3234
Sök

Vad är grejen med automat lådor?

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
3 september 2010
#41
Hehe... jag hade helst sett att den smäller i 2an vid runt 90-100

4an är duktigt hög, den skulle säkert göra 300 om den hade power till det big_smile

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

GM B-Body Nörd
370 Inlägg
3 september 2010
#42
AcesHigh666 skrev:
Hehe... jag hade helst sett att den smäller i 2an vid runt 90-100

4an är duktigt hög, den skulle säkert göra 300 om den hade power till det big_smile

säkert mer med tanke på att den varvar ca 1400 rpm i 130 och 800 rpm i 70
Senast redigerat av theBIGburner (3 september 2010)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08

1 067 Inlägg
3 september 2010
#43
Bogsera ALDRIG en automatbil utan att först konsultera instruktionsboken.  Drar du fel bil bakom så ryker lådan..


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
3 september 2010
#44
Beror på vad man gör.
Automat är överlägset i en del saker och manuell är bättre i annat.
T.ex: Automat är bättre i dragracing för att den växlar mycket snabbare.
Manuell är bättre på bana med kurvor då du har bätte kontroll på vad du gör.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

by proxy
167 Inlägg
4 september 2010
#45
Turbomotor skrev:
jag fattar inte poängen med automat? VARFÖR vill folk ha det? är det för att det skulle vara tråkigt att växla sj?
lr för att man  är "lat" av sig ? tongue
det är ju inte speciellt snålt har ja fattat det som, man kan knappast motorbromsa med en automat. och ska man gasa lite mer för att öka farten så växlar den ner, .. visst kan de va olika mellan bil modellerna men ändå.. roll
äta och prata i mobilen och sånt ska man ju inte när man kör.. och kör man mkt i stan tyckeer ja man kan använda cykel ist big_smile hahahaha
en automat låda får man inte ens bogsera bilar med, dom får inte bli bogserade heller..
VARFÖR VILL FOLK HA AUTOMAT? yikes

Automat är ju fantastiskt bekvämt. Har man en vardags/pendlarbil är det nästan ett måste, finns
ingen anledning att dra i en spak varenda gång man vill ändra utväxling för att åka lite fortare
eller saktare.
Det är ju ingen pelarborr man sitter i.....

Kör man racing eller leker mycket är det väl bra att kunna anpassa varvtalet efter behov. Kör
själv med manuell men det var mer en tillfällighet att det blev så. Nästa gång blir det absolut
automat.

Dura lex, sed lex

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
4 september 2010
#46
Automat är inte fel när man är på cruising, vet själv hur bra utrampningslagret mår när man körde 6växlad Trans am på cruisingar... För att inte tala om vänsterbenet. big_smile
Kör 6växlad manuell i bruksbilen med V8 nu istället och där letade jag verkligen efter en manuell, automat hör mer hemma i jänkaren min istället cool

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

Supraman
2 300 Inlägg
4 september 2010
#47
I supran e de ju manuell som gäller men brukisen har vart automat nu några år.

Automat e perfekt till vardags.

Och varför ska jag behöva hålla på att växla på min fritid när jag gör de i lastbilen hela dagarna när jag jobbar tongue

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

1 482 Inlägg
4 september 2010
#48
Moderna automater motorbromsar när man släpper gasen och växlar ner när det behövs. Har man stor motor växlar lådan sällan ner vid lite acceleration, full gas så slår man ju ner kickdownen.

Värre automater växlar även bra mycket snabbare. Kan ha nästa växel redo medans en annan ligger i så det blir ingen fördröjning.

Skulle dock aldrig välja automat på bilar som har färre än 8 cylindrar.

BLT Service
Theracords Music Label

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
4 september 2010
#49
Skulle då gissa att på bilar som har lite mer vrid och hästar så blir nackdelarna, om det nu finns några, marginella.

Vem gillar inte att slippa sitta och koppla 24/7, eller bränna kopplingar på köpet, och istället bara njuta av bilen och ha i princip perfekta växlingar gång på gång?


Sen det där med att det tydligen är svårare att bogsera en bil med en äldre tomat-låda har jag då aldrig råkat ut för, och min låda är från 1974.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

34 Inlägg
4 september 2010
#50
Låter ju inte så jävla rock'n'roll att köra tidning/post då du ska ligga och slira runt på kopplingen mellan varje brevlåda..

Ointresserad.
936 Inlägg
4 september 2010
#51
Pust...

Folk tycker olika, end of story.

Avskaffa alla färger och använd endast rosa, hur fan skulle det se ut? Orka va så jävla enformig och "90 tal".

Finns många människor som inte kan köra manuell, polarns farsa förlorade höger arm i jobbet. Han måste ha automat. Osv....

