2787
Sök

Lätt motortrimning på 740

erixon89
27 augusti 2010
#41
Du märker ingen skillnad med bara en 2.5" ljudämpare.
Har du däremot ett Extraktor och ett 2.5" system så märker du en viss skillnad.

100 Inlägg
27 augusti 2010
#42
Satt extraktor och 2.5" martelius sportsystem på min sierra som jag har långt ner bland mina gamla bilar och inte märkre jag nån stor skillnad inte. MAX en par hästar.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
27 augusti 2010
#43
franssonJr skrev:
men ja kolla en annan tråd här på garaget förut o enligt dom flesta finns inga uttag för spridare på 531an??

Sharky skrev:
FB - 136hk, 531 topp, vx3 kam, satt i 940 91-92

Annars är det eftermarknadskam etc som gäller.

/Göran


franssonJr skrev:
va ut o kolla en gång till nu o ja hitta siffrorna, de stog mitt på toppen över grenröret o de va en 530 topp, då sitter de en V kam i, vilken kam o topp ska ja ha på den för bästa effekt? Måste ju finnas uttag för spridarna på toppen som sagt då mina spridare sitter på toppen



Nej de stämmer nog, men jag har dock sett 1 exemplar på blocket en gång, en 531 med spridarhål, men jag är tveksam till om den var original.

Den topp du ska ha för att få ut mest är 405. Den tillsammans med 531 är bäst!. 160, 398 och 530 är de sämre topparna.

Enklast, och förmodligen billigast, är nog sedan att köpa en eftermarknadskam från till exempel KGtrimning eller folkraceshoppen, då dom inte är så dyra.

Plana 3mm, skaffa ställbart kamdrev och 122 kuggars rem, samt eventuellt en vettig portning så blir det ganska stor skillnad på motorn. Har du råd så är större ventiler att rekommendera också. Pilla ur originalregulatorn på sprutet och sätt dit en ställbar bränsletrycksregulator på returledningen om motorn inte går rent efter trimningen, kan behövas högre soppatryck.

Matchporta gärna insuget också, finns massor med gjutskägg och ojämnheter att ta med dremeln.


214 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
#44
Bensinskallen skrev:
franssonJr skrev:
men ja kolla en annan tråd här på garaget förut o enligt dom flesta finns inga uttag för spridare på 531an??

Sharky skrev:
FB - 136hk, 531 topp, vx3 kam, satt i 940 91-92

Annars är det eftermarknadskam etc som gäller.

/Göran





Nej de stämmer nog, men jag har dock sett 1 exemplar på blocket en gång, en 531 med spridarhål, men jag är tveksam till om den var original.

Den topp du ska ha för att få ut mest är 405. Den tillsammans med 531 är bäst!. 160, 398 och 530 är de sämre topparna.

Enklast, och förmodligen billigast, är nog sedan att köpa en eftermarknadskam från till exempel KGtrimning eller folkraceshoppen, då dom inte är så dyra.

Plana 3mm, skaffa ställbart kamdrev och 122 kuggars rem, samt eventuellt en vettig portning så blir det ganska stor skillnad på motorn. Har du råd så är större ventiler att rekommendera också. Pilla ur originalregulatorn på sprutet och sätt dit en ställbar bränsletrycksregulator på returledningen om motorn inte går rent efter trimningen, kan behövas högre soppatryck.

Matchporta gärna insuget också, finns massor med gjutskägg och ojämnheter att ta med dremeln.

aa de ja har planerat o gör nu, 405toppen då, vart kan man få tag i en sån topp som är fräsch?
kam och extraktor köper ja från KGtrimning. Portning o planing gör ja i skolan så blir de gratis, ställbar btr hade jag ändå tänkt ha på den då ja tänkt köra etanol i den. men sen ställbart kamdrev o större ventiler? det är väll rätt dyrt o skaffa? duger ju gött o väl me de ja ska göra

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
29 augusti 2010
#45
franssonJr skrev:
Bensinskallen skrev:
franssonJr skrev:
men ja kolla en annan tråd här på garaget förut o enligt dom flesta finns inga uttag för spridare på 531an??



