Andromeda skrev:
Om du läser några av mina tidigare inlägg i trafikrättsfrågor ser du att jag passar rätt bra in på beskrivningen "moralkärring", borde dra vidare till Familjeliv osv
Men när en polare kan bli nedsparkad på stan av tre turkar inför tio vittnen och det på ett par dagar blir nedlagt i "brist på bevis" utan att ett vittne förhörts, då sticker det i ögonen när man lägger så absurda summor och personalinsatser på att driva in 2000 spänn från en yrkesförare. Det blir ara löjligt.
Visst är det inte samma avdelningar inom Polisen som utreder dessa två ärenden, men att säga att pengarna inte räcker till att utreda alla misshandelsfall är totalt jävla underkänt. Det är ungefär som att säga att kommunens pengar inte räcker till påtår på äldreboendet, men de räcker till kullersten på torget. "Det är inte samma förvaltning och budget".
Då är det fördelningen av skattepengarna som är fel. Har trafikpolisen resurser för att kunna lägga ut 100k på att driva in 2k i ett ärende utan brott mot person tycker jag att de pengarna kan överföras till våldsroteln snarast så att vi kan gå säkra på stan. Bara min lilla åsikt.
Jag håller med om att argumentet om att det inte är samma avdelningar som sysslar med de olika brotten är ganska dåligt med tanke på att pengarna distribueras in i polismyndigheten som fördelar resurserna. Om de vill öka på resurserna för misshandelsfall så gör de det på trafikpolisens bekostnad, så allt går hand i hand, precis som du säger.
Givetvis är det tråkigt när någon utsätts för våld, hur man än ser på saken. Jag kan inte uttala mig om ditt specifika fall eftersom jag inte är insatt i det, och kanske är det så att resurserna skulle behöva omfördelas i ditt län. Det är ju däremot ingen garanti för att misshandeln skulle ha retts ut eller att trafikpolisen inte hade jagat efter någon fartsyndare gällande 2k i böter. Om misshandelsfallet lagts ner i brist på bevis trots tio vittnen så låter det ju som ett tjänstefel, minst sagt. Väldigt tråkigt att höra, det finns rötägg överallt..
Man kan tycka att det är orättvist att grova brott får begås utan att kunna redas ut i slutändan när småbrottslingar jagas på annat håll, men det behövs resurser för alla typer av brott för att hålla ordning i ett civiliserat samhälle.
Jag vet att denna åsikt gällande trafikpoliser inte är vidare populär i allmänhet på Garaget och jag känner mig ganska gammal i sinnet när jag försvarar dem, men de gör faktiskt en insats för att vi alla ska kunna känna oss trygga i trafiken. De bötfäller inte för att dryga ut kassan som många tror då deras lön, bilar, administration och tillhörande rättsprocess kostar betydligt mer än böterna som de drar in.