3277
Sök

Köpråd Lexus RX 400h 2008-2009 ??

20 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
#1
Hej,
Vill gärna ha åsikter från ägare av lexus RX 400h (hybrid-SUV). Funderar på att köpa en 08-09:a, som ska användas som bruksbil ca 3000 mil/år, och vill veta både bra o dåliga sidor, bl a:

- Hur fungerar t ex hybriddriften på vintertid när det är riktigt kallt?
- Generella problem?
- Rost (behöver man göra en extra behandling?).
- Driftskostnader t ex service. Det är ju en avancerad teknik, kostar det mycket mer pengar att serva bilen på aukt verkstad jämfört m andra SUVar som är mer konventionella i tekniken, t ex Volvo XC90?
- Bränsleförbrukning i verkligheten?
- Hur håller batteriet? Har hört det skall hålla bilens livslängd men vad betyder det i mil & år?

Vill även veta fördelarna med RX 400:an jämfört med andra premiumbilar. Har hört mycket bra om Lexus men där jag bor är det väldigt glest med dem..

// Johan.

772 Inlägg
6 september 2010
#2
Äger inte en Rx400h, men jobbar på ett företag som säljer dessa bilar.
Vill du så kan du prata med Pascal som är Lexus säljare, eller så kan jag be
han maila dig, så kan du få svar på allt du undrar.

Men iaf så fungerar Hybriddriften utan några som helst problem
även på vinter när det är riktigt kallt.
Rosten behöver du inte oroa dig för, skulle du trots allt få rost
på din Lexus så kommer det gå på garanti på Lexus, dom har
generösa Garantier eftersom det ska vara en Lyxbil.
Och en Lexus kostar inte mer än en XC90, jag skulle tro
att det tom kostar mindre, eftersom aukt. Volvo verkstad tar
lite mer betalt än Lexus/Toyota verkstad.
Bränsleförbrukningen beror ju på hur du kör, och vad det är
för vägar som körs. Mest stadskörning, så hamnar det runt litern,
mest långkörning så hamnar du på under litern.
Mvh David

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 september 2010
#3
johan3848 skrev:
Hej,
Vill gärna ha åsikter från ägare av lexus RX 400h (hybrid-SUV). Funderar på att köpa en 08-09:a, som ska användas som bruksbil ca 3000 mil/år, och vill veta både bra o dåliga sidor, bl a:

- Hur fungerar t ex hybriddriften på vintertid när det är riktigt kallt?
- Generella problem?
- Rost (behöver man göra en extra behandling?).
- Driftskostnader t ex service. Det är ju en avancerad teknik, kostar det mycket mer pengar att serva bilen på aukt verkstad jämfört m andra SUVar som är mer konventionella i tekniken, t ex Volvo XC90?
- Bränsleförbrukning i verkligheten?
- Hur håller batteriet? Har hört det skall hålla bilens livslängd men vad betyder det i mil & år?

Vill även veta fördelarna med RX 400:an jämfört med andra premiumbilar. Har hört mycket bra om Lexus men där jag bor är det väldigt glest med dem..

// Johan.

Hej, vi har i familjen en RX400h Executive tillverkad i mitten 2008 och köpt ny. Har avverkat en hel del mil i denna bil och tror jag kan svara på dina frågor;

-Hybriddriften fungerar som vanligt även vid sträng kyla som förra vintern, om man skulle sätta sig med trippmätare och stoppur är det högst sannolikt att resultatet blir att den orkar kortare sträckor än vid sommarväglag men som förare är det inget du märker; Den går omväxlande på el och bensin precis som vanligt. Och som alla bilar drar den förstås mer vid vinterväglag, men det är inget konstigt med det.

-Några generella problem finns inte vad jag vet, på tidiga modeller (2005-2006) fanns där ett par mindre saker som att gaspedalen kunde fastna i botten men på en senare årsmodell är detta åtgärdat. RX generation två är på gott och ont en beprövad bil där barnsjukdomar åtgärdats långt innan motoralternativet 400h blev tillgängligt. Och drivlinan bygger i sin tur delvis på Prius, även den beprövad.

-Rostskyddet är väl sådär, godkänt åtminstone. Just RX hittar jag inga test på, men här hittar du ett test på två generationer IS från samma tid; http://www.vibilagare.se/zino.aspx?page … modelID=60

En extra behandling är förmodligen ingen dum idé oavsett.