Nej de stämmer nog, men jag har dock sett 1 exemplar på blocket en gång, en 531 med spridarhål, men jag är tveksam till om den var original.

Den topp du ska ha för att få ut mest är 405. Den tillsammans med 531 är bäst!. 160, 398 och 530 är de sämre topparna.

Enklast, och förmodligen billigast, är nog sedan att köpa en eftermarknadskam från till exempel KGtrimning eller folkraceshoppen, då dom inte är så dyra.

Plana 3mm, skaffa ställbart kamdrev och 122 kuggars rem, samt eventuellt en vettig portning så blir det ganska stor skillnad på motorn. Har du råd så är större ventiler att rekommendera också. Pilla ur originalregulatorn på sprutet och sätt dit en ställbar bränsletrycksregulator på returledningen om motorn inte går rent efter trimningen, kan behövas högre soppatryck.

Matchporta gärna insuget också, finns massor med gjutskägg och ojämnheter att ta med dremeln.

aa de ja har planerat o gör nu, 405toppen då, vart kan man få tag i en sån topp som är fräsch?
kam och extraktor köper ja från KGtrimning. Portning o planing gör ja i skolan så blir de gratis, ställbar btr hade jag ändå tänkt ha på den då ja tänkt köra etanol i den. men sen ställbart kamdrev o större ventiler? det är väll rätt dyrt o skaffa? duger ju gött o väl me de ja ska göra

Planar du mer än 2mm så bör du ha ställbart kamdrev, annars får du för stor avvikelse på kamvinkeln.

Och större ventiler gör ganska stor skillnad på flödet i motorn. Jag fick en topp ordninggjord med nya ventiler för 3000 kr, och det är ju överkomligt.

En 405:a får du jaga tag på på blocket eller liknande.


214 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
#46
Bensinskallen skrev:
franssonJr skrev:
Bensinskallen skrev:

Nej de stämmer nog, men jag har dock sett 1 exemplar på blocket en gång, en 531 med spridarhål, men jag är tveksam till om den var original.

Den topp du ska ha för att få ut mest är 405. Den tillsammans med 531 är bäst!. 160, 398 och 530 är de sämre topparna.

Enklast, och förmodligen billigast, är nog sedan att köpa en eftermarknadskam från till exempel KGtrimning eller folkraceshoppen, då dom inte är så dyra.

Plana 3mm, skaffa ställbart kamdrev och 122 kuggars rem, samt eventuellt en vettig portning så blir det ganska stor skillnad på motorn. Har du råd så är större ventiler att rekommendera också. Pilla ur originalregulatorn på sprutet och sätt dit en ställbar bränsletrycksregulator på returledningen om motorn inte går rent efter trimningen, kan behövas högre soppatryck.

Matchporta gärna insuget också, finns massor med gjutskägg och ojämnheter att ta med dremeln.

aa de ja har planerat o gör nu, 405toppen då, vart kan man få tag i en sån topp som är fräsch?
kam och extraktor köper ja från KGtrimning. Portning o planing gör ja i skolan så blir de gratis, ställbar btr hade jag ändå tänkt ha på den då ja tänkt köra etanol i den. men sen ställbart kamdrev o större ventiler? det är väll rätt dyrt o skaffa? duger ju gött o väl me de ja ska göra

Planar du mer än 2mm så bör du ha ställbart kamdrev, annars får du för stor avvikelse på kamvinkeln.

Och större ventiler gör ganska stor skillnad på flödet i motorn. Jag fick en topp ordninggjord med nya ventiler för 3000 kr, och det är ju överkomligt.

En 405:a får du jaga tag på på blocket eller liknande.

okaj så de är lika bra o köra på hela skiten da tongue ställbart kamdrev o större ventiler finns väll antagligen också på KGtrimning?

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)


Sök