Bensinskallen skrev:
franssonJr skrev:
men ja kolla en annan tråd här på garaget förut o enligt dom flesta finns inga uttag för spridare på 531an??
Sharky skrev:
FB - 136hk, 531 topp, vx3 kam, satt i 940 91-92
Annars är det eftermarknadskam etc som gäller.
/Göran
Nej de stämmer nog, men jag har dock sett 1 exemplar på blocket en gång, en 531 med spridarhål, men jag är tveksam till om den var original.
Den topp du ska ha för att få ut mest är 405. Den tillsammans med 531 är bäst!. 160, 398 och 530 är de sämre topparna.
Enklast, och förmodligen billigast, är nog sedan att köpa en eftermarknadskam från till exempel KGtrimning eller folkraceshoppen, då dom inte är så dyra.
Plana 3mm, skaffa ställbart kamdrev och 122 kuggars rem, samt eventuellt en vettig portning så blir det ganska stor skillnad på motorn. Har du råd så är större ventiler att rekommendera också. Pilla ur originalregulatorn på sprutet och sätt dit en ställbar bränsletrycksregulator på returledningen om motorn inte går rent efter trimningen, kan behövas högre soppatryck.
Matchporta gärna insuget också, finns massor med gjutskägg och ojämnheter att ta med dremeln.
aa de ja har planerat o gör nu, 405toppen då, vart kan man få tag i en sån topp som är fräsch?
kam och extraktor köper ja från KGtrimning. Portning o planing gör ja i skolan så blir de gratis, ställbar btr hade jag ändå tänkt ha på den då ja tänkt köra etanol i den. men sen ställbart kamdrev o större ventiler? det är väll rätt dyrt o skaffa? duger ju gött o väl me de ja ska göra
Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)