-Service är inte dyrt, med tanke på att Lexus trots allt är en lyxbil slår den som tidigare nämnts Volvo XC90 med flera. I längden finns förmodligen risken för dyra reparationer om du har oturen att drivlinan ger upp, men rent statistiskt är Toyotas hybrid väldigt driftsäker. Delar är relativt dyra till Lexus, men kan försvaras med att bilen håller ihop mycket bättre än medelbilen.

Förbrukningen är på papperet låga 0.81L/milen, men den siffran kan du inte förvänta dig i verkligheten. Mellan 0.9 och 1L/milen dricker den med mig bakom ratten, att nå 0.8 är nog inte möjligt i praktiken om du inte vill leka stoppkloss men även 1L/milen är en bra siffra, bilen är tung och pigg; Man glömmer lätt andra fördelar med hybriddriften än förbrukningen; Bilen är rejält pigg och kvick för att vara en stadsjeep.

Glöm inte heller att 400h är en miljöbil!

-Svårt att svara på batteriets livslängd eftersom 400h inte är äldre än 5år, på vår bil märks i alla fall ingen utmattning av kapaciteten.

Så kommer vi till RX400h jämfört med konkurrenterna, tänkte skriva lite egna reflektioner:

-Inredningen känns inte riktigt premium, framför allt materialen brister lite och är känsliga; Det blir lätt smutsigt och märken. Inredningen känns fullt godkänt ihopskruvad, men är rangligare än vad man först tror; Vi har varit med om ett par fel, saker som trillat av, knappar som gått sönder och luckor vars lådmekanism gått sönder. Här är tyska konkurrenter överlägsna, och svenska Volvo känns kanske inte dyrare men småsaker håller ihop bättre jämfört med bekanta som kör XC90 (D5).

-Fyrhjulsdriften ger inte riiiktigt samma trygghetskänsla som konkurrenternas "riktiga system" gör, men visst är 400h en mycket trygg och stadig bil att köra. Glöm däremot framkomlighet, systemen är fullständigt värdelöst när det kommer till att klättra fram genom lera, snö eller vad det nu kan vara.

Två anledningar till detta; Dels är stabilitetskontrollen vansinnigt nitisk, att med hjälp av lite hjulspinn ta sig fram är omöjligt eftersom systemet direkt tvingar bilen till stopp. Detta går inte att stänga av, dessutom är att alla fyra hjulen i teorin kan driva inte samma sak som att det faktiskt sker utan RX är slarvig med att fördela kraften till det hjul som behöver. Dessutom är det värsta av allt att bakaxeln endast drivs av en elmotor, kom ihåg att batteriet snabbt tappar kraft* när du pressar på den för fullt och du står du där med en stor, framhjulsdriven klump! Framkomligheten är lika bra som i en vanligt (bra tvåhjulsdriven) personbil, inte bättre.

*Notera att om du kör "normalt" är risken att batteriet inte orkar driva hjulen minimal, bilen laddar sig själv och batteriet håller sig runt 50% förutom vid extrema situationer som buskörning eller terrängförsök. Då terräng=oskottad garageuppfart med en 3-4 decimeter snö så inga missförstånd sker. wink

Men vad som är nästan lite skämmigt är att RX400h lider av kraftreaktioner i ratten, en halvmiljons fyrhjulsdriven stadsjeep rycker i ratten som en framhjulsdriven Volvo turbo. Nej riktigt så illa är det inte, men tendensen finns. Sedan är den som sagt lite slarvig med att få ner kraften, du kan prestera duktiga hjulspinn om du tex. stampar på fullt ur en rondell från framför allt framhjulen. Lite skämmigt, speciellt när den i låg fart så nitiskt stryper kraften den inte riktigt kan kontrollera i hög fart.

-Bilen känns lite omodern i vissa lägen, där saknas saker som man idag får i en vanlig småbil som tex. parkeringssensorer. Men där är gott om prylar i övrigt att leka med, speciellt i en Executive som nästan är ett krav.

-Bilen är svår att få en överblick över, även när man blivit van att köra den. Svårt att veta var den slutar eller hur nära man är föremål, speciellt från B-stolpen och bakåt. Här är konkurrenterna mycket bättre, nästan så att de känns mindre trots att de rent fysiskt är större till måtten (Som tex. XC90).

