Lätt motortrimning på 740

franssonJr
22 augusti 2010 · 214 Inlägg

Hej!
Håller nu på o renovera motorn på min 740 gle, men ja skulle vilja ha mer hästar i den o få den piggare, har redan funderingar på o byta o plana en topp, men vilken topp är bäst? o vad mer kan man göra med en 740 motor för o få den starkare, behöver inte ha flera hundra hästar till, utan bara ett par till, motorn är en B230E utan kat

tacksam för svar smile

Mvh Michael

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
SLG
22 augusti 2010 · 498 Inlägg

Om du söker så lovar jag dig att du hittar massa information ! Sök på google osv.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
franssonJr
22 augusti 2010 · 214 Inlägg

hitta inge vidare, bara massa sidor som säljer kolvar o sån dret, skulle mer vilja veta vilken topp som passar på den, vilken kam som är bra, hur planad toppen ska va o va mer man kan göra med en motor

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
Sharky
22 augusti 2010 · 10 287 Inlägg

Det är väl redan 131 Hästaren så det finns så vitt jag vet inget billigt sätt att göra något som känns. Tyvärr så är rådet att köpa något som har mera pulver i orginal eller en turbo. Surt, men så är det.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Etingelholm
22 augusti 2010 · 979 Inlägg

Inte så inne på volvo precis, men 131 hästarn är väl den med 531 & vx3 kamaxel? De borde ju iaf ge några till. Du kan alltid köpa begagnat extraktor för några hundringar samt plana toppen. Portning ger ju mkt men inte alla som kan göra ett sådant jobb. Lätta svänghjulet ger ju roligare karaktär i maskinen.

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
ReXorZ
22 augusti 2010 · 35 Inlägg

Extraktor (kostar väl lite), 2,5 tums system tongue. Blir ju inte så stor skillnad ändå, bättre att lägga pengarna på en 740 turbo isf tongue.

franssonJr
22 augusti 2010 · 214 Inlägg

jo visst 131 hästarn, men ja tycker han börjar bli lite sliten o bilen är otroligt fräsch så ja vill inte sälja o köpa en piggare utan trimma upp den lite, men 531toppen sitter väll inte original på E motorn? men en 531 planad o portad med lättat svänghjul o extraktor? låter ju helt okej enlig tmig smile hur många mer häst ungefär ger de? har ju sportfilter o race stift o sånt i men dom ger väll typ 1 häst elr något?

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
franssonJr
22 augusti 2010 · 214 Inlägg

kolla lite nu, o de sitter original en 530 topp med v kamaxel elr 405 topp o och k, men hur vet man vilken som är vilken ? :S står B230E på båda

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
Newport
22 augusti 2010 · 100 Inlägg

franssonJr skrev:
kolla lite nu, o de sitter original en 530 topp med v kamaxel elr 405 topp o och k, men hur vet man vilken som är vilken ? :S står B230E på båda

Kolla på toppen på vänster sida ovanför grenröret. Där står det typ 1000530 eller nått sånt. 1000531 om du har 531 topp osv.

franssonJr
22 augusti 2010 · 214 Inlägg

va ut o kolla nu, står lite siffror o så, men inget om 530 elr 531, men ja tippar på att de sitter en 530 topp på den, har ju uttag för spridarna på toppen också? kollat runt lite på olika trådar o de står i vissa att 531an INTE har uttag för spridarna? Vilken topp är att satsa på när ja ska ha spridarna på toppen, vill behålla de insuget ja har på den, så ska ja ju plana o sätta på extraktor o 2.5 tums o ev porta den, så de enda ja skulle behöva veta är vilken topp ja ska ha

De är en K-Jetronic, ifall de hjälper

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
franssonJr
22 augusti 2010 · 214 Inlägg

va ut o kolla en gång till nu o ja hitta siffrorna, de stog mitt på toppen över grenröret o de va en 530 topp, då sitter de en V kam i, vilken kam o topp ska ja ha på den för bästa effekt? Måste ju finnas uttag för spridarna på toppen som sagt då mina spridare sitter på toppen

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
laggey
22 augusti 2010 · 335 Inlägg

sitter 530 topp och v-kam i den, de enda är väl porta plana extraktor ställbar btr och sen vet ja ej om de går på E motorerna men skifta stift till svänghjulsgivaren så den flyttar fram tändning 3 grader, bara att googla de

franssonJr
22 augusti 2010 · 214 Inlägg

Ställbar btr, för o köra på etanol då eller?

