2658
Sök

S14a går på 3 cylindrar

Meister
6 763 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
#1
Hej.
Har problem med min s14a. Det började med att den började gå på 3 cylindrar korta stunder när man åkte på tvären. Lagom läskigt att tappa effekten då. Men nu efter att ha kört ett rakt fram race så går den konstant på 3 cylindrar. Den får soppa. Jag har flyttat runt stift och tändspolar men det är fortfarande 1:a cylindern som är död. Är det någon som har några bra ideer på vad jag ska prova?


Svetsare
3 150 Inlägg
8 september 2010
#2
Testa med ett kompressionsprov    smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

323 Inlägg
9 september 2010
#3
De kan även vara spridaren som sagt upp sig.


Meister
6 763 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
#5
Froborg skrev:
De kan även vara spridaren som sagt upp sig.

Testade med att flytta om två spridare och det är fortfarande 1:an som är död. Och den blöter ju stiften så soppa får den ju. Tycker att de är helt sjukt att jag har komp, soppa, gnista och ändå så går inte bilen


323 Inlägg
10 september 2010
#6
när stiften har blivit sura så ska man byta dom för annars så kan gnistan gå en annan väg


Meister
6 763 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
#7
Froborg skrev:
när stiften har blivit sura så ska man byta dom för annars så kan gnistan gå en annan väg

Men jag har skiftat stiften och ändå så går den inte på 1:an.


Svetsare
3 150 Inlägg
10 september 2010
#8
Fyfan va lustigt  :S     

OK, den får soppa men tänder inte trots gnista?

Iochmed bra kompressionsprov kan man ju utesluta läckande kolvringar eller ventilöverlappning.

Har du kollat hur kamaxeln ser ut eller ventiltryckarna?   Fick nån sjuk tanke att dom kanske inte öppnar alls.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
10 september 2010
#9
Insugspackning

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Meister
6 763 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
#10
ZonaX skrev:
Fyfan va lustigt  :S     

OK, den får soppa men tänder inte trots gnista?

Iochmed bra kompressionsprov kan man ju utesluta läckande kolvringar eller ventilöverlappning.

Har du kollat hur kamaxeln ser ut eller ventiltryckarna?   Fick nån sjuk tanke att dom kanske inte öppnar alls.

Japp de är lurigt som fan. Har inte kollat kammar eller tryckare. Kanske kan vara nästa steg.


mopar300
10 september 2010
#12
komp e bra.
soppa får den.
har du testat å mäta tänspolen,för det e väl separata till varje cyl.
jag har varit med om något samma,den gick extremt konstigt och en fin gnista fanns,jag bytte alla stiften
låter konstigt men även om en gnista finns å ser fin å klar ut e det inte säkert att gnistan fortplantar sig som den skall göra....
kan även vara så att en tändkabel e trasig,överslag etc....
lycka till.....

Överladdad!
530 Inlägg
10 september 2010
#13
Sitter de inte ett tändslutsteg? fem kablar in fyra ut som går till tändspolarna, trådarna i tändslutstegen brukar "vibrera av".

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)


Sök