3641
Sök

855 t5 2.0 95a (ladd problem)

723 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
#1
Hej jag har ett problem med min bil och jag lyckas inte ta reda på vad problemet är.

Jag är ingen expert på bilar men har gjort mitt bästa och nu vänder jag mig till er.

Jag har problem när jag ska pressa bilen dvs turbon hoppar in och ska göra sitt.

Jag laddar 0.7-0.8 den är chippad steg 1. Men problemet är att den laddar men det händer ingenting alls. Jag får ingen turbo kraft alls. Jag har kollat felkoder och får endast 4-1-4 kommer inte ihåg vilken sockel men för högt laddtryck tror jag det var.

Någon som vet vad som kan vara fel? LMM? Lambdasonden? Katalysatorn?

Tacksam för er som har lite mer koll inom området!!

Mvh

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

37 Inlägg
5 september 2010
#2
Vet inte om det kan vara problemet men när jag kopplade ut min LMM en gång på prov, började aldrig turbon ladda. Om det är så att du inte får något ladd så låna en LMM av någon å prova med den smile


723 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
#3
Jag har ju fått LMM i felkod förut men förstår inte varför mina tryckmätare både orginal och en exakt visar att den laddar men inget händer eller det påverkar inte om LMM inte fungerar det kanske bara är uppskattat ladd eller? Haha ursäktar om jag verkar lite dum men det man inte kan kan man lära.

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

1 353 Inlägg
5 september 2010
#4
Glimbrink skrev:
Hej jag har ett problem med min bil och jag lyckas inte ta reda på vad problemet är.

Jag är ingen expert på bilar men har gjort mitt bästa och nu vänder jag mig till er.

Jag har problem när jag ska pressa bilen dvs turbon hoppar in och ska göra sitt.

Jag laddar 0.7-0.8 den är chippad steg 1. Men problemet är att den laddar men det händer ingenting alls. Jag får ingen turbo kraft alls. Jag har kollat felkoder och får endast 4-1-4 kommer inte ihåg vilken sockel men för högt laddtryck tror jag det var.

Någon som vet vad som kan vara fel? LMM? Lambdasonden? Katalysatorn?

Tacksam för er som har lite mer koll inom området!!

Mvh

troligtvist igensatt katt, slapp klocka eller annat, 0,6bar är org, chippad ska du ladda 1,1 så där har du ditt turbokraftsproblem..
kolla igenom felkoder igen, alla koder i alla socklar o skriv så vi vet, INGEN kan lösa DITT problem om vi inte har mycket kött på benen, alla kan däremot dra till med gissningar, precis vad jag gör just nu..
när är tändstift bytta?
bränslefilter?
rotor/fördelare/tändkablar?

kollat alla slangar rör osv? räcker inte att bara titta på dom tyvärr, dom ser alltid bra ut på tomgång, men med några hekto luft i så sväller dom och ett millimeter stort hål blir 1cm så...


723 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
#5
Crille88 skrev:
Glimbrink skrev:
Hej jag har ett problem med min bil och jag lyckas inte ta reda på vad problemet är.

Jag är ingen expert på bilar men har gjort mitt bästa och nu vänder jag mig till er.

Jag har problem när jag ska pressa bilen dvs turbon hoppar in och ska göra sitt.

Jag laddar 0.7-0.8 den är chippad steg 1. Men problemet är att den laddar men det händer ingenting alls. Jag får ingen turbo kraft alls. Jag har kollat felkoder och får endast 4-1-4 kommer inte ihåg vilken sockel men för högt laddtryck tror jag det var.

Någon som vet vad som kan vara fel? LMM? Lambdasonden? Katalysatorn?

Tacksam för er som har lite mer koll inom området!!

Mvh

troligtvist igensatt katt, slapp klocka eller annat, 0,6bar är org, chippad ska du ladda 1,1 så där har du ditt turbokraftsproblem..
kolla igenom felkoder igen, alla koder i alla socklar o skriv så vi vet, INGEN kan lösa DITT problem om vi inte har mycket kött på benen, alla kan däremot dra till med gissningar, precis vad jag gör just nu..
när är tändstift bytta?
bränslefilter?
rotor/fördelare/tändkablar?

kollat alla slangar rör osv? räcker inte att bara titta på dom tyvärr, dom ser alltid bra ut på tomgång, men med några hekto luft i så sväller dom och ett millimeter stort hål blir 1cm så...

Hej givetvis förstår jag att ni inte kan veta vad problemet är utan att ha fakta.

Oljefilter och olja + tändstift är nyligen bytta.

Har endast haft bilen ett par dagar så har inte hunnit byta de andra sakerna ännu.