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
Sharky
22 augusti 2010 · 10 287 Inlägg

FB - 136hk, 531 topp, vx3 kam, satt i 940 91-92

Annars är det eftermarknadskam etc som gäller.

/Göran


franssonJr skrev:
va ut o kolla en gång till nu o ja hitta siffrorna, de stog mitt på toppen över grenröret o de va en 530 topp, då sitter de en V kam i, vilken kam o topp ska ja ha på den för bästa effekt? Måste ju finnas uttag för spridarna på toppen som sagt då mina spridare sitter på toppen

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
franssonJr
22 augusti 2010 · 214 Inlägg

vad gör de där med tändningen då?

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
franssonJr
22 augusti 2010 · 214 Inlägg

men ja kolla en annan tråd här på garaget förut o enligt dom flesta finns inga uttag för spridare på 531an??

Sharky skrev:
FB - 136hk, 531 topp, vx3 kam, satt i 940 91-92

Annars är det eftermarknadskam etc som gäller.

/Göran


franssonJr skrev:
va ut o kolla en gång till nu o ja hitta siffrorna, de stog mitt på toppen över grenröret o de va en 530 topp, då sitter de en V kam i, vilken kam o topp ska ja ha på den för bästa effekt? Måste ju finnas uttag för spridarna på toppen som sagt då mina spridare sitter på toppen

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
945TurboMS
23 augusti 2010 · 261 Inlägg

franssonJr skrev:
men ja kolla en annan tråd här på garaget förut o enligt dom flesta finns inga uttag för spridare på 531an??

Borra egna? Är hur lätt som helst å sätta upp en topp i en pelarborrmaskin, Om man har en jigg för den iallafall...

Men sitter spridarna i toppen så är det bättre å hitta en 405 topp med en gång.   Har du tur sitter en lämplig kamaxel, K el H, på plats alla redan!
Dom är dock ganska dyra.   När jag kollade priser på bildelsbasen för ett antal år sedan, låg dom på mellan 3 - 4000kr för ett vettigt objekt.

Tipset om tändningen gäller inte dig, då du inte har någon sådan tändlägesgivare...

Du har K-jet på din bil (Om spridarna sitter i toppen) 
Ett jävla mysko mekaniskt insprut som man helst gräver ner i rabbatten, förslagsvis brevid T och M kammarna lol

franssonJr
23 augusti 2010 · 214 Inlägg

aa de sitter ju K-kamaxel original i b230e motorn 405 topp så, men är inte 405an sämre än 530 toppen som sitter i nu? o borra egna spridar hår kan ja inte göra då ja inte har verktyg till de, utan de är en kompis som ska plana den o så

945TurboMS skrev:

franssonJr skrev:
men ja kolla en annan tråd här på garaget förut o enligt dom flesta finns inga uttag för spridare på 531an??

Borra egna? Är hur lätt som helst å sätta upp en topp i en pelarborrmaskin, Om man har en jigg för den iallafall...

Men sitter spridarna i toppen så är det bättre å hitta en 405 topp med en gång.   Har du tur sitter en lämplig kamaxel, K el H, på plats alla redan!
Dom är dock ganska dyra.   När jag kollade priser på bildelsbasen för ett antal år sedan, låg dom på mellan 3 - 4000kr för ett vettigt objekt.

Tipset om tändningen gäller inte dig, då du inte har någon sådan tändlägesgivare...

Du har K-jet på din bil (Om spridarna sitter i toppen) 
Ett jävla mysko mekaniskt insprut som man helst gräver ner i rabbatten, förslagsvis brevid T och M kammarna lol

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)
945TurboMS
23 augusti 2010 · 261 Inlägg

franssonJr skrev:
aa de sitter ju K-kamaxel original i b230e motorn 405 topp så

Vad jag vet har det ALDRIG suttit varken K- kam el 405 på en B230..... 
Satt däremot i kombination på äldre B23e (Och det är en helt annan motor tongue )

Hellectric Trött
23 augusti 2010 · 267 Inlägg

405-toppen satt på B23E fram t o m -83 och är bättre att utgå från än 530. Vill du ha spridarna i toppen så är det bara att skruva dit en sån med H- eller K-kam.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang