Hejsan alla!
Köpte mig för ett tag sedan en e30 325 87:a, rullat cirka 17000.
Kände att jag ville ha något kul vid sidan om nissanen, och som kunde köras på isen i vinter
Bilen gick bra o inga större fel, någon bussning som var lite dålig o så, rost fanns de lite av så klart
Det roliga som satt på den var:
M- paket
Fjäderbensstag fram och bak
M-inredning
M3 Diff
och att batteriet satt i bak
Planerna då var att inte göra något med bilen direkt, riktigt roliga att köra orginal dessa bilar, och m3 diffen gjorde den ännu roligare
Bild på den just då.
Men men, efter ett par dagar så rasade kopplingen.
Så bilen ställdes in i garaget och en 6 puckad sinter lamell från jobbet (klracing) skaffades
Men när man skruvar så gick de som de gick, några bultar till grenröret gick av, och grenröret sprack!?, trött på de just då. så det var då som de spårade ur
Lite saker införhandlades och sattes på
Första setupen blev då:
M20B25
ARP bultar
MLS packning
431cc spridare
535 lmm
HKS kopia dump
T3T4 Turbo,
Kl racing grenrör
intercooler
btr
och ett 3" avgas bygdes.
En vanlig snik konvertering
OCh då såg de ut så här:
Den startade och efter lite grovmappning gick den fint
Puttade på riktigt bra ändå. Kul som fan var de.
Ungefär så här kul:P
http://www.youtube.com/watch?v=6A0ex3PLRKEMen de roliga varade tyvärr inte så länge
En dålig spridare som inte orkade ge soppa på en cylinder, ledde till en sönder spikad cylinder
redan samma kväll...
Men men, direkt på kvällen åkte bilen in i garaget och toppen lyftes av och insåg att de bara var att handla en ny motor.
Dagen efter detta hända så införskaffades en ny motor, och den gamla var ur på ett kick.
Andra setupen nu då blev ungefär samma:
M20b25
ARP bultar
orginal packning
O-ringad topp
Portad topp
HKS kopia dump
431cc spridare
535 lmm
T3T4 Turbo,
Kl racing grenrör
intercooler
btr
Tok mekade som fan och den nya motorn var i bilen och startklar bara efter ett par dagar. Vrider på nyckeln och Finns inget som helst komp alls i motorn!
Kör komp prov, och de visar på knappt 2 bar i alla cylindrar, under söker detta och hittar att det är dåliga kolvringar förmodligen...
Ur med motorn igen och upp i stativet, av med toppen och märker att cylindrarna är ovalare än en rugby boll :mad0026: :gnash:
Sur som fan går man hem för den dagen.
Men men, saker kan inte bara stå, Efter ett par dagar igen fick jag tag i ytterliggare en ny motor, en riktigt fin motor, ny renoverad och lite godis i denna gången
med kvitto på att den är i bra skick.
Så det är ungefär där som jag är just nu.
Åkte till nyköping tur o retur i söndag o hämtade motorn (lång och tråkig resa i en diesel buss) cirka 27 mil enkel resa
Igår började jag med att snygga till den lite, har bytt insug, fräschat till ventilkåpan, bytta tändnings detaljer, monterat generator och diverse smått på motor, helt enkelt göra den klar för att hinka i
Blir riktigt fint denna gången. har tyvärr ingen bild på hur den ser ut, men de kommer under kvällen
Setupen på motor nr 3 (inomloppet av 2 veckor)
m20b27
Svarvade katt kolvar
Diesel vev
320 stakar, kulpenade och polerade
Nya lager
nya vippor
Svetsad topp
Planad topp
shrick kam
ARP bultar
orginal packning
Portad topp
HKS kopia dump
431cc spridare
535 lmm
T3T4 Turbo,
Kl racing grenrör
intercooler
btr
Och sedan ett Fekzen chipp för denna setupen och laddtryck på 1 bar.
Så så ser de ut just nu, bilen står o väntar på att motorn ska lyftas i nu, bara lådan som ska på motorn innan
Får hoppas att ja hinner med detta ikväll.
Hann även montera coilovers och slitsade skivor samtidigt som setup nr 2 byggdes
Och piffa till utsidan lite med diverse.
så här ser den ut just nu.
Kommer uppdatera allt eftersom
Hoppas kunna starta den relativ snart ändå