upp eller sitter den fast på något annat vis ?

Du har en 10mm skruv som sitter uppifrån också, på baksidan av givaren. Men givaren brukar sitta fast som fan, fastärgad i aluminiumfästet, och får man inte bort givaren så måste man då ha bort lådan och lossa hela fästet.

Men är du säker på att givaren är kass så kan du ta en tång och dra i givaren, eller rycka i sladden eller vad som helst, ett par duttar med en hammare om man kommer åt. Slå inte för mycket på den bara så fästet spricker...



Sök