Felkoder jag har fått efter att jag har nollställt och kört en runda sen kollat igen är.

A2

2-2-1 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Fenix 5.2 - Adaptiv lambdareglering dellast, vid övregräns (för mager) Regina - Adaptiv lambdareglering, vid övre eller undre gräns

1-2-1 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Motr 4.3 - Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig Regina Fenix 5.2 - Lufttrycksgivarsignal saknas eller är felaktig

4-1-4 Laddtrycksreglering, för högt tryck

A7

1-1-3 Bränslenivågivare öppen krets

1-2-2 Motortemperaturgivarens period för lång

Kan även tillägga att bilen dricker fruktansvärt mycket bensin 2-3.5 liter per mil och på landsväg kanske 1.7 om man kör snällt. Inte alls roligt detta kanske är något gemensamt fel jag vet ej. Ibland när bilen är kall så går den perfekt men ibland hoppar den som fan i samband med turbon någonting är fel.


Jag har även testat att tanka olika dvs
Shell V-power Gick dåligt i början men bättre efter ett tag
98 Går bättre än 95.
95 Går inte alls bra

Vet ej vad förra ägaren har tankat men den är ju chippad så man tycker ju 98 ska vara rätt val..
Bilen är precis besiktigad och inga anmärkningar om dåliga avgas värden osv... om det kan hjälpa..

Tacksam för er som ställer upp och hjälper till.
Senast redigerat av Glimbrink (6 september 2010)

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

1 353 Inlägg
6 september 2010
#6
kör den på 98,
iomed att den sätter alla dom felkoderna så är de bara o börja byta, du har juh en shoppinglista.
prova ännu fler ggr att nolla alla koderna för att se vilka som dyker upp..


723 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
#7
Någon som har tips på avgas och katalysator tänkte byta hela vägen...

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

723 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
#8
Eventuellt någon webb affär som säljer anpassade delar för att bygga avgasrör hela vägen.

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

1 353 Inlägg
6 september 2010
#9
jt är väl att rekomendera,
eller får du köpa rördelar på mekonomen..


723 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
#10
tog bort kontakten till LMM och körde en runda wow vilken skillnad bilen är ju som ny tongue

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

37 Inlägg
8 september 2010
#11
tummen upp smile
Senast redigerat av Snickers-87 (8 september 2010)


723 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#12
vad tror ni passar mig bäst?

Jag vill byta till sportkatt för mer effekt och större rör om det behövs jag vill ha lite mer ljud på avgasröret då idag det är helt tyst men jag vill inte ha super högt så man inte ens kan köra i 100 utan att bli döv..

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

1 353 Inlägg
9 september 2010
#13
bara sportkat ger dig ingen nytta.
3" downpipe, sportkat (utan katt) sen antingen 3" med 2 dämpare eller 2,5" med 2 dämpare.
där har du både effekt ökning ( i samband med chippning) och dit goa ljud

körde tidigare 850 med 3" från turbon sportkat och 1dämpare, fruktansvärt nu såhär i efterhand när man förstår hur jävla mycket de lät i bilen,

kör just nu 3" utan kat o 2 dämpare på saaben, det är behagligt, o man kan sitta flera i bilen o åka långt o prata utan att va döva eller illamående av resonansen.


723 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#14
okej man behöver ingen japps dämpare eller dyl? vad tror ni hela kittet kan kosta? 6-7 tusen?

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

1 353 Inlägg
9 september 2010
#15
jappsdämpare sitter på japps bilar,
kika på jt´s hemsida


723 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#16
okej med andra ord behöver jag ingen för att få fint ljud? tack för hjälpen!

vad tror du om detta systemet?

http://www.jt-tuning.se/shop/prod.aspx? … ;refcode=p
Senast redigerat av Glimbrink (9 september 2010)

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

1 353 Inlägg
9 september 2010
#17
hamnade på jt´s startsida när ja klockade på din länk,
men troligtvist så har du iaf valt rätt, så de e bara o rikta in dig på vad som smakar bäst i plånboken,
med eller utan katt 1 eller 2 dämpare,
men kom ihåg, de låter riktigt mycket med 1 dämpare..


723 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#18
om man bygger själv vad tror ni om det? blir ju duktigt mycket billigare...

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

1 353 Inlägg
9 september 2010
#19
beror på vad du tänkt bygga sjävl, ska du räkna med effektökning så äre downpipe som gäller, vill du bara ha ljudet så bygg katbak


723 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
#20
jag vill ha effekt också men jag tänkte om man köper delarna var för sig och sen köper billigare raka rör någon annanstans då blir det så pass mycket billigare... Jag bara undrar om det är svårt att få rätt effekt om man bygger själv...

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98


Sök