3699
Sök

Någon som vet vad GIMP är? kopia av photoshop

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
Letade runt lite på nätet i dag & hittade ett gratis program som är ganska likvärdigt som photoshop.

Heter GIMP 2

Och visst det fungerar snarlikt som photoshop gör men bilderna som man sparar sen går dom att göra om till andra format eller? verkar bara gå att öppna i gimp programmet.

Någon som vet vad det är eller har/haft det kanske?

Aldrig hört talas om det programmet tidigare tongue

Smålänning
7 883 Inlägg
21 augusti 2010
Jo visst går det spara i andra format.

Jag har det på datorn med Linux i, funkar bra, men är inte riktigt lika enkelt som photoshop smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
21 augusti 2010
Gimp e toppen, du kan spara i vilka bildofrmat som helst i princip. För att gardera dig kan du ju hålla dig till JPG/JPEG och TIFF exempelvis.
Alla som inte har photoshop och vill vara lagliga och gärna ha många funktioner från PS, bör definitivt ha gimp på datorn

l33t
65 Inlägg
21 augusti 2010
GIMP är öppen källkod och som GNU/Linuxnörd har jag använt det sen det kom ut i slutet av 90-talet. smile
Det duger för oss hemmapulare som är noviser i bildbehandling.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
Mortalis skrev:
Gimp e toppen, du kan spara i vilka bildofrmat som helst i princip. För att gardera dig kan du ju hålla dig till JPG/JPEG och TIFF exempelvis.
Alla som inte har photoshop och vill vara lagliga och gärna ha många funktioner från PS, bör definitivt ha gimp på datorn

haha okej big_smile det enda som jag tycker saknas är "magnet lassot" tongue

Svetsare
3 150 Inlägg
21 augusti 2010
Har också GIMP, har dock inte lyckats spara bilder som JPEG eller JPG

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
nej det är det jag oxå vill. hellst JPEG går ju bara att spara som och då väljer man plats sen är den "gimp" sparad. eller får man välja om man bara trycker på spasa knappen? har ju inte provat ioförsig tongue

Smålänning
7 883 Inlägg
22 augusti 2010
Dubs skrev:
Mortalis skrev:

Pirate 4 ever cool

Det är fortfaronde inte lagligt, och vill du ha betalt för bilderna, eller blir erbjuden betalning får du inte ta emot det om du inte har en laglig version...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
22 augusti 2010
Jag har faktiskt Gimp på min jobblaptop. Funkar hur bra som helst till mindre bildbearbetning då det enda jag har det till är när jag lägger upp nya produkter i e-butiken. Kan lova att väldigt många som tror sig behöva Photoshop skulle klara sig alldeles utmärkt med Gimp.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

Zzzz
937 Inlägg
22 augusti 2010
twin_cam skrev:
Det är fortfaronde inte lagligt, och vill du ha betalt för bilderna, eller blir erbjuden betalning får du inte ta emot det om du inte har en laglig version...

Får inte?
Vad händer om man gör det?

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
22 augusti 2010
twin_cam skrev:
Dubs skrev:
Mortalis skrev:

Pirate 4 ever cool

Klart du får ta betalt eller bli erbjuden betalning, du får inte kopiera, sprida vidare eller använda det, ens för enskilt bruk, men slutprodukten får du naturligtvis ta betalt för.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
23 augusti 2010
GIMP är en förenklad gratisversion mer eller mindre. Det finns såklart långt ifrån alla effektfunktioner, kamerastöd, samarbetsfunktioner o.s.v. som finns i Photoshop.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
men hur var det nu? hur sparade man "gimpande" bilder i andra format tex, JPEG? kan inte hitta på det tongue

I brist på annat :)
526 Inlägg
23 augusti 2010
Gimp kräver mycket mer av användaren för att göra komplicerade saker i Gimp men skulle vilja säga att det är i samma klass som PS, kanske inte som CS5, men något i stil med CS3.

Smålänning
7 883 Inlägg
24 augusti 2010
nuffe skrev:
Gimp kräver mycket mer av användaren för att göra komplicerade saker i Gimp men skulle vilja säga att det är i samma klass som PS, kanske inte som CS5, men något i stil med CS3.

Precis. Programmet är mer svåranvänt än PS.

Men klagar man är det ju fritt fram att modda det själv wink

Sök