Men till det hela är RX400h verkligen en lyxig bil, trots bristerna känns det som en lyxbil på ett vis som XC90 eller (Volvo´s) konkurrenter inte kommer i närheten av. Och hybridsystemet är orsaken till mycket av detta, drivlinan är så gott som sömlös och ljudlös. Man märker inte av den, känner du inte efter vid ett rödljus märker du inte att bilen sätter fart förens då nått lite fart.

Verkstäder är jag däremot tveksam till, efter att ha hört allt om Lexus fantastiska service är jag snudd på förbannad över bemötandet jag fått. Jag är den som brukar se till att bilarna får reparation och service nämligen, och har fått riktigt dåligt bemötande och service från flertalet ställen på västkusten. En del bör få välja mellan charmkurs eller sparken, andra bör lära sig att göra ett ordentligt jobb på bilen.

Guldkornet här nere är däremot Lexus Munka-Ljungby, dem bjuder på service enligt ryktet kring märket.

I övrigt är det enda felet vi haft på vår bil att hela instrumentpanelen slocknade helt, mitt i vintern och multimedia, värme, belysning och så vidare försvann. Det enda som fungerade var stolsvärmen, och då var jag fruktansvärt glad över att jag själv körde tyskt. wink

Nej 400h är en urtrevlig bil, jag njuter verkligen av att köra den och det är en bil jag/vi kan rekommendera. Men jag hade personligen hellre köpt en mindre tysk SUV (X1, X3, Q5 eller GLK?) eller lagt till lite och köpt en RX450h som verkligen är fantastisk, där har alla "svagheter" utom fyrhjulsdriften rättats till. Men ovanstående är tveksamt, jag gillar verkligen 400an. Men överväg dem åtminstone, 400h är verkligen inget dumt eller dåligt val om du köper en sådan i slutändan ändå.

Lycka till!
Senast redigerat av Rquired (6 september 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

14 Inlägg
9 januari 2015
#4
johan3848 skrev:
Hej,
Dels är stabilitetskontrollen vansinnigt nitisk, att med hjälp av lite hjulspinn ta sig fram är omöjligt eftersom systemet direkt tvingar bilen till stopp. Detta går inte att stänga av

Med nedanstående "pedaldans" kan man stänga av antispinn-systemet på RX 400h. Sedan är det bara att spinna för glatta livet när man fastnat i snödrivan tongue


1. Switch the car off, then switch it on without (ready) light.
2. While on P, press the gas pedal 4 times.
3. Shift to N, press the gas pedal 4 times.
4. Shift to P again, press gas pedal 4 times.
5. Switch the car to ready and drive (at your own risk) without computer controlled wheels!

The next time you start the car it will be back to normal again.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 januari 2015
#5
snallfot skrev:
johan3848 skrev:
Hej,
Dels är stabilitetskontrollen vansinnigt nitisk, att med hjälp av lite hjulspinn ta sig fram är omöjligt eftersom systemet direkt tvingar bilen till stopp. Detta går inte att stänga av

Med nedanstående "pedaldans" kan man stänga av antispinn-systemet på RX 400h. Sedan är det bara att spinna för glatta livet när man fastnat i snödrivan tongue


1. Switch the car off, then switch it on without (ready) light.
2. While on P, press the gas pedal 4 times.
3. Shift to N, press the gas pedal 4 times.
4. Shift to P again, press gas pedal 4 times.
5. Switch the car to ready and drive (at your own risk) without computer controlled wheels!

The next time you start the car it will be back to normal again.

Kul, det hade säkert gjort en nämnvärd skillnad för framkomligheten! När jag skrev syftade jag på en knapp eller liknande för de flesta stabilitetskontroller går att ta sig förbi på ett eller annat vis, men om ovanstående fungerar är det ett relativt enkelt knep som borde gå att komma ihåg.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

14 Inlägg
12 januari 2015
#6
Testade detta på min 400h -07 och kunde sladda runt i fina cirklar i snön på en parkeringsplats. Vad gör man inte för vetenskapen wink

Har aldrig haft några problem med framkomligheten innan, men det skadar ju inte att ha denna möjlighet.


Sök