3238
Sök

740 gl kam byte

volvolover
667 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
#1
tja!
som ja undrar då är att ja har en kompis som har en 740 gle och den ska skrotas då motorn rasade.. han skulle sälja lite delar från den och då ville ja ha kammen och ville ha 100 kr  för den, vilket är billigt. men ja undrar om de kommer bli ngn skillnad lr måste man byta ngt mer så det blir som en gle ? ja har för mig att det är olika sprut på gle:n och en vanlig gl?
min är en -90 och hans en -87, -88 om ja inte minns fel..

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

1 772 Inlägg
24 augusti 2010
#2
Du har ju M kammen i din, vilket är volvos "snällaste" kam så ett byte till V kammen som sitter i GLE bilarna kommer att göra lite skillnad, inte på effekt men du kommer känna att den kommer dra lite mera igenom hela registret.

Passa på att köpa toppen på samma gång som är en 531, då borde du ha runt 130 hk som b230e motorn har. Fast den kanske är röjd..?
Senast redigerat av NordstromJ (24 augusti 2010)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

volvolover
667 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
#3
NordstromJ skrev:
Du har ju M kammen i din, vilket är volvos "snällaste" kam så ett byte till V kammen som sitter i GLE bilarna kommer att göra lite skillnad, inte på effekt men du kommer känna att den kommer dra lite mera igenom hela registret.

Passa på att köpa toppen på samma gång som är en 531, då borde du ha runt 130 hk som b230e motorn har. Fast den kanske är röjd..?

är de en 531? big_smile de visste jag inte big_smile lätt att ja ska ;D nej de tror ja inte tongue isf köper ja den med, den borde väl itne tagit skada om de va vevlagrena som gick ?

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

1 772 Inlägg
24 augusti 2010
#4
Turbomotor skrev:
NordstromJ skrev:
Du har ju M kammen i din, vilket är volvos "snällaste" kam så ett byte till V kammen som sitter i GLE bilarna kommer att göra lite skillnad, inte på effekt men du kommer känna att den kommer dra lite mera igenom hela registret.

Passa på att köpa toppen på samma gång som är en 531, då borde du ha runt 130 hk som b230e motorn har. Fast den kanske är röjd..?

är de en 531? big_smile de visste jag inte big_smile lätt att ja ska ;D nej de tror ja inte tongue isf köper ja den med, den borde väl itne tagit skada om de va vevlagrena som gick ?

Gör så! Nej, det är lugnt.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

volvolover
667 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
#5
NordstromJ skrev:
Turbomotor skrev:
NordstromJ skrev:
Du har ju M kammen i din, vilket är volvos "snällaste" kam så ett byte till V kammen som sitter i GLE bilarna kommer att göra lite skillnad, inte på effekt men du kommer känna att den kommer dra lite mera igenom hela registret.

Passa på att köpa toppen på samma gång som är en 531, då borde du ha runt 130 hk som b230e motorn har. Fast den kanske är röjd..?

är de en 531? big_smile de visste jag inte big_smile lätt att ja ska ;D nej de tror ja inte tongue isf köper ja den med, den borde väl itne tagit skada om de va vevlagrena som gick ?

Gör så! Nej, det är lugnt.

gött! tack för svar! big_smile

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

72 Inlägg
24 augusti 2010
#6
Ganska säker på att det inte sitter 531 topp på E-motorn men jag kanske har fel?

ET:n sitter det däremot på.
Senast redigerat av Golf_TurboDiesel (24 augusti 2010)


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
24 augusti 2010
#7
ne det sitter inte 531-topp på b230e  det sitter en 530

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

volvolover
667 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
#8
turboforssen skrev:
ne det sitter inte 531-topp på b230e  det sitter en 530

hm jaha.. sad de va ju synd, men ja kan ju be han kolla iaf så får vi se, han ska nog inte ha så mkt för den iaf.. men man kan väl köpa den och porta den isf? är de kanske inte är lönt?

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

1 772 Inlägg
24 augusti 2010
#9
Fel av mig, vet inte vad jag tänkte på.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

volvolover
667 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
#10
NordstromJ skrev:
Fel av mig, vet inte vad jag tänkte på.

fina tjejer kanske? då blir de lätt fel big_smile

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

P o r s c h e
1 700 Inlägg
24 augusti 2010
#11
Finns faktiskt 531 med spridarhål, sett det på blocket, dock ingen aning om vad den har setat på...

