3512
Sök

Lätt motortrimning på 740

114 Inlägg
23 augusti 2010
#21
Precis som flera stycken har sagt, skaffa en 405 topp och plana den. H, VX3 eller någon vettig eftermarknads kam (det sissta är väll att föredra, men också mycket dyrare). Extraktor + 2,5" system. Detta och en kry underdel bör ge runt 150-160hk.

Lycka till!


214 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
#23
Hellectric skrev:
405-toppen satt på B23E fram t o m -83 och är bättre att utgå från än 530. Vill du ha spridarna i toppen så är det bara att skruva dit en sån med H- eller K-kam.

en 405 topp? men är inte VX3 kam bättre?

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)

Trött
267 Inlägg
24 augusti 2010
#24
franssonJr skrev:
en 405 topp? men är inte VX3 kam bättre?

Jag har aldrig åkt med VX3, så jag vet faktiskt inte. I 142:an har jag en B23 med 405-topp och H-kam. Funkar helt ok, drar mellan 3500 och 5500 varv ungefär.

Pim_Pim
24 augusti 2010
#25
Vänta nu, är det ingen som har sagt att du ska byta till turbo ? yikes
Det var ovanligt..
Senast redigerat av Pim_Pim (24 augusti 2010)

261 Inlägg
24 augusti 2010
#26
Jag är utav åsikten att alla orginalkammar är precis värdelösa vid trimning......  Det verkar dock som man inte får kritisera Tex K-kammen på detta forum lol
Tyckte Vx3an var roligare på det sättet, att den gav ett "jämnare" gassvar (I kombination med 2mm planad 530topp)
Har du V-kam nu? Behåll den den då tongue  Den omtalas ju som en utav dom bättre (orginal)kammarna!

Snåltrimning i ditt fall skulle kunna tänkas vara att hyvla av toppen 1,5-2mm, ingenting mer...(Eventuellt ett ställbart kamdrev, som du kan exprementera med)
Vill du ha mer trim/effekt måste jag nog rekomendera ett annat block samt ett vettigt programerbart insprut...  Men då börjar vi snacka lite mer pengar!
K-jet är skit i min mening, när vi snackar trimmade motorer....

261 Inlägg
24 augusti 2010
#27
Pim_Pim skrev:
Vänta nu, är det ingen som har sagt att du ska byta till turbo ? yikes
Det var ovanligt..

Jag funderade faktiskt ett tag på om jag skulle föreslå en B230FK motor till TS!!!  Kanske va bra att jag lät bli lol

Pim_Pim
24 augusti 2010
#28
945TurboMS skrev:
Pim_Pim skrev:
Vänta nu, är det ingen som har sagt att du ska byta till turbo ? yikes
Det var ovanligt..

Jag funderade faktiskt ett tag på om jag skulle föreslå en B230FK motor till TS!!!  Kanske va bra att jag lät bli lol

haha du kan ju bli den första annars wink

261 Inlägg
24 augusti 2010
#29
Med respekt för trådskaparens (Bristande?) erfarenheter på området, tror jag nog inte det hade varit nån bra ide???
Måste man fråga om sådan förhållandevis enkel trimning som det är i detta fallet, är jag tyvärr ganska säker på att det skulle bli pannkaka rätt fort med all den ombyggnad som krävs för att få i en sådan motor (Sen ska ju skiten bli laglig också)

214 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
#30
bygga turbo eller byta motor vill då inte göra, o ja skrev ju inte här för o veta hur ja ska göra? :S fråga bara om nån hade nå bra tips på trimning, o i min mening är de inte värt o göra mke på en gammal 740, hade de vart en annan nyare volvo hade ja ju kunnat lägga tonvis med pengar på den, men nu får de räcka med planad 405 topp, V elr VX3 kam, extraktor o 2.5tums, troligtvis en ställbar btr i denna med som ja hade i 850in ett tag

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)

4 001 Inlägg
24 augusti 2010
#31
franssonJr skrev:
bygga turbo eller byta motor vill då inte göra, o ja skrev ju inte här för o veta hur ja ska göra? :S fråga bara om nån hade nå bra tips på trimning, o i min mening är de inte värt o göra mke på en gammal 740, hade de vart en annan nyare volvo hade ja ju kunnat lägga tonvis med pengar på den, men nu får de räcka med planad 405 topp, V elr VX3 kam, extraktor o 2.5tums, troligtvis en ställbar btr i denna med som ja hade i 850in ett tag

ifall du har K-jetronic så hjälper inte en ställbar BTR, då kan man justera lite andra tryck istället eftersom det är ett mekaniskt sprut.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

456 Inlägg
24 augusti 2010
#32
Eftersom typ hälften av alla som åker VOC (Volvo original cup) kör med B23E så borde det väl gå att få en del tips därifrån, antingen via Internet eller om det finns nån att prata med lokalt.

Men dom allra flesta kör väl 405 topp och H - Kam, det i kombination med rätt ställd tändning och CO - halt ska väl generara nånstans mellan 140- 155 HK.
Nu får väl inte VOC åkarna plana hur som helst så där har du ju en fördel.

H - Kammen är ju den vassaste av original kammarna, att tänka på där är att dom gamla H- kammarna inte har spår för drivningen av fördelaren, eftersom du skrev 740 så antar jag att du har fördelaren baktill på toppen?
Så ska man åka H - kam får man antingen fixa ett spår själv eller så får man köpa sig en av dom nyproducerade som har spår för fördelare.
Kostar dock en del nya.....
http://www.rallyboutique.com/produktbil … 346419.htm

Finns även mycket annat godis på deras sida wink

growing old is mandatory growing up is optional

214 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
#33
Oves_Bror skrev:
Eftersom typ hälften av alla som åker VOC (Volvo original cup) kör med B23E så borde det väl gå att få en del tips därifrån, antingen via Internet eller om det finns nån att prata med lokalt.