Teabag appreciation club.

HEAVY METAL
765 Inlägg
4 september 2010
#52
Turbomotor skrev:
jag fattar inte poängen med automat? VARFÖR vill folk ha det? är det för att det skulle vara tråkigt att växla sj?
lr för att man  är "lat" av sig ? tongue
det är ju inte speciellt snålt har ja fattat det som, man kan knappast motorbromsa med en automat. och ska man gasa lite mer för att öka farten så växlar den ner, .. visst kan de va olika mellan bil modellerna men ändå.. roll
äta och prata i mobilen och sånt ska man ju inte när man kör.. och kör man mkt i stan tyckeer ja man kan använda cykel ist big_smile hahahaha
en automat låda får man inte ens bogsera bilar med, dom får inte bli bogserade heller..
VARFÖR VILL FOLK HA AUTOMAT? yikes

Tyckte som dig jag med när jag va yngre tills jag tog ett jobb som krävde väldigt mycket bilkörning och allra hellst i stan.. körde ca 20 mil om dan i Uppsala innerstad med Manuell... utvecklade benhinne inflamation pga allt kopplande och va helt enkelt så jävla less på o växla så jag  böt jobbbilen till en automat växlad och  sedan dess är jag såld på automat..  >Men ska jag ha en sportigare bil vid sidan av familje bilen ska den vara manuell!!
Senast redigerat av Engen (4 september 2010)

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

56 Inlägg
4 september 2010
#53
AirOne skrev:
Jag skulle inte vilja ha automatlåda i tidningsbilen, det är en sak som är säker i alla fall. Har ett trettiotal trapphus där man ska in och ut, och säg alla start och stopp vid varje brevlåda..vågar inte räkna ut hur många gånger jag stannar och kör iväg..

Jag har själv kört tidningar med både manuell å automat å jag säger bara det att jag körde mycke hellre automat när jag delade. Jag har kört både centralt å på landsbygd.


1 798 Inlägg
4 september 2010
#54
theBIGburner skrev:
ge mig en bra anledning att köra manuellt, har man en gång hafft en automat bil så är man fast. 
Den enda gången jag vill ha manuell är om man ska "svina" med bilen.  och att bogsera med automat är inga problem det beror väll på vad det är för bil man har. har man någon liten skit bil med automat så förstår jag.  jag har flera gånger bogserat bilar med chevan och man märker inte äns att det är en bil bakom.  det ända problemet är att BLI bogserad då får man köra max 1-2mil i max 20-30 km/h brukar det va.

Jag tycker tvärtom varje gång jag haft en automat kommer jag på hur mkt jag hatar det men alla tkr olika

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

4 586 Inlägg
4 september 2010
#55
Ksj skrev:
Folk väljer automat för att de är lata eller handikappade och inte kan köra manuellt.

vissa bilar passar det inte med en manuell. tänk dig en van med v8 samt manuell låda.

Ifall folk vore lata så kör någon annan åt dom.
Senast redigerat av jocke_gronberg (4 september 2010)


6 630 Inlägg
4 september 2010
#56
Automatlåda på en Volvo 240..haha

Automat är något jag bara kan tänka mig som "lyx", därför måste de sitta i en "lyxigare" bil
Har inget problem med båda men..automat i säg en Mazda 323 känns bara fel

De/Dem

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
4 september 2010
#57
Hool skrev:
Bogsera ALDRIG en automatbil utan att först konsultera instruktionsboken.  Drar du fel bil bakom så ryker lådan..

cheva van 88 med 750 låda kan man bogsera 50km i 50km/h, enligt hynes service handbok

men andra lådor e ja osäker men hört att man kan bogsera 30km i 30km/h utan att de ska va någon fara
rätta mig om jag har fel på de sistnämnda


3 Inlägg
4 september 2010
#58
750 låda är det nån specialvariant av 700 lådan?     själv så tycker jag de tär olika vad som passar bäst manuell eller automat...eller varför inte dessa mordena mittimellan lådor....automat låda som man växlar manuellt om man vill, då har man ju fördelen på av båda(dessutom är det inte ovanligt med 5-7vxl på automaterna idag)...men man slipper den där xtra idoitiska pedalen till vänster.


Yrkesförare
1 073 Inlägg
4 september 2010
#59
Efter 10 års körande med manuella bilar och lastbilar så drar jag slutsatsen nu:

Nästa bil blir en automat!

27 Inlägg
4 september 2010
#60
Tycker mig ha sett att åtminstone lite sportigare bilar är betydligt billigare ifall dom har automat som tillval. Rätt intressant, man betalar 20-30k extra för automaten och sen får man 20-30k mindre när man säljer bilen eftersom man valde till automat smile



Sök