Men somsagt, även om det är/ hade varit en 531 topp i fråga så passar den inte, eftersom det sitter spridarhål i den. I så fall måste du plugga hålen, men det ska göras seriöst för att bli bra. Helst svetsa igen och slipa till. Går annars att limma med JB kanske.


volvolover
667 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
#12
Bensinskallen skrev:
Finns faktiskt 531 med spridarhål, sett det på blocket, dock ingen aning om vad den har setat på...

Men somsagt, även om det är/ hade varit en 531 topp i fråga så passar den inte, eftersom det sitter spridarhål i den. I så fall måste du plugga hålen, men det ska göras seriöst för att bli bra. Helst svetsa igen och slipa till. Går annars att limma med JB kanske.

jaha okej:P då blir det lite att göra.. men frågan är då, är de lönt att byta kam om de inte är en 531? lr är det bara onödigt? om det är som "nordstromJ" skrev så verkade man ju märka lite annorluna register, men om han nu tänkte på tjejer så var det kanske fel tongue

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

P o r s c h e
1 700 Inlägg
24 augusti 2010
#13
Turbomotor skrev:
Bensinskallen skrev:
Finns faktiskt 531 med spridarhål, sett det på blocket, dock ingen aning om vad den har setat på...

Men somsagt, även om det är/ hade varit en 531 topp i fråga så passar den inte, eftersom det sitter spridarhål i den. I så fall måste du plugga hålen, men det ska göras seriöst för att bli bra. Helst svetsa igen och slipa till. Går annars att limma med JB kanske.

jaha okej:P då blir det lite att göra.. men frågan är då, är de lönt att byta kam om de inte är en 531? lr är det bara onödigt? om det är som "nordstromJ" skrev så verkade man ju märka lite annorluna register, men om han nu tänkte på tjejer så var det kanske fel tongue

Nej de han sa om kammen stämmer wink Du kan stoppa i vilken kam som helst och motorn blir piggare, för somsagt, M-kammen du har nu är det slöaste som finns till ett rödblock. Undvik dock T-kam, den kan vara ganska slö den med.

V-kammen är dessutom en ganska bra kam så det ska nog ge lite. Är så enkelt att byta så det är värt besväret wink


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
24 augusti 2010
#14
Turbomotor skrev:
Bensinskallen skrev:
Finns faktiskt 531 med spridarhål, sett det på blocket, dock ingen aning om vad den har setat på...

Men somsagt, även om det är/ hade varit en 531 topp i fråga så passar den inte, eftersom det sitter spridarhål i den. I så fall måste du plugga hålen, men det ska göras seriöst för att bli bra. Helst svetsa igen och slipa till. Går annars att limma med JB kanske.

jaha okej:P då blir det lite att göra.. men frågan är då, är de lönt att byta kam om de inte är en 531? lr är det bara onödigt? om det är som "nordstromJ" skrev så verkade man ju märka lite annorluna register, men om han nu tänkte på tjejer så var det kanske fel tongue

jag har bytt kan i min 740 till en vx och det känns att han är piggare vid lite högre varv smile
så klart ska du byta ut din trötta m-kam smile men vill du ha en bensinsnål bil så ska du behålla m-kammen.

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

volvolover
667 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
#15
Bensinskallen skrev:
Turbomotor skrev:
Bensinskallen skrev:
Finns faktiskt 531 med spridarhål, sett det på blocket, dock ingen aning om vad den har setat på...

Men somsagt, även om det är/ hade varit en 531 topp i fråga så passar den inte, eftersom det sitter spridarhål i den. I så fall måste du plugga hålen, men det ska göras seriöst för att bli bra. Helst svetsa igen och slipa till. Går annars att limma med JB kanske.

jaha okej:P då blir det lite att göra.. men frågan är då, är de lönt att byta kam om de inte är en 531? lr är det bara onödigt? om det är som "nordstromJ" skrev så verkade man ju märka lite annorluna register, men om han nu tänkte på tjejer så var det kanske fel tongue

Nej de han sa om kammen stämmer wink Du kan stoppa i vilken kam som helst och motorn blir piggare, för somsagt, M-kammen du har nu är det slöaste som finns till ett rödblock. Undvik dock T-kam, den kan vara ganska slö den med.

V-kammen är dessutom en ganska bra kam så det ska nog ge lite. Är så enkelt att byta så det är värt besväret wink

okej låter prima!  tack för all hjälp! big_smile

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen

214 Inlägg
31 juli 2011
#16
turboforssen skrev:
ne det sitter inte 531-topp på b230e  det sitter en 530

De varierar från Motor till motor, min GLE var de 531 i original smile

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)


Sök