Men dom allra flesta kör väl 405 topp och H - Kam, det i kombination med rätt ställd tändning och CO - halt ska väl generara nånstans mellan 140- 155 HK.
Nu får väl inte VOC åkarna plana hur som helst så där har du ju en fördel.

H - Kammen är ju den vassaste av original kammarna, att tänka på där är att dom gamla H- kammarna inte har spår för drivningen av fördelaren, eftersom du skrev 740 så antar jag att du har fördelaren baktill på toppen?
Så ska man åka H - kam får man antingen fixa ett spår själv eller så får man köpa sig en av dom nyproducerade som har spår för fördelare.
Kostar dock en del nya.....
http://www.rallyboutique.com/produktbil … 346419.htm

Finns även mycket annat godis på deras sida wink

japp mkt riktigt har jag fördelaren baktill på toppen, men då är de bestämt, de blir 3mm planad 405 topp med endera vx3 elr H kam, extraktor o 2.5tums smile de borde ju levera ett par friska wink

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)

261 Inlägg
25 augusti 2010
#34
Visst fasen ja, det är en 740 mad  Har du fördelaren i toppen kommer du antingen få byta till blockmonterad, el ge fan i 405toppen lol
Det går inte att skruva fast en toppmonterad på 405....   
Vill du fortfarande förstöra en svanhalstopp och ha kvar fördelaren i toppen måste du "modifiera" en 531!'

Jag röstar fortfarande för en avhyvling av din nuvarande 530topp..

Edit:  Och dom flesta 405toppar har dom stora vattenkanalerna....  Dom måste man först svetsa upp innan man kan plana så mycket som 3mm!
Dessutom är det ren idoti å plana så mycket om man "bara" ska ha bilen å köra med på gatan!  1,5-2mm duger gott..
Senast redigerat av 945TurboMS (25 augusti 2010)

214 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
#35
945TurboMS skrev:
Visst fasen ja, det är en 740 mad  Har du fördelaren i toppen kommer du antingen få byta till blockmonterad, el ge fan i 405toppen lol
Det går inte att skruva fast en toppmonterad på 405....   
Vill du fortfarande förstöra en svanhalstopp och ha kvar fördelaren i toppen måste du "modifiera" en 531!'

Jag röstar fortfarande för en avhyvling av din nuvarande 530topp..

Edit:  Och dom flesta 405toppar har dom stora vattenkanalerna....  Dom måste man först svetsa upp innan man kan plana så mycket som 3mm!
Dessutom är det ren idoti å plana så mycket om man "bara" ska ha bilen å köra med på gatan!  1,5-2mm duger gott..

kommer ju inte bara köra på gatan så 3mm är lagom, men då blire planing av nuvarande topp då

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)

114 Inlägg
26 augusti 2010
#36
3mm låter lite mycket, 1,5mm låter mer rimligt och så kan du fortfarande använda std kamremmen.

Waahlvik, "en 2.5" sista ljuddämpare" kommer inte göra någon skillnad. Förutom att du kanske tror att den är piggare för att den låter lite mer.


214 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
#37
Waahlvik skrev:
då lånar ja tråden å frågar. jag har en 740GL 88a å just nu har jag bara sportluftfilter men tänkte he en 2.5" sista ljuddämpare. ger de nå eller går den sämre? fullflödesdämpare på 2.5" vart kan man köpa de till 740 GL?

finns på b.la. mekonomen o kgtrimning.se

men de kommer typ inte märkas nån skillnad, sportluftifilter är i stort sett värdelöst om man inte har turbo så

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)

Trött
267 Inlägg
26 augusti 2010
#38
franssonJr skrev:
men de kommer typ inte märkas nån skillnad, sportluftifilter är i stort sett värdelöst om man inte har turbo så

Sååå... Alla tävlingsbilar utan turbo men med öppet filter har det för att det låter tufft? Nja... Men om man BARA sätter dit öppet filter så kommer det inte att märkas.

456 Inlägg
27 augusti 2010
#39
Waahlvik skrev:
kommer ja tappa effekt med 2.5" ljuddämpare? tänkt ljudet och snygghet ja vill åt. men vill ju ändå it tapp effekt

Nej du tappar inte effekt, men vill du spara lite pengar går det lika bra med ett rakt rör istället för ljuddämparen, blir knappt märkbart högre utan sista dämparen.
Men är det utseendet det hänger på oxå så kör på nån snygg slutdämpare.

growing old is mandatory growing up is optional

214 Inlägg
27 augusti 2010
Trådstartare
#40
Waahlvik skrev:
franssonJr skrev:
finns på b.la. mekonomen o kgtrimning.se

men de kommer typ inte märkas nån skillnad, sportluftifilter är i stort sett värdelöst om man inte har turbo så

kommer ja tappa effekt med 2.5" ljuddämpare? tänkt ljudet och snygghet ja vill åt. men vill ju ändå it tapp effekt

skulle väll kunna tänka mig att det är tvärtom, om du har 2.5 med högflödes dämpare borde du väll få ut lite extra effekt, har man extraktor t.ex. så har man ju MINST 2.5tums så

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